Barça

Per què Laporta porta la seu de Barça Media als Països Baixos?

Hi ha més flexibilitat en les estructures, la fiscalitat és negociable i hi ha opacitat

BarcelonaLa repalanca que ha de permetre al Barça fer efectives les operacions esportives que li queden pendents abans que finalitzi el mercat de fitxatges l'1 de setembre –inscriure Marcos Alonso, Iñaki Peña i Alejandro Balde i incorporar Joao Cancelo– comportarà la sortida a borsa de Barça Media, la filial que el club blaugrana ha creat per englobar tots els continguts audiovisuals, digitals i d'e-sports i cotitzar a la borsa mitjançant el Nasdaq, el mercat tecnològic dels Estats Units. Per fer-ho, la junta directiva de Joan Laporta ha portat la seu social de Barça Media als Països Baixos (l'efectiva seguirà a Espanya), segons explica la documentació que ha registrat a la Comissió de Borsa i Valors dels Estats Units (SEC), que va avançar El País i a la qual també ha tingut accés l'ARA.

"En el món financer, quan fas operacions internacionals a ningú li passa pel cap buscar-les a Espanya. Te'n vas a llocs eficients com Luxemburg o els Països Baixos", assegura a aquest diari David Valero Carreras, economista expert en finances del futbol. I afegeix: "Els Països Baixos et comporten tres avantatges: flexibilitat en les estructures, una fiscalitat peculiar (pots arribar a pactar amb l'estat el tant per cent d'impostos a pagar) i opacitat (pots estalviar-te de dir quins són alguns dels accionistes que participen en l'operació)". De fet, en l'operació ja hi ha un inversor xipriota del qual no es coneix la identitat.

Cargando
No hay anuncios

Aquest diari ha preguntat a fonts oficials del club blaugrana pels motius de l'elecció dels Països Baixos i la resposta ha estat que el que està relacionat "amb Barça Media i la seva estructura empresarial serà explicat pel club en el seu moment amb tot detall quan tot estigui tancat i, òbviament, qualsevol decisió que afecti la dimensió industrial del Barça haurà de ser ratificada per l'assemblea".

Cargando
No hay anuncios

La manera per la qual ha apostat el Barça per cotitzar a borsa és una SPAC (societat cotitzada amb propòsit per a l’adquisició) propietat de Mountain Partners. Tal com explica Valero Carreras, una SPAC "és una societat creada sense negoci i que compra una empresa (en aquest cas, Barça Media) per fer-la sortir a borsa". Abans de final d'any, l'operació d'aquesta SPAC es preveu que estigui tancada. El contracte amb el Barça és de 20 anys (fins al 2043) i prorrogable automàticament a 20 més.

Amb aquesta operació el Barça guanya liquiditat a curt termini

Però ¿per què el Barça ha decidit optar per sortir a borsa amb Barça Media? Què hi guanya? "El Barça cedirà part del seu negoci a canvi de diners ja d'entrada per una cosa que el dia d'avui és fum perquè hi ha un munt d'incerteses", contesta Valero Carreras. Com va explicar l'ARA quan el Barça va firmar l'operació l'11 d'agost, una de les peces clau de l'operació és Thomas Middelhoff (Düsseldorf, 1953), un experimentat director d'empreses alemany conegut com a Big T que ha hagut de tornar a començar després que el 2014 fos condemnat a tres anys de presó per frau fiscal i desfalc durant la seva etapa al capdavant del conglomerat Arcandor. Middelhoff és el nou director de vendes de la divisió empresarial que el Barça vol treure a la borsa nord-americana perquè el seu negoci digital, audiovisual i d'esports electrònics passi a estar valorat en uns 900 milions d'euros. "Ara mateix, és una valoració bastant esotèrica", afirma Valero Carreras.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, Alexander Hornung serà el director financer de Barça Media des de la seva posició a Mountain Partners, el fons que, segons va informar la institució barcelonista, l'ha d'ajudar a "accedir a finançament específic en els nous mercats de capital nord-americans que accelerin les iniciatives al sector digital i poder difondre continguts a noves audiències en mercats estratègics". El president d'aquesta transició empresarial serà Albert Bagó, responsable d'estratègia del Barça format a la UPC i l’Iese.

Cargando
No hay anuncios

El principal accionista de la SPAC és el seu promotor, Cornelius Bosch, cofundador de Mountain Partners, amb un 17,6% mitjançant diverses societats. A més, hi ha quatre fons actius de Wall Street que es reparteixen altres parts del pastís: Saba Capital Management (14%), Glazer Capital (13,9%), Highbridge Capital Management (11,5%) i Calamos Investment Trust (11,1%).