La batalla als despatxos per reobrir el Camp Nou
De moment no es compleixen els requisits de seguretat perquè els Bombers donin llum verda a la reobertura de l'estadi
BarcelonaLa data de reobertura del Camp Nou continua sent una incògnita. Les obres avancen a bon ritme. Potser no tan ràpid com voldria la junta directiva presidida per Joan Laporta, però a una velocitat prou elevada per imaginar que abans del final de temporada es pot donar per acabada la primera fase. La segona graderia està pràcticament enllestida. En canvi, queda força feina per fer a la primera. També s'ha de treure tota la maquinària i els barracons del mig del camp, instal·lar-hi la gespa i habilitar tots els serveis –vestidors, il·luminació, infraestructures per retransmetre els partits, el VAR...– perquè s'hi puguin disputar partits oficials de futbol. De moment, el club només ha confirmat que caldrà esperar fins al febrer. Ara bé, tothom té coll avall que el retorn serà força més tard.
Les grues i els operaris no són l'únic problema. De fet, si en alguna cosa coincideixen les fonts consultades és en assegurar que la mà d'obra és extraordinàriament nombrosa. Però, com en qualsevol projecte d'aquestes característiques, són necessaris tot un seguit de permisos per poder obrir les portes al públic. I aquest és el segon inconvenient amb el qual es troba el Barça. A l'octubre, quan la vicepresidenta Elena Fort parlava sobre el retorn a l'estadi i anunciava el procés per adquirir les localitats per als abonats, ja admetia entre línies que, encara que els treballadors fessin la feina, la decisió estava en mans del consistori. El club va posar a la venda els abonaments, però ni els ha cobrat ni té previst fer-ho a curt termini.
Divendres, quan el Barça va presentar el Pla de Sostenibilitat per al retorn dels aficionats al Camp Nou, el regidor d'Esports, David Escudé, va espolsar-se les puces i es va limitar a dir que "les llicències es tramitaran quan les obres estiguin acabades". No va ser una resposta casual. La junta ha fet una primera aproximació a l'Ajuntament i els Bombers de Barcelona, que són els que han de signar tota la documentació. I la resposta ha estat negativa perquè, de moment, no es compleixen els requisits de seguretat per permetre que el Camp Nou obri les portes en una primera fase, amb una capacitat provisional de 62.000 espectadors.
El Barça, disgustat amb la resposta de l'Ajuntament i els Bombers
La resposta no va agradar gens ni mica al president barcelonista, que va marxar de la reunió visiblement decebut. La versió del Barça és que les converses amb els Bombers de Barcelona són recurrents, i que des de fa un mes i mig es treballa de manera "alineada" amb ells per complir amb els requisits establerts. Tot i que els Bombers de Barcelona no han confirmat aquesta informació, fonts del cos expliquen que els requisits per a la reobertura no es poden complir de manera imminent, sinó que caldrà esperar uns mesos. Aquesta font va més enllà i creu que, "al ritme que s'avança, caldrà esperar fins a la temporada vinent". "És una decisió arriscada per les característiques de les obres i costa que algú vulgui assumir la responsabilitat si no ho veu molt clar", sostenen fonts del consistori barceloní, que detallen que s'han produït uns canvis de personal que dificulten encara més el procés.
La normativa permet que es donin llicències provisionals o parcials. El gran problema és que els 62.000 espectadors hauran d'entrar i sortir de l'estadi travessant zones que estan en obres. En altres reformes que no estan acabades i obtenen permisos provisionals de reobertura, el més habitual és "que les fases de construcció siguin horitzontals", explica un arquitecte coneixedor de l'Espai Barça. És a dir, que es pot barrar el pas a una zona que està per acabar i evitar que ningú aliè a l'obra hi passi. Al Camp Nou, en canvi, "les fases són verticals". Això vol dir que els accessos seran provisionals i "s'haurà de travessar tant l'estructura de la tercera graderia com les obres de l'esplanada, que van per llarg". Aquests permisos no només tenen en compte que les obres s'hauran d'aturar completament els dies de partit, sinó que també calculen la capacitat de la infraestructura en el cas que s'hagi de fer una evacuació d'emergència.
Les fonts consultades admeten que hi ha molt nerviosisme al club, sobretot en el nucli dur de Laporta, que continua insistint en accelerar el procés de retorn. Entre els arguments, la promesa que van fer quan van escollir l'empresa turca Limak per tirar endavant la reforma. També es té en compte el greuge econòmic de jugar a Montjuïc, on s'ha de pagar un lloguer i on els ingressos per ticketing són molt inferiors. Però més enllà d'aquest grup de persones –cada vegada més reduït–, hi ha un nombre destacable de directius i executius que opinen que seria millor allargar el retorn i donar més marge als operaris. Finalment, els arquitectes i els enginyers que treballen a l'Espai Barça creuen que hauria de ser al setembre, i afegeixen que és l'única via si es vol tenir totalment acabat el Camp Nou l'estiu del 2026.