Barça

La difícil relació del Barça amb X, la xarxa social que tothom vol controlar

El club blaugrana gestiona (i de vegades promou) des de fa anys el soroll al conegut espai de microblòguing que avui governa Elon Musk

BarcelonaEnric Masip continua sent l'assessor presidencial en matèria esportiva del president executiu del Barça, Joan Laporta. Malgrat veure's al centre de la crítica aquesta setmana a causa de les simpaties polítiques que ha exhibit al seu compte personal d'X (l'antic Twitter), conserva el càrrec, remunerat amb sis dígits anuals, que li va prometre el mandatari durant la campanya electoral del 2021.

Urgit des de l'entitat blaugrana, l'exjugador d'handbol va haver de sortir al pas d'una polèmica derivada dels seus retuits a diversos comptes d'extrema dreta amb continguts racistes, homòfobs i masclistes. Masip va anunciar que deixava X per haver posat Laporta i el Barça en "una situació incòmoda" i per la incompatibilitat entre "la llibertat d'expressió" i la posició que ocupa en la institució.

Cargando
No hay anuncios

En canvi, qui sí que va haver de plegar és Alfons Godall, directiu del Barça en la primera etapa de Laporta i vicepresident de la Fundació Barça en aquest segon mandat. El 31 de gener del 2022, l'endemà que el tenista Rafa Nadal guanyés el seu Grand Slam número 21 a Austràlia, va piular: "Rafael Navidad em fa angúnia des del primer dia. El tinc al mateix sac que la roja, el RM, Alonso i tot el que representi l'estat enemic". Aquell mateix dia va afegir més llenya al foc: "Sembla que a Ñordia s'han enfadat una mica. Bona nit a tothom". Al final va esborrar les publicacions i dues setmanes després, va dimitir.

Els Joãos, Mikel Camps i Elena Fort

Els petits incendis relacionats amb l'actual govern barcelonista a la popular xarxa de microblòguing no s'acaben aquí. Fa uns dies, els canals oficials de l'entitat van publicar per error un tuit de comiat a João Félix i João Cancelo. Era el 30 de juny, acabaven el seu contracte de cessió i algú va posar-los al mateix sac que Marcos Alonso, que sí que deia adeu de veritat. Minuts després, quan el soroll ja bramava a X, el Barça va treure la publicació relativa a la dupla portuguesa representada per Jorge Mendes.

Cargando
No hay anuncios

Més exemples. Des dels departaments de comunicació i de presidència del club s'ha hagut de cridar a l'ordre més d'una vegada al directiu Mikel Camps arran de tuits que ha publicat en el seu compte personal. El sidral més mediàtic que va protagonitzar aquest dirigent va ser quan va piular contra Vinícius a finals d'octubre de l'any passat. "No és racisme. Es mereix un calbot per pallasso", va piular (abans d'esborrar-ho) sobre l'extrem del Reial Madrid durant un partit de Champions.

Camps és adjunt a la portaveu de la directiva, Maria Elena Fort, igualment força activa a X. Per exemple, en el marc del cas Rubiales, l'advocada, que també és diputada de Junts al Parlament, va desmarcar-se en el seu compte del tebi comunicat del Barça amb el petó no consentit de l'expresident de la RFEF a Jennifer Hermoso, cosa que va caure força malament a l'entorn de Laporta. De vegades, a Fort també li juga males passades l'historial de publicacions. Hi ha usuaris que li recorden els tuits crítics que feia quan Sandro Rosell i Josep Maria Bartomeu manaven al Camp Nou.

Cargando
No hay anuncios

Del Barçagate als tuitaires que van a la llotja

Precisament, el perfil de Fort apareix als informes del cèlebre monitoratge de xarxes que Bartomeu va encarregar a empreses del conglomerat Nicestream per intentar controlar el que es deia sobre el seu govern principalment a Twitter. La judicialitzada trama del Barçagate, destapada per la Cadena SER a principis del 2020, va posar de manifest les ganes de generar estats d'opinió a les xarxes per contrarestar interessos oposats als de la junta. "Les famílies dels directius els avisen constantment del que es comenta sobre ells a les xarxes, i això fa que s'obsessionin", apunta a l'ARA un extreballador del Barça sobre el que va motivar l'expresident i els seus col·laboradors a posar en mans de professionals la creació de perfils anònims per defensar la seva gestió, criticar opositors i lluitar pel relat amb els comptes que generaven estats d'opinió contraris als seus interessos.

Cargando
No hay anuncios

Alguns dels comptes d'X titllats de "laportistes" als informes del Barçagate continuen actius amb desenes de milers de seguidors i defensen el govern de l'actual directiva. Tanmateix, no hi ha proves que demostrin que la seva activitat respongui a una estratègia atiada des del Barça actual. El que sí que es pot afirmar és que Laporta i els seus col·laboradors, a banda d'estar molt a sobre del que es publica al microblòguing d'Elon Musk, reben el favor virtual quasi diari de persones amb noms i cognoms vinculades al club.

L'exemple més conegut d'aquesta dinàmica l'encarna José Vicente Madolell, un incondicional del president que és habitual en la reprovació de mitjans i periodistes que publiquen informacions o opinions que no li agraden. Madolell no té cap càrrec al club, però no és estrany veure'l a la llotja de l'Estadi Olímpic Lluís Companys, del Johan Cruyff o del Palau Blaugrana. Hi accedeix en qualitat d'amic de Laporta, amb qui també esmorza a l'Europa Cafè, el bar que hi ha a sota del seu despatx professional a la Diagonal de Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

Una altra prova que l'interès per controlar el relat no és exclusiu de Bartomeu està en la contractació d'experts en comunicació per endreçar el discurs. En l'actual Barça de Laporta, aquesta tasca recau en Jordi Finestres, periodista i membre (juntament amb Masip) del gabinet de presidència que lidera Manana Giorgadze. Però el mandatari, tant abans com després de prendre possessió, complementa aquests consells amb consultories externes que facturen a l'entitat.

Cargando
No hay anuncios

Els consells del departament de comunicació

El club, de manera preventiva, s'encarrega de fer xerrades als treballadors per advertir-los dels riscos sobre l'ús de les xarxes socials en clau blaugrana. "El millor seria prohibir-les, però com que això no ho podem fer, només podem demanar el màxim de prudència", admeten des de l'àrea de comunicació. La gran majoria, expliquen, els fan cas. En l'àmbit directiu, alguns directament no utilitzen X o d'altres, com el president Laporta, ho deriven a tercers: abans de retornar a la presidència gestionava els comptes la seva germana Maite, i ara es fa des de Barça Identity, la divisió que gestiona les xarxes del club i del mandatari. Però per més control que hi hagi, sempre hi ha algú que va per lliure i es passa de la ratlla. "Fer un tuit és cosa de segons, però després has de dedicar tot un dia a apagar l'incendi", conclouen des del Camp Nou.

Cargando
No hay anuncios
El Barça demana als periodistes que diguin "Spotify Camp Nou"

En una altra mostra per controlar el missatge des de dins del club, Joan Laporta ha enviat aquesta setmana una carta als mitjans de comunicació que segueixen habitualment la informació del Barça per demanar-los que respectin el nom comercial del Camp Nou, que des de fa dos anys és Spotify Camp Nou en virtut de l'acord de patrocini amb l'empresa sueca. "En el moment de negociar aquesta aliança vam voler mantenir les arrels de la denominació Camp Nou per respectar la nostra història, fet que agraïm enormement a Spotify, atès que en altres estadis la denominació comercial ha imperat per sobre de qualsevol altra proposta", manifesta el president del Barça.