BarcelonaLa directiva de Joan Laporta, que segueix negociant els últims serrells de l'acord amb Spotify, va deixar fora de la cursa per a la publicitat a la samarreta les empreses del sector de les criptomonedes. Les consideren especulatives, de risc, molt variables i poc ètiques. Malgrat això, el Barça manté des del 2020, quan el president era Josep Maria Bartomeu, un acord amb Socios.com, una empresa que ofereix fan tokens mitjançant criptomonedes. Des del club blaugrana asseguren que es tracta d’un col·laborador “molt important”.
Els fan tokens són actius digitals amb un determinat valor econòmic que permeten prendre decisions del club a través d’enquestes. També obren la porta a participar en sortejos d’experiències, com veure un partit com a VIP al Camp Nou. Fins ara, els propietaris de fan tokens del Barça han pogut decidir quin missatge lluiria el capità del primer equip al braçalet, la cançó que sona quan salten els futbolistes a escalfar o una frase motivacional per al vestidor. El PSG, el Manchester City i l’Arsenal són altres clubs que també col·laboren amb Socios.com, que recentment ha anunciat un acord amb la UEFA.
Alexandre Dreyfus, conseller delegat d'aquesta empresa amb seu principal a Malta, explica a l'ARA que “els clubs no arriben a tota la seva audiència”, però que amb el seu producte poden anar més lluny i rebre feedback. La seva premissa és convertir “els seguidors passius en actius” trencant la unidireccionalitat i donant-los veu. El Barça, en comptes de preguntar directament als socis, els propietaris del club, delega algunes decisions simbòliques a Socios.com, i aquests traslladen la pregunta en qüestió als posseïdors dels fan tokens culers. És a dir, qualsevol persona que en compri pot votar a les enquestes. "Els aficionats no són d’un sol equip, sinó de més d’un", diu Dreyfus.
Aquests actius es compren mitjançant la criptomoneda Chiliz, de la qual Dreyfus també és conseller delegat. L’empresari defensa que “com a plataforma" necessiten "una moneda global”. Joey D’Urso, periodista d’investigació de The Athletic, en canvi, diu que això “no té cap sentit”. “Visc al Regne Unit i si vull comprar una samarreta del Barça en euros o una entrada dels New York Yankees en dòlars el meu banc ho pot processar fàcilment”, explica.
El mercat de les criptomonedes arrossega un volum important d'especuladors
El Barça va anunciar l’acord amb Chiliz el febrer del 2020, amb Bartomeu a la presidència, quan el mercat de les criptomonedes començava a arribar al públic de masses. És per aquest motiu que la primera fornada d’usuaris van ser, principalment, especuladors. “La primera onada de consumidors no representa el teu públic”, defensa Dreyfus, que reconeix a l’ARA que aquest 2022 faran una inversió important en publicitat per “educar” futurs consumidors: “perquè la gent sàpiga què fem”. Afegeix que "hi ha especuladors en tots els sectors".
Socios.com explica al web com comprar fan tokens: “Pots aconseguir-les des de l’apli de Socios utilitzant Chiliz, la moneda de la nostra aplicació. El Chiliz és com la moneda estrangera que canvies quan marxes de vacances. Quan la compres, automàticament es converteix en fan tokens”. La moneda digital va sortir a la venda a un preu fix de 2 euros. Un cop es van vendre totes, al cap de només dues hores, el valor el va passar a fixar el mercat (actualment és de 5,6 euros). Però els fan tokens, com les criptomonedes i a diferència de l'euro, tenen un valor volàtil i operen sense suport d'un banc central. En l'últim any, el preu de l'euro s'ha depreciat un 5,8% respecte al dòlar. En canvi, el del fan token del Barça s'ha desplomat un 45%. I si ho comparem amb el preu màxim històric de la moneda blaugrana, la caiguda és del 92%.
El mateix curs han seguit les monedes de PSG, Manchester City, Arsenal, Atlético o Juventus, entre d'altres. Tanmateix, Socios explica a l'ARA que el nombre d'usuaris s'ha triplicat des de la sortida del fan token del Barça al mercat. Fa un any, el propietari amb més monedes culers era Moshe Hogeg. El propietari d'Ownix va arribar a un acord amb el Barça que el club va trencar quan l'empresari israelià va ser detingut per presumpte frau en l'àmbit de les criptomonedes.
Chiliz aconsella participar-hi a "persones financerament sofisticades"
En el whitepaper de la moneda (el document on se'n donen tots els detalls), Chiliz avisa dels riscos a l'hora de comprar aquest actiu, ben diferent de la descripció que fan al web de Socios.com: “L’adquisició de Chiliz s’aconsella únicament a persones financerament sofisticades que siguin capaces d'avaluar els beneficis i els riscos de l’operació, o a persones que hagin estat aconsellades professionalment i tinguin recursos suficients per afrontar possibles pèrdues”. Des del Barça defensen que econòmicament el contracte és “important”, però alhora admeten que són col·laboracions que poden afectar la imatge de l'entitat perquè provenen d'un sector poc regulat.
Segons D'Urso, un dels riscos de l’escàs intervencionisme en el mercat digital és que es podria arribar a col·lapsar-se i la gent perdria els diners que hi hagin invertit. “Hi ha molt poca regulació per impedir que això pugui passar. Si succeís, seria molt negatiu per a la imatge dels clubs més famosos que han lligat la seva marca a Socios.com”, declara el periodista. Part dels seguidors de l'Arsenal, el Crystal Palace o el Leeds United, de la Premier League, van criticar l'acord dels clubs amb Socios. El sector d'animació del Palace va desplegar una pancarta on es llegia: "Paràsits moralment en fallida, Socios, no sou benvinguts". D'altra banda, la plataforma Football Supporters Europe, que defensa els aficionats dels clubs europeus, ha criticat el negoci de l'empresa amb la UEFA i ha manifestat a les xarxes que es tracta d'un "moviment incomprensible en un moment en què el futbol necessita protegir-se dels criptomercenaris".
A més del sorteig d'experiències, les enquestes són un dels pilars de Socios de cara a promoure la interacció amb els fans. No obstant això, només n'han publicat una del Barça des del mes d'agost. L'enquesta que va tenir més participació va ser la primera, en què van preguntar per la frase que lluiria a la paret del vestidor. Hi van votar el 31% dels usuaris amb fan tokens culers, però en la resta d'enquestes la mitjana és només del 10%. “Com més atractiva sigui l’enquesta, més gent votarà”, assegura Dreyfus. Des del Barça indiquen que la massa social del club, sobirana en comparació als posseïdors de fan tokens, fa que es limiti el contingut de les enquestes.
Amb tot, la majoria d’usuaris amb aquest actiu no aprofiten la veu que els ofereix Socios. "Tenen poc interès en millorar el fan engagement", diu D'Urso. Entre totes les enquestes realitzades als clubs europeus més importants aquesta temporada, només una (Nàpols), supera el 50% d’interacció.