Futbol
Barça09/03/2016

La Lliga estudia com reglamentar l'ús de les xarxes socials

La competició deixa ara en mans dels clubs l'autoregulació en un tema que considera "de màxim interès"

Natalia Arroyo
i Natalia Arroyo

BarcelonaConsells per a un ús responsable de les xarxes socials. Això és, de moment, l'únic que la Liga té per escrit en relació a l'univers 2.0 que envolta el dia a dia del futbol espanyol i que en les últimes setmanes està tornant a centrar l'atenció per les connexions a través de Periscope que està fent Gerard Piqué. "Qualsevol tipus de comentari, missatge, gest o manifestació feta a mitjans de comunicació (nacionals o internacionals) i/o publicitats en xarxes socials com Facebook, Twitter, Instagrams, entre d'altres, pot ser subjecte a la jurisdicció de l'autoritat esportiva competent", es llegeix en una Guia de bones pràctiques que la competició de futbol ha fet arribar a les Federacions, lligues i esportistes espanyols, en col·laboració amb el Consejo Superior de Deportes. El document se centra, sobretot, en limitar qualsevol insinuació que inciti a la violència, que sigui discriminatòria o que critiqui les autoritats esportives. A més de mencionar normes relatives a les apostes, l'intent d'arreglar partits o els incentius extraesportius, s'ha redactat un capítol específic per a l'ús dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.

Però la Liga no té capacitat de sanció. De moment. Pot fer investigacions, elaborar expedients i derivar-los als òrgans competents perquè prenguin les mesures disciplinàries corresponents. Aquests òrgans són la Federació Espanyola (si afecta a l'article 69) i la Comissió Nacional Antiviolència.

Cargando
No hay anuncios

El pas que es planteja fer ara la Lliga de Futbol Professional és trobar una manera de reglamentar l'ús de les xarxes socials per tenir més control sobre les actuacions dels jugadors, clubs o aficionats. Rodrigo Arias, responsable de la Direcció d'Integritat i Seguretat de La Liga, admet a l'ARA que el tema és "de màxim interès". "Tenim un deure com a organitzadors de la competició. Si volem que la nostra Lliga tingui un segell de qualitat, hem de vetllar per la integritat en tots els aspectes". I fins ara, el control 2.0 l'està assumint cada club a través dels seus mecanismes interns, de la seva autorregulació en l'àmbit comunicatiu. La predisposició dels equips, diu Arias, "és total" i s'està valorant "la possibilitat de redactar alguna cosa específica conjuntament".

El Barça no es planteja, de moment, cap actuació que impliqui "imposar" res als jugadors i va a parar al "sentit comú" per autorregular la qüestió. S'admet que la connexió de Piqué des de l'avió va una mica al límit, però manté que ha de ser la LFP qui decideixi com regular l'ús de les xarxes socials, com ja es fa a la Premier, la NBA o la NFL

Cargando
No hay anuncios

De moment, l'únic paper actiu de la Liga està en l'aspecte de la prevenció al futbol base, on també s'està intentant "responsabilitzar" als entrenadors i jugadors en tot el que publiquin a la xarxa. "Han de ser conscients de la visibilitat que ofereix una plataforma interactiva social". El mateix Arias va fer una xerrada orientativa a la Masia, dins un programa educatiu enfocat als tècnics que organitzava el Barça.