El Barça accepta vendre la màniga de la samarreta per menys del que esperava
L'acord arriba després de dos anys, en què s'han descartat ofertes procedents de sectors poc ètics i fiables que prometien xifres superiors
BarcelonaLa cerca ha durat dos anys. L'estiu del 2021, la marca d'electrodomèstics Beko va deixar de patrocinar la màniga esquerra de la samarreta del Barça, per la qual pagava 9 milions d'euros anuals (19 sumant-hi la roba d'entrenament). Aleshores, la junta de Joan Laporta, que acabava d'arribar a la llotja del Camp Nou, es va proposar aconseguir un patrocinador per a la màniga que comportés entre 15 i 20 milions d'euros anuals. Però la marxa de Leo Messi i les dues desfetes seguides a la fase de grups de la Champions League, a més dels conflictes institucionals que ha patit l'entitat catalana, van complicar la situació. Malgrat això, durant aquest període als despatxos d'Arístides Maillol han arribat ofertes que complien les expectatives numèriques. El problema és que procedien d'un sector posat en qüestió: el de les criptomonedes.
Finalment, el Barça ha decidit inclinar-se per una opció més ètica i fiable, TP Vision, empresa neerlandesa fundada el 2012 que és la responsable del disseny, la fabricació i les vendes dels productes de la tecnològica Philips. TP Vision, que es converteix en patrocinador principal del club juntament amb Nike i Spotify, ha anunciat l'acord de patrocini aquest matí i el Barça l'ha ratificat poc després que s'hagi firmat a la llotja del Camp Nou. La següent assemblea de socis compromissaris del Barça haurà de ratificar l'operació.
El contracte és per tres temporades més dues d'opcionals, segons va avançar Mundo Deportivo i ha pogut confirmar l'ARA. El curs 2023-2024 el club blaugrana ingressarà per aquest concepte 8 milions d'euros; el 2024-2025, 10 milions; i el 2025-2026, 12 milions. El 2026 se li acaba el mandat a Laporta i, per aquest motiu, a partir d'aquí el contracte preveu dos cursos més que la junta directiva que lideri el club, a partir d'aleshores, i l'empresa hauran de decidir si executen o no. En cas que apostin per tirar endavant, el curs 2026-2027 el Barça ingressarà 12 milions i, el 2027-2028, 14 milions.
Però, curiosament, a la màniga de la samarreta no apareixerà la marca TP Vision, sinó el nom d'una tecnologia LED relacionada amb els televisors que ha estat desenvolupada per aquesta empresa: Ambilight TV. El logotip ja apareixerà en el partit de Lliga entre el Barça i el Mallorca d'aquest diumenge, tant en la màniga de la samarreta com en diversos punts del Camp Nou. D'altra banda, TP Vision també proveirà de televisions i pantalles el club per a l'estructura audiovisual del nou Camp Nou.
Les reticències per les criptomonedes
El Barça té actualment un patrocinador global, l'empresa d'intercanvi de criptomonedes WhiteBIT, que, en un primer moment, va fer una oferta per aparèixer a la màniga de la samarreta. Però aquesta proposta, generosa econòmicament, va topar amb la clau de volta de les negociacions que han durat dos anys: la reticència d'una part de la junta a fer aparèixer a la samarreta una marca d'un sector que consideren “especulatiu, de risc, molt variable i poc ètic”. De fet, un dels noms que no han vist clara aquesta associació amb les criptomonedes ha estat el mateix Laporta. Pel mateix motiu que WhiteBIT, el Barça va descartar l'oferta de Nexo, l’entitat de concessió de préstecs més gran en el sector de les finances digitals. En canvi, altres actors responsables de la part econòmica de l'entitat veien amb més bons ulls firmar una d'aquestes ofertes.
Exemples d'associacions de patrocini fallides entre entitats esportives i empreses de criptomonedes no n'hi han faltat al Barça, que prèviament ja havia descartat associar-se amb les criptomonedes per a la part de davant de la samarreta que, finalment, ha ocupat Spotify. La fallida d'una de les quatre grans empreses mundials d'intercanvi de criptomonedes, FTX, va provocar un daltabaix mundial a finals del 2022 que va acabar afectant el món de l'esport.
Per exemple, el Chelsea es va quedar d'un dia per l'altre sense el patrocini de WhaleFin, una plataforma de trading associada a FTX que pagava al club londinenc més de 23 milions d'euros anuals per la màniga de la samarreta. D'altra banda, l'Inter de Milà, actual finalista de la Champions League, prèviament ja havia patit impagaments per part de DigitalBits (una empresa de blockchain amb codi obert dedicada a les criptomonedes) i, a causa d'això, ara mateix no porta cap marca al davant de la samarreta.
Un acord inferior als dels clubs anglesos
Durant aquests dos anys, el Barça ha esperat una oferta d'una empresa sòlida que almenys arribés als 15 milions d'euros de mínims que s'havia proposat la junta de Laporta quan va arribar al club. Però no ha arribat i, tenint en compte la necessitat de diners i que el patrocini de la màniga estava pressupostat per a l'actual exercici, que acabarà el 30 de juny, el club s'ha vist obligat a tirar endavant l'oferta que hi havia sobre la taula en aquest moment que més s'adequava als seus desitjos.
Així, el Barça aconseguirà explotar econòmicament un actiu que els seus dos grans rivals a la Lliga espanyola, el Reial Madrid i l'Atlètic de Madrid, tenen vacant. En canvi, les xifres són clarament inferiors als patrocinis de la màniga dels dos equips de Manchester. El United rep 23,6 milions d'euros anuals de DXC Technology, i el City, l'altre finalista de la Champions League, 14,6 de Nexen Tire.