Barça

El soci del Barça ‘passa’ de Montjuïc i Laporta improvisa per evitar un estadi massa ple de turistes

Amb la necessitat imperiosa de remuntar les vendes dels passis de temporada, el president va anunciar una rebaixa de preus que en realitat no està tancada

La defensa del Rayo aturant Robert Lewandowski. El polonès va marcar a la primera part, però estava en fora de joc per poc. Vista aèria de l’Anella Olímpica de Montjuïc.
19/05/2023
3 min

BarcelonaEl mateix dia que el Barça anunciava la nova política de preus per a l'estadi de Montjuïc, el club enviava als socis una enquesta en què preguntava sobre diferents qüestions d'actualitat. Una d'elles, esclar, el trasllat temporal al Lluís Companys. L'àrea social ja havia detectat que hi havia força descontentament per les incomoditats que generava l'exili, però tot es va fer encara més gran de seguida que es van posar els passis de temporada a la venda. Mentre el club comptava vendre'n uns 25.000, a l'hora de la veritat només va rebre 6.000 sol·licituds. Un problema per a l'afició i, molt important, una pedra a la sabata per a la tresoreria culer, que ha obligat la junta a replantejar la situació.

Jugar a Montjuïc no és negociable. La directiva de Joan Laporta ho va tenir clar des del primer dia en què va guanyar les eleccions, i durant aquests dos anys ha anat mentalitzant la massa social. A ningú li agrada marxar de casa, i menys si ha d'anar a un camp de difícil accés, on no es veu tan bé el futbol i que, per postres, té la mala fama que a l'hivern hi fa un fred que pela. El club, que ja s'ha hagut de rascar la butxaca i s'ha gastat més de 20 milions per adaptar l'estadi, tenia coll avall que molts dels abonats –al Camp Nou n'hi ha més de 80.000– s'agafarien una excedència, sobretot els de lluny de Barcelona, ja que els serà més difícil arribar a l'estadi i perquè moltes penyes ja han anunciat que suspendran el servei de bus a causa de la baixa demanda, com ja va passar durant la pandèmia, on un percentatge notable d'abonats van acollir-se a l'excedència temporal.

Entre això i un aforament molt menor (49.472 localitats, de les quals 9.369 tenen visibilitat reduïda), l'entitat sabia perfectament que caurien en picat els ingressos derivats de la venda d'entrades. Per compensar part de les pèrdues, s'obrien dues vies. Una, apujar notablement el preu dels passis de temporada (entre un 40 i un 50%). I l'altra, disposar d'unes 20.000 entrades per partit per vendre-les de manera individual. Elena Fort, vicepresidenta de l'àrea social i portaveu, calculava que la pèrdua d'ingressos seria d'uns 55 milions respecte d'un curs normal al Camp Nou, tot i que fonts de l'entitat sostenen a l'ARA que la xifra augmentava fins als 100.

La Lliga, pendent del nombre d'abonats del Barça

Sigui com sigui, aquesta caiguda en els ingressos té un impacte directe en el pressupost de la temporada 2023/24. I, per tant, en el famós fair play financer. A finals d'abril el Barça enviava a Madrid el seu pla de viabilitat particular per als dos cursos vinents, una projecció d'ingressos i despeses que, un cop rebi el vistiplau de la Lliga, permetrà que el club deixi d'estar "excedit" i pugui incorporar jugadors amb la regla 1:1 (cada euro que guanyes venent un futbolista el pots invertir fitxant-ne un altre). Fonts de la patronal admetien a aquest diari que la proposta era "coherent", però demanaven al Barça que fes un pas més i demostrés que realment podia complir amb les expectatives d'un pla que, per exemple, comptava amb una retallada dràstica de 130 milions en despeses ordinàries. ¿I què hi té a veure Montjuïc, en tot això? Que si es venen menys abonaments ja no s'està complint amb el pressupost i la patronal pot revisar a la baixa els pronòstics barcelonistes.

Entre la pressa per garantir ingressos i la revolta popular de part de la massa social, la cúpula del club es va reunir d'urgència per analitzar la situació. La solució, com va explicar el president Laporta dilluns, passava per una rebaixa notable en el preu dels abonaments. D'aquesta manera, confien en remuntar la venda. A l'horitzó també hi ha el temor que, o bé les graderies estiguin mig buides a Montjuïc –com li passava sovint a l'Espanyol els anys que hi va jugar– o que hi hagi una proporció de turistes superior a la d'aficionats locals.

Ara bé, malgrat que Laporta va dir que la nova política de preus estava "tancada", en realitat encara no està decidit, segons han confirmat a aquest diari diverses fonts del club. El debat està entre recuperar els preus habituals del Camp Nou o optar per un augment més raonable, d'entre el 10 i el 20%. La previsió és tenir-ho enllestit la setmana vinent i que ho aprovi la junta en la reunió ordinària del dijous 25 de maig. De moment, el formulari per adquirir els passis segueix obert a la web del club amb els preus anunciats fa un mes.

stats