Barça

Les claus de l'últim remei econòmic del Barça

Un inversor anònim radicat a Xipre i un veterà home de negocis alemany, partícips de la 'repalanca' de Barça Studios

Joan Laporta a la presentació d’Ilkay Gündogan.
4 min

BarcelonaEntre les desenes de persones que han sigut vistes per les oficines del Barça els últims mesos hi ha Thomas Middelhoff (Düsseldorf, 1953), un experimentat directiu d'empreses alemany que ha hagut de tornar a començar després que el 2014 fos condemnat a tres anys de presó per frau fiscal i desfalc durant la seva etapa al capdavant del conglomerat Arcandor. Middelhoff, conegut com a Big T des dels temps en què governava el gegant de comunicació teutó Bertelsmann (RTL, Penguin Random House, etc.), va commutar la pena fent d'auxiliar en una residència de persones amb diversitat funcional a Bielefeld.

La seva caiguda com a home de negocis l'ha inspirat per inscriure tres llibres i impartir conferències, però no l'ha dissuadit de penjar el maletí dels negocis. De fet, ara, amb 70 anys, ha pujat al carro de Barça Media, la nova denominació de Barça Studios que ha permès a Joan Laporta disposar de 120 milions d'euros per reestructurar la palanca activada l'estiu passat amb Orpheus Media i Socios.com.

Big T és el nou director de vendes –en anglès CSO– de la divisió empresarial que el Barça vol treure a la borsa nord-americana perquè el seu negoci digital i audiovisual –incloent-hi els esports electrònics– passi a estar valorat en uns 900 milions. És a dir, és un dels encarregats de vendre un trosset del Barça a través d'una SPAC, que és com es coneixen les entitats que surten a la recerca de capital per a un projecte que tenen la intenció d'adquirir. Aquesta SPAC serveix de contenidor d'expectatives perquè el club blaugrana capti inversors que l'ajudin a desenvolupar projectes a canvi d'una porció.

Middelhoff compartirà el vaixell amb Alexander Hornung, director financer de Barça Media –en anglès CFO– des de la seva posició a Mountain Partners, el fons que, segons va informar la institució barcelonista, l'ha d'ajudar a "accedir a finançament específic en els nous mercats de capital nord-americans que accelerin les iniciatives al sector digital i poder difondre continguts a noves audiències en mercats estratègics". El president d'aquesta transició empresarial serà Albert Bagó, responsable d'estratègia del Barça format a la UPC i el IESE.

Documentació extreta del regulador de la borsa nord-americana.

La creació de la SPAC per cotitzar en borsa el negoci digital i audiovisual blaugrana és una demostració de mirada llarga del Barça, que confia consolidar sucosos ingressos anuals procedents d'aquestes vies. Tanmateix, és el curt termini el que ha marcat la primera injecció de capital, donat que part dels 120 milions compromesos recentment serveixen per aconseguir tresoreria i obtenir fair play financer per registrar contractes de jugadors a la present edició de la Lliga. De moment, n'han entrat 40 i han quedat fora de la inscripció tres jugadors abans de la jornada 1: el lesionat Iñigo Martínez, Marcos Alonso i Iñaki Peña. Calen més diners i/o més sortides –Lenglet i Dest continuen a la plantilla– per fer els deures pendents i poder plantejar-se més fitxatges com els de Joao Cancelo per al lateral o Joao Félix per a l'atac. Neymar ha deixat de ser un objectiu: marxarà a l'Aràbia Saudita.

El repartiment del pastís i la participació de comissionistes

Dels diners ja satisfets de la repalanca, 20 els ha posat el fons alemany Libero Football Finance, en què fa d'assessor l'exdirector general del Manchester United i del Chelsea Peter Kenyon, mentre que els altres 20 venen d'un inversor xipriota no identificat que col·loca els diners a través de NIPA Capital, un fons neerlandès. Els 20 que falten han d'arribar abans de finals d'agost de la mà de Libero.

Si el Barça ha hagut de trobar 60 milions per a ja –els altres 60, fins als 120, han de caure el 2024 i el 2025– és perquè els va reflectir en el pla de tresoreria que va presentar a la Lliga. Els primers 60 els havien de posar Socios.com i Orpheus Media d'acord amb un calendari de pagaments que no s'ha complert. Ara, per tapar el forat, els nous inversors compren una part (29,5%) del 49% de Barça Vision prèviament traspassat.

Jaume Roures perd pes en el repartiment accionarial de Barça Vision.

Segons detalla el portal especialitzat 2Playbook, Libero es queda amb un 9,8% i l'empresa xipriota amb un 19,7%. A canvi, Socios rebaixa el seu pes fins a un 17,1% i Orpheus fins a un 2,4%. Val a dir que aquests percentatges de negoci corresponen només a Barça Vision, la divisió empresarial que el club blaugrana dedica només als NFT, el Web3 i el metavers. L'estratègia de Laporta i els seus col·laboradors va més enllà: treure Barça Media –tot el negoci audiovisual i digital, incloent-hi Barça Vision– al mercat tecnològic per augmentar-ne el rendiment.

La documentació presentada a la Comissió de la Borsa i Valors dels Estats Units (SEC) també revela que Mountain Partners va haver de recórrer a consultores externes perquè captessin inversors capaços de deixar anar ja els primers 60 milions. Una d'elles és la croata Primary, que s'ha adjudicat 4,1 milions per intermediar en l'arribada de l'inversor radicat a Xipre, que, al seu torn, s'ha assegurat entre 3,75 i 5 milions en concepte de consultoria a canvi de participar en la compra d'un tram del calaix de sastre de Barça Studios. La SPAC també preveu pagar consultories a Conny & Co. Advisory AG, empresa propietat de Cornelius Boersch, que alhora fa de director general de Mountain Partners.

Tot aquest trencaclosques encara ha de passar pel vistiplau dels accionistes de Mountain i dels compromissaris del Barça. Però ja està servint perquè l'àrea esportiva blaugrana pugui acabar de configurar la plantilla del primer equip per a la temporada que tot just comença.

stats