Què passarà amb la creació de continguts del Barça després del tancament de Barça TV?
El club vol rescatar 14 treballadors del canal amb unes condicions encara més baixes que les de Telefónica
BarcelonaFa gairebé un mes que Barça TV va deixar d'emetre i les primeres conseqüències ja s'han fet evidents. Cap de les tres presentacions dels nous jugadors s'ha retransmès en directe: ni les d'Iñigo Martínez i Gündogan a Barcelona ni la d'Oriol Romeu durant la gira dels Estats Units. Precisament, en aquesta tournée nord-americanas'està notant especialmentl'absència dels professionals de la ja tancada televisió blaugrana. A les gires de l'equip masculí de futbol hi acostumaven a anar cinc treballadors de Barça TV, que aquesta vegada l'entitat ha intentat substituir aportant-hi el doble de creadors de contingut (un total de 10) dels que solien participar en aquests viatges i fent-hi anar treballadors de Barça Studios.
Mentrestant, està en marxa el procés perquè Barça Studios, com va avançar l'ARA, contracti 14 dels 94 extreballadors de Barça TV. De totes maneres, la maniobra no està anant tan de pressa com s'imaginava a causa de les ofertes a la baixa que el club està oferint als potencials empleats. A la majoria de les set persones a les quals ja s'ha fet arribar la proposta, segons ha pogut saber aquest diari de fonts de les negociacions, se'ls han plantejat unes condicions inferiors a les que tenien amb Telefónica (a qui el Barça tenia subcontractada la producció de Barça TV). Per aquest motiu, algunes han rebutjat la primera oferta del club.
Telefónica havia congelat els sous i havia eliminat la pujada de l'IPC per als treballadors de Barça TV des del 2015. De fet, alguns empleats no arribaven ni als 1.000 euros de sou base. Així, entre finals del 2022 i el 2023, la plantilla del canal blaugrana va realitzar una desena de jornades de vaga durant els partits del primer equip de futbol masculí per denunciar les seves condicions salarials i laborals, que consideraven precàries. Finalment, el 14 de febrer, Telefónica i els treballadors de Barça TV van arribar a un acord de mínims que, segons el comitè d'empresa, va comportar "un increment dels conceptes salarials molt per sota de la pèrdua de poder adquisitiu patida" des del 2015.
Els altres set treballadors passaran un procés de selecció
La resta de treballadors de Barça TV que seran absorbits per Barça Studios, uns altres set, hauran de passar durant les pròximes setmanes per un procés de selecció tutelat pel departament de recursos humans del Barça i pels responsables actuals de Barça Studios, liderats pel productor televisiu Toni Cruz, de 76 anys, el consultor extern d'aquesta àrea.
D'altra banda, l'ARA també ha pogut saber de fonts de les negociacions que l'acomiadament que van acceptar la majoria de treballadors de Barça TV és de tipus improcedent, el qual implica que cobraran 45 dies per any treballat fins al 2012, quan va canviar la llei, que va passar a ser de 33 dies per any treballat amb un topall de 24 mensualitats més un afegit de 1.000 euros per despeses legals per als qui van contractar serveis jurídics.
L'acord va arribar la nit del 29 de juny, el penúltim dia de negociacions, després d'una extensa reunió entre Telefónica i el comitè d'empresa de Barça TV. A última hora, també hi van participar representants del club després que els empleats del canal blaugrana demanessin reiteradament la seva presència durant setmanes.
Aquests fets encara generen decepció en els extreballadors. "No hi ha cap pla ni projecte pel que fa a la creació de continguts", lamenta un d'aquests professionals. Hi ha aspectes que són una incertesa. Per exemple, què passarà amb els directes de les rodes de premsa i els actes del club o si hi haurà entrevistes postpartit a les zones mixtes (en cas que no sigui així, es perdrà l'ús del català, perquè quedaran en exclusiva per als mitjans amb drets televisius). L'ARA ha preguntat a fonts oficials del Barça pel pla a seguir en aquest sentit i no ha obtingut resposta.
Preocupació pel rumb de la creació de continguts del club
Més enllà de la problemàtica amb Barça TV, també està havent-hi molts canvis en altres departaments relacionats amb la creació de continguts audiovisuals del club. Per exemple, s'acaba de crear Barça Identity, una àrea que vol agrupar les xarxes socials, la web de l'entitat i la marca Barça. Està liderada per Paloma Mikadze, filla de la cap de gabinet de presidència, Manana Giorgadze, que des del 2021 havia estat la responsable de continguts i campanyes digitals del Barça.
Des de l'arribada de Joan Laporta a la presidència, fa gairebé dos anys i mig, s'han acomiadat alguns noms il·lustres pel que fa a la creació de continguts digitals. Destaca especialment el de David Saura, que va estar més de 20 anys al club i va liderar l'equip d'estratègia de continguts digitals en un moment de transformació que va posicionar el Barça com a referent en aquest aspecte en l'àmbit mundial. Però també d'altres com el de Georgina Léger, que durant gairebé set anys va tenir diverses funcions relacionades amb la creació de continguts i es va convertir en una de les cares més conegudes de les xarxes del club català.
"El club explica que els acomiadaments que hi ha hagut tenen a veure amb la seva situació econòmica. Però, mentre feien fora gent, han contractat a altres persones per a les mateixes àrees que directament han entrat a posicions de poder", explica a l'ARA una persona que coneix de primera mà la situació. "A banda dels treballadors acomiadats, n'han marxat d'altres que no volien formar part del canvi de rumb que estava agafant el club. Així, pràcticament ja no queda cap de les persones que van transformar el Barça a les xarxes i van construir un model que van voler copiar altres clubs del món", afegeix.