Més de dues dècades apagant incendis al Barça han de servir d'alguna cosa
Toni Ruiz i David Saura, acomiadats fa uns mesos per la junta de Laporta, funden la seva pròpia consultora de comunicació
BarcelonaEls periodistes Toni Ruiz i David Saura, acomiadats fa pocs mesos per ordre de la junta de Joan Laporta, han fundat Xerpa Studio, una empresa de consultoria de comunicació estratègica, continguts per a xarxes socials i gestió de crisis. Tots dos compten amb 25 anys d'experiència contrastada liderant la comunicació del Barça, referent a la indústria de l'esport i l'entreteniment a escala global.
Amb el lema "Construïm reputació per a aportar valor", Xerpa Studio ofereix serveis d'auditoria de comunicació, comunicació estratègica, estratègia de continguts digitals, prevenció i gestió de crisi, i networking i relacions públiques. “Hem comprovat el valor estratègic de la comunicació en la gestió de qualsevol projecte i la seva incidència directa a l'assoliment de beneficis reputacionals i comercials. I també hem constatat que cada projecte requereix una solució personalitzada”, diu Ruiz sobre el bagatge que la seva experiència prèvia al Barça li aporta en aquesta nova iniciativa.
D'una banda, Xerpa Studio està orientada a la indústria de l'esport, per acompanyar els diferents actors de l'àmbit professional –esportistes, clubs, federacions, mitjans de comunicació...– i les companyies que ofereixen serveis a la indústria (agències i marques). Però la nova companyia també treballa amb tota mena de corporacions i institucions, assessorant empreses i organitzacions, tant del sector públic com del privat, i sigui quina sigui la seva dimensió. Aquesta vocació encaixa amb l'experiència professional més recent de Ruiz, que entre el 2017 i el 2022 va liderar el departament de comunicació corporativa del Barça. Ha treballat al club des de Núñez fins a Laporta. Pocs empleats d'alta responsabilitat ho poden dir.
Ruiz ha participat de manera directa en la construcció del departament de comunicació del Barça al llarg de més de 25 anys, i ha estat partícip de la conversió de la institució en una marca de dimensió global, líder en el seu sector. Amb responsabilitat d'alta direcció, experiència en la gestió d'equips, té experiència en comunicació corporativa, construcció de reputació, mitjans de comunicació, formació de portaveus, diplomàcia i gestió de crisi. Té la mà trencada especialment en l'últim apartat, tenint en compte la història recent del club.
Professionals complementaris
Més enllà dels serveis relacionats amb l'auditoria i l'estratègia de comunicació, Xerpa Studio posa el focus en els continguts digitals. David Saura, l'altre soci fundador de l'empresa, ha encapçalat, fins a l'estiu del 2022, l'equip del Barça encarregat dels continguts de la web, vídeo digital i xarxes socials del Club. Aquests darrers anys, les xarxes socials del Barça han estat una referència a la indústria de l'esport, tant pel volum de seguidors, superant els 400 milions, com per les xifres d'interacció amb la seva audiència. En l'àmbit audiovisual, la gestió del canal de YouTube del Barça, el que acumula més subscriptors que qualsevol altre equip professional a escala mundial, ha estat un exemple al sector per la tipologia dels continguts, centrats en l'entreteniment, i per les dades de visualitzacions, que superen els clubs de la Lliga, la Premier, la Bundesliga i la Serie A.