Barça

El Camp Nou 'vip': una inversió difícil de recuperar

El club fia els ingressos a una oferta de seients de luxe que supera de llarg la de rivals directes com el Reial Madrid

3 min
Imatge virtual de la futura zona VIP del nou Camp Nou

BarcelonaNo és cap secret dir que el nou Camp Nou es pagarà, principalment, amb l'increment de facturació derivat del Museu i la nova oferta de productes vip. Els abonaments, les entrades i la restauració també tindran importància, però els tours i els seients de luxe seran els trets diferencials d'un estadi que, finançament al marge, ha de servir per generar al voltant de 350 milions d'euros anuals. Però una cosa són les projeccions, sempre optimistes, i l'altra el que acabi passant quan tota la maquinària s'hagi posat en marxa.

Tot parteix de la base que el cost del futur Camp Nou s'ha disparat arran de les modificacions que va fer la junta de Laporta respecte del projecte heretat de Bartomeu. Durant la campanya, els actuals dirigents van posar en dubte que s'estigués traient tot el suc possible al futur estadi i proposaven donar-hi una volta, amb l'objectiu d'aconseguir encara més ingressos dels previstos. "Però quan van arribar van veure que hi havia molt poc marge de maniobra i de millora", lamenta un antic treballador del club. Els nous gestors es van fer seu el projecte, van canviar el disseny interior i van optar per enderrocar la tercera graderia –al·legant deficiències estructurals i incomoditat per a alguns abonats–. Com que el preu s'enfilava, calia una justificació econòmica, i la van trobar a partir de l'oferta vip, que es triplicarà respecte del que hi havia fins ara al Camp Nou. En total hi haurà 9.400 seients de luxe que han de representar un mínim de 76,5 milions d'ingressos. Però es vendran tots?

L'àrea d'hospitality del futur estadi estarà ubicada, principalment, a la doble anella vip, entre la segona graderia i la tercera. Els productes estrella són les llotges de 12 seients, que es van començar a comercialitzar a l'octubre amb un rang de preus que van dels 75.000 euros –les ubicades al córner– als 300.000 –les anomenades VVIP, més luxoses i situades al centre del camp–. N'hi ha 115 de disponibles i el club assegurava fa unes setmanes que ja n'havia venut el 90%, amb contractes a llarg termini d'entre 8 i 10 anys de durada. Aquests seients, conjuntament amb les llotges de quatre localitats –que s'estan venent ara amb preus que oscil·len entre els 45.000 i 75.000 euros per box–, han de suposar al voltant de 30 milions per temporada.

Però aquests seients, que es dirigeixen a les grans empreses, només representen unes 2.000 localitats. La resta, fins a arribar a les 9.400, formen part de l'oferta individual. És a dir, cadires que es venen per separat però que també donen accés a tots els luxes addicionals. Només una petita part estaran a l'anella vip. Són els anomenats Premium Seats, amb rang de preu entre 14.750 i 19.500 euros, i que es venen per temporada. Les altres, tot i que també es podran adquirir per a tot el curs, es vendran principalment de manera individual, partit a partit. "És complicat que hi hagi prou demanda per a tota aquesta oferta", desconfien des dels despatxos, on no tothom veu clar que l'aposta, que implica una inversió econòmica elevada –s'han polit alguns dissenys després de contractar dos despatxos d'interioristes– acabi sent rendible. "No s'ha pensat a curt termini, en el moment actual. S'ha fet una obra molt, molt i molt optimista pensant en un futur gloriós", afegeix la mateixa font. A tall d'exemple, al Santiago Bernabéu l'oferta vip total es redueix a 6.000 seients, dues terceres parts.

Es vendran tots els seients?

"En dies com un Barça-Madrid, o un partit gran de Champions, pots aspirar a vendre-les totes, encara que és difícil. Però en partits menys atractius és impensable. Ja serà molt si n'arribes a vendre la meitat", sosté una de les fonts consultades. Perquè els números surtin, s'haurien de vendre totes les localitats, tots els partits, a una mitjana de 250 euros per seient. "Barcelona té turistes i el Camp Nou és un escenari atractiu, però la majoria d'estrangers compren entrades estàndard i algun souvenir a la botiga. Només una minoria gasten grans fortunes", diu la mateixa persona, que recorda com aquesta temporada, per voler estirar més el braç que la màniga, es va acabar el curs amb una desviació del pressupost de 30 milions d'euros per les entrades que s'havien de vendre a l'Estadi Olímpic Lluís Companys i que ningú va comprar.

El Barça, que manté la idea de tornar al Camp Nou a finals d'any –tot i que segurament serà el primer trimestre del 2025–, només disposarà a curt termini de l'oferta vip a la primera graderia i la segona. L'anella vip haurà d'esperar, malgrat que els compradors les comencen a pagar aquest any –els diners van directament a retornar el crèdit–. No serà fins a la temporada 26/27, quan les obres ja estiguin acabades, que es podrà desplegar tot el catàleg. Serà l'hora de comprovar si els números surten o no.

stats