Montjuïc: menys seients per vendre i pàrquings de pagament que cobra l'Ajuntament
El Barça disputa el primer partit oficial amb una afició poc mobilitzada que no omplirà les graderies de l'estadi olímpic
BarcelonaUns mesos abans del trasllat a Montjuïc, els arquitectes del Barça i els de Barcelona Serveis Municipals (BSM) es miraven amb lupa la capacitat màxima de l'estadi olímpic. Conscients que al Lluís Companys hi cabien la meitat d'aficionats que al Camp Nou, amb la davallada d'ingressos que això suposava, l'objectiu del club blaugrana era esprémer l'aforament tant com fos possible. Però una cosa és el que es dibuixa al paper i l'altra, ben diferent, la que s'acaba executant. Segons expliquen fonts de BSM, la previsió del Barça va ser tan optimista que a l'hora de la veritat no hi cabien alguns dels seients projectats. Després, van ser els bombers els que van tornar a passar el ribot, per les mesures de seguretat. La xifra final que consta a la llicència d'activitats és de 54.357 espectadors, uns 1.500 menys de la capacitat màxima inicial de l'estadi.
La situació, que podria ser preocupant –menys seients implica una capacitat de facturació menor–, ha acabat sent anecdòtica tenint en compte la poca acceptació que està tenint l'exili temporal al Lluís Companys. Als despatxos nobles del Barça ja sabien que molts dels abonats declinarien anar a Montjuïc, però no van ser conscients de la magnitud de la tragèdia fins que van posar els passis a la venda. Dels 27.000 pressupostats, tan sols se'n van col·locar 6.000. La majoria, a les zones més econòmiques. El número va acabar pujant fins als 17.000 després de rebaixar el preu a la meitat. Però, com admetia la vicepresidenta Elena Fort, no s'havia "complert l'objectiu".
Entrades a partir de 69 euros per veure el Barça-Cadis a l'estadi olímpic
L'estadi olímpic té mala fama, perquè el futbol no es veu tan bé allà com al Camp Nou i perquè costa molt arribar-hi. La inversió majúscula que ha fet el Barça, que ha destinat 20 milions a adequar les instal·lacions per complir amb els requisits de la Lliga i la UEFA, també ha inclòs una partida notable a millorar la visibilitat: s'han introduït elements visuals com unes moquetes que tapen la pista d'atletisme i que fan la sensació d'acostar el terreny de joc a la graderia.
Tot i així, la venda d'entrades no segueix el ritme previst. Després del Gamper, el Barça juga aquest diumenge el seu primer partit oficial a Montjuïc amb la incògnita de saber quin suport tindrà a les graderies (19.30 h, Movistar LaLiga). El rival, un equip sense cartell com el Cadis, i el fet d'estar en època vacacional, no conviden a l'optimisme. El dia abans tan sols s'havien esgotat les dels gols, que també són les més barates (69 €). Les més cares, de tribuna, costen 169 euros. I les localitats vip s'enfilen a partir dels 325 euros. Uns preus elevats que s'adrecen més als turistes que venen a Barcelona amb la butxaca plena que no pas al públic local.
En les primeres projeccions, el Barça comptava vendre totes les localitats, malgrat que algunes no tenien visibilitat –les files més baixes estan condicionades per les tanques de publicitat–. Finalment, només s'han posat a la venda les que ofereixen visió completa (40.103) i les que tenen entre el 80 i el 100% de visibilitat (9.369). Les altres (2.716 amb visió d'entre el 40 i el 80% i 2.179 amb visió d'entre el 0 i el 40%), que havien d'estar equipades amb un sistema de pantalles –que finalment no s'han instal·lat– han quedat descartades. El repte, segons fonts del club, és que la mitjana d'assistència se situï entre els 35.000 i els 40.000 aficionats i es deixi el ple absolut per a duels puntuals de Champions o per al clàssic contra el Reial Madrid.
El pla de mobilitat que condiciona l'arribada a Montjuïc
L'altre gran impediment de Montjuïc és l'accés. L'Ajuntament de Barcelona, encara en mans d'Ada Colau quan s'elaborava el pla de mobilitat, va ser taxatiu amb la prohibició d'arribar a l'estadi amb el vehicle privat, llevat dels pocs cotxes que estaven acreditats. Tan sols es va fer espai per a 3.500 motos al voltant de l'estadi. La gran majoria, almenys la meitat, hi havien d'accedir a peu. I entre un 30% i un 40% amb els busos llançadora o el funicular. Més traves per a una afició poc mobilitzada.
Per als que venen de fora de Barcelona, s'han habilitat els aparcaments de Fira Gran Via, des d'on surt un dels busos llançadora que arriben a l'estadi. De la gestió se n'encarrega l'empresa Promoparc i el preu és tancat, de 12 euros per sis hores d'estacionament. Inicialment, l'Ajuntament va assegurar que "estava treballant" amb el Barça perquè fossin gratuïts, tot i que al final seran de pagament. La recaptació se la queda el consistori.