Barça

Laporta frena les vendes de BLM i Barça Studios

El Barça només executarà la palanca televisiva pel risc de perdre el control del màrqueting del club

Joan Laporta, a l'assemblea extraordinària d'aquest 16 de juny.
02/07/2022
3 min

BarcelonaLa venda del 10% dels drets televisius de la Lliga al fons Sixth Street va permetre que el Barça tanqués l'exercici econòmic 2021/22 amb beneficis. Ara bé, amb aquests diners, 267 milions de plusvàlua, no n'hi ha prou per revertir l'economia blaugrana. El deute segueix sent majúscul i, amb la normativa del límit salarial de la Lliga, no hi ha marge per poder fitxar futbolistes. Per aquest motiu cal vendre més actius. Les "palanques", com va batejar en el seu dia el president Joan Laporta.

Els socis compromissaris del Barça van autoritzar la directiva a vendre's fins al 25% dels drets televisius i fins al 49,9% de Barça Studios i de Barça License & Marketing (BLM). De moment s'ha venut un 10% del paquet de televisió i la intenció de la directiva blaugrana és activar el 15% restant els pròxims dies. De fet, aquesta serà l'única venda que es produirà, almenys de moment. Barça Studios i BLM han quedat aparcats sine die.

La decisió de l'equip directiu suposa un gir de guió respecte als plans inicials, perquè no volien desprendre's del 25% del total de la televisió, sinó repartir les vendes entre el paquet audiovisual i alguna de les societats. El problema és que durant les negociacions el Barça no ha aconseguit el que volia, ni amb Barça Studios ni amb BLM. En el primer cas no ha trobat cap soci que pagui la quantitat que consideren adient. I en el cas de la societat que gestiona el marxandatge blaugrana, perquè la lletra petita del contracte hauria suposat que el Barça en perdés el comandament.

"El titular, els diners que et posen sobre la taula, sempre són una xifra molt sucosa. Ara bé, quan revises l'operació veus coses que no sempre agraden", comenta una persona pròxima a les negociacions. Això mateix va passar amb BLM. Algunes informacions apunten a xifres que podien rondar els 300 milions d'euros per al 49,9% d'aquesta societat. A nivell accionarial, això garantia que el Barça tingués la majoria de l'accionariat. Però segons les fonts consultades, el club no hauria tingut l'última paraula en algunes decisions clau. A més, un del fons que van interessar-se per comprar aquest actiu també volia incloure a l'acord el contracte amb Nike, la multinacional que vesteix el conjunt blaugrana.

En el cas de Barça Studios, el motiu és purament econòmic. El club buscava una oferta molt sucosa per a aquesta societat, però només ha rebut propostes a la baixa. Inicialment, al pressupost d'aquesta temporada que s'ha acabat hi constava la venda per 50 milions. Però Laporta i els seus comptaven amb un rendiment molt superior, tot i que l'empresa factura 30 milions anuals. Davant la impossibilitat de complir amb les expectatives, la junta ha optat per ajornar l'operació.

El Barça confia ingressar 400 milions pel 15% restant dels drets televisius

L'única palanca que queda activa, doncs, és la televisiva. En una conversa amb periodistes, el president admetia que el club té interès en signar el 15% que li queda amb Sixth Street, la mateixa empresa que ja va adquirir el primer 10%. La raó és senzilla. Aquest fons ja coneix el Barça, ha estudiat la situació financera de l'entitat i no necessita fer comprovacions addicionals. Per tant, l'operació es podria tancar amb la màxima celeritat. Tanta, que fins i tot el president creu que es pot arribar a pactar abans que el Barça marxi als Estats Units per fer la gira de l'estiu, a mitjans de juliol. De la mateixa manera que va generar una plusvàlua de 267 milions (dels quals, a tresoreria, en van entrar 207,5) per al primer 10%, al club compten que podran aconseguir les mateixes condicions i apuntar-se així un benefici de 400 milions (311,25 de tresoreria).

El Barça hauria pogut vendre tot el paquet televisiu de cop, però a nivell comptable al club li interessava poder fer l'operació en dues tongades. D'aquesta manera podia generar prou recursos per tancar el curs 21/22 en positiu; i ara aconseguirà un coixí prou important que garantirà que també es tanqui la temporada 22/23, que acaba de començar, amb números verds. La part negativa de l'operació és que, a partir d'ara, el club deixarà d'ingressar el 25% del que cobri pels drets audiovisuals de la Lliga. És a dir, que si aquest any ha cobrat 165,6 milions, passaria a cobrar-ne 124,2.

El Barça haurà de vendre jugadors per poder fitxar

Amb aquests diners el Barça n'ha de tenir prou per revertir la situació econòmica i passar a tenir fons propis positius. Ara bé, des de l'entitat admeten que això no serà suficient per fitxar la carta als Reis que vol la secretaria tècnica. Perquè Lewandowski, Raphinha, Koundé i Bernardo Silva aterrin al Camp Nou caldria vendre algun futbolista dels que tenen més cartell.

stats