BarcelonaLa pancarta que passarà a la història del Barça és el "Ganas de volver a veros" que Joan Laporta va penjar a prop del Santiago Bernabéu durant l'última campanya electoral. Però aquella no ha estat l'única vegada que el president blaugrana ha jugat amb un cop d'efecte emocional relacionat amb el Reial Madrid. L'estiu del 2022, abans d'enfrontar-se a l'equip blanc a Las Vegas durant la gira de pretemporada, l'hotel on estava allotjada l'expedició blaugrana va mostrar diverses pancartes digitals. En una d'elles apareixia Laporta sota el lema "Tranquils, merengues, el que passa a Las Vegas es queda a Las Vegas".
L'ideòleg de l'acció va ser el mateix que el de la lona madrilenya: Lluís Carrasco, el cap de campanya de Laporta a les últimes eleccions. La proposta escollida, però, no va ser la més atrevida de les que hi havia sobre la taula. Dies abans el president del Barça havia posat en sessió de fotos per a la pancarta. Una de les imatges mostrava Laporta executant una palanca d'una màquina escurabutxaques, jugant amb el símil de les palanques (venda d'actius) que el club estava portant a terme per poder fitxar i renovar jugadors.
Laporta se sent còmode als Estats Units i el Barça i el seu entorn també. Una mostra d'això és que desenes de familiars i amics de directius, treballadors, tècnics i jugadors van apuntar-se a l'expedició blaugrana l'estiu passat, quan el conjunt blaugrana va tornar a anar-hi per disputar partits de pretemporada. La visita estival a terres americanes s'ha convertit en una tradició des que Laporta va començar el seu segon mandat el 2021. Excepte el primer any, quan les restriccions per la pandèmia del coronavirus van obligar el Barça a quedar-se a Europa, els tres estius següents (comptant aquest) el destí per fer la gira ha sigut els Estats Units. De fet, també va anar-hi el desembre passat per jugar un amistós contra el Club Amèrica a Dallas.
"Els Estats Units són un mercat prioritari per al club, amb focus en la captació de socis tecnològics per a l'Espai Barça. El futbol és un esport en creixement als Estats Units, especialment el femení [el Barça femení va anar-hi el 2018 i el 2021], amb la vista posada al Mundial del 2026, i el Barça vol aprofitar aquesta onada per seguir fent créixer el seu impacte al país", expliquen a l'ARA fonts oficials blaugranes. Segons ha pogut saber aquest diari, la gira d'enguany comportarà pel Barça entre 8 i 10 milions d'euros nets.
"Anar als Estats Units és sobretot un tema de diners. A més, hi ha més facilitats logístiques i de distància respecte a l'Àsia", exposa a aquest diari una persona amb un coneixement de primera mà del funcionament d'aquestes gires. "A tot això, se li suma un punt subjectiu que aporten els responsables del club encarregats d'escollir el destí. És més motivador anar de vacances a Los Angeles o a Nova York que a alguna ciutat xinesa", afegeix.
La influència de la Superlliga
El projecte de la Superlliga viu des de fa anys com un monstre amagat. Sembla que no hi sigui, però té influència en molts aspectes dels clubs implicats. L'aposta del Barça i el Reial Madrid per aquesta competició europea va comportar el 2022 el trencament amb la promotora Relevent, que fins aleshores estava organitzant les seves gires d'estiu i era la creadora de la International Champions Cup. Però té negocis amb la UEFA mitjançant l'explotació dels drets comercials de les competicions europees de clubs als Estats Units i és el soci de LaLiga de Javier Tebas als Estats Units i el Canadà.
Així, el Barça i el Madrid (juntament amb el Juventus, l'altre integrant de la Superlliga fins al 2023) van haver de buscar com guanyar-se la vida. L'alternativa a la International Champions Cup és el Soccer Champions Tour, inaugurat el 2023 i impulsat pel fons d'inversió californià Sixth Street (que té el 25% dels drets televisius del Barça a la Lliga durant un quart de segle i un 30% dels ingressos del Bernabéu durant 20 anys gràcies a les palanques que va aportar als dos gegants del futbol espanyol) amb la col·laboració de Legends (empresa pertanyent a Sixth Street encarregada de buscar nous ingressos al Camp Nou i el Santiago Bernabéu) i la promotora d'esdeveniments esportius AEG.
El quart clàssic estatunidenc
Les tres vegades que s'han disputat clàssics als Estats Units el triomf ha estat blaugrana. Així va ser el 2017 (3-2), el 2022 (1-0) i el 2023 (3-0). El 3 d'agost, a Nova Jersey, el conjunt de Hansi Flick podrà repetir èxit davant l'actual campió d'Europa. Abans, el 30 de juliol, el Barça jugarà a Orlando contra el Manchester City de Pep Guardiola. La gira l'acabarà el 6 d'agost a Baltimore davant el Milan. Aquests tres partits formaran part de la segona edició del Soccer Champions Tour.
L'Àsia, la gran perjudicada
La gran aposta del Barça pels Estats Units, que va començar durant l'etapa de Josep Maria Bartomeu a la presidència, està tenint la contrapartida de la desaparició de l'Àsia de les gires blaugranes després que fos un mercat força explotat pel club en la dècada anterior. Un ex alt càrrec de Laporta exposa a l'ARA part de les raons: "El fet de ja no tenir Rakuten com a patrocinador principal et deslliura del compromís d'haver d'anar al Japó; l'oficina del Barça a Hong Kong està mig morta; la inversió de la Xina en el futbol, que semblava espaterrant [i estava impulsada pel propi govern], ha fet passos enrere, i els Estats Units ara mateix són molt rendibles i és més fàcil fer coses allà".
El Barça no viatja a l'Àsia per fer la gira estiuenca des del 2019, quan va disputar partits al Japó. De fet, aleshores també estava previst que visités la Xina, però finalment la idea no va fructificar i va acabar jugant als Estats Units. De totes maneres, des de l'arribada de Laporta el Barça no ha oblidat aquest continent. El desembre del 2021 va viatjar a l'Aràbia Saudita per disputar la Maradona Cup. D'altra banda, el 2022 es va jugar un partit amistós a Austràlia, el gegant d'Oceania.