FCC, Ferrovial i Acciona es postulen per erigir l'Espai Barça
Les tres constructores espanyoles són les favorites per guanyar la licitació de les obres del projecte blaugrana
BarcelonaMentre el Barça segueix treballant amb Goldman Sachs per aconseguir la vehiculació d’un finançament de fins a 1.500 milions d’euros per a l’Espai Barça, la junta de Joan Laporta vol que les obres del Camp Nou comencin a caminar amb intensitat a partir de l’1 de setembre. El màxim mandatari té entre cella i cella inaugurar l’estadi remodelat abans que acabi el seu mandat el 2026. Així, dilluns el Barça va informar que durant les setmanes vinents es licitaran les obres, que consistiran en l'enderrocament de l'anella exterior del Camp Nou, del voladís que sobresurt de la façana del gol sud (unes obres que ja havien començat a fer-se el 2019 i que, aleshores, es van aturar per dificultats estructurals) i de la meitat de la tercera graderia de la mateixa zona de l'estadi.
Els treballs s'efectuaran entre l'1 de setembre i el 31 de desembre, aprofitant l'aturada d'un mes a partir de novembre a causa del Mundial de Qatar, i tindran un cost de 4,6 milions d'euros. Des de fa temps, hi ha hagut diverses empreses constructores interessades en ser les encarregades de portar a terme la remodelació de l’estadi blaugrana i, en aquesta primera licitació, que es portarà a terme durant el mes d’agost, tindran la primera gran oportunitat per mostrar les seves credencials. De totes maneres, la part del pastís més important es repartirà en una segona licitació que s’ha de fer abans de l’estiu del 2023, quan el Barça es traslladarà a l'Estadi Olímpic de Montjuïc per jugar-hi una temporada amb l’objectiu que es puguin efectuar les obres més transcendents del Camp Nou, amb l'enderrocament de la tercera graderia, la construcció de la nova i la instal·lació de la coberta com a treballs més laboriosos.
Fonts del món de la construcció relacionades amb el Barça han informat l’ARA que les tres constructores que estan més ben situades per guanyar la licitació del gruix de les obres de l’Espai Barça són les espanyoles FCC, Ferrovial i Acciona. A més, en un principi també s’havien postulat Sacyr i OHL, també espanyoles. Però la primera va perdre força i la segona directament es va retirar de la cursa. ACS, la constructora de Florentino Pérez, no es presenta a cap gran contracte d’infraestructura esportiva per evitar conflictes d’interessos. FCC, Ferrovial i Acciona ja podrien entrar en acció en la primera licitació que es farà aquest mes d’agost, però el Barça també podria optar per una empresa experta en demolicions, com va fer quan es va enderrocar el Miniestadi, al tractar-se d’obres menors.
Un mercat tancat
“Les empreses estrangeres no volen presentar-se a les licitacions de grans obres a Espanya”, explica una font del sector de la construcció. De fet, el Barça, sota el mandat de Josep Maria Bartomeu, va oferir la participació en la licitació a diverses constructores estrangeres de recintes esportius de referència, com la neerlandesa BAM International, i ho van declinar. “El mercat espanyol està molt protegit per les constructores espanyoles i és molt agressiu amb les estrangeres, així que no hi entren, a menys que sigui de la mà d’una constructora espanyola”, afegeix la mateixa persona.
Antecedents de renom
FCC, Ferrovial i Acciona tenen un gran currículum pel que fa a construccions de recintes esportius a Espanya. FCC és, ni més ni menys, l’empresa que en l’actualitat s’està encarregant de la reforma del Santiago Bernabéu. A més, en el passat recent va construir l’RCDE Stadium i el Wanda Metropolitano. Per la seva banda, Ferrovial és una vella coneguda del Barça, ja que va portar a terme la reforma del Camp Nou de l’any 1997, que va consistir en reconvertir les localitats que quedaven de peu dret en seients i en incrementar els espectadors de l’estadi. Acciona, finalment, va ser la responsable de la construcció del nou San Mamés.