Barça Studios: un calaix de sastre que ho aguanta tot
Socios.com i Jaume Roures compren per 200 milions la meitat d'una productora deficitària i escapçada
Barcelona"Barça Studios no interessa a ningú. Quina gràcia té una productora que no té els drets dels partits i que el més sucós que pot oferir és un documental com Matchday que fa enfadar els jugadors?" Quan la junta directiva de Joan Laporta va aprovar en assemblea la venda parcial de la societat que, entre altres coses, gestiona el canal de televisió del club, l'ARA es va posar en contacte amb possibles inversors. Un d'ells va etzibar la reflexió que obre aquesta peça informativa. I la gran majoria van coincidir que el negoci tampoc tenia un pla de definit ni actius gaire cridaners per fer una gran aposta econòmica. De fet, en el pressupost d'ingressos 2021-2022, el govern Laporta va xifrar la hipotètica venda en 50 milions. Però cap de les propostes que deia tenir el club va cristal·litzar abans del 30 de juny. Ofertes de 17 proveïdors que, segons el president executiu, superaven els 200 milions, quatre vegades més del previst. Com podia ser?
Mesos després, els socis del Barça han comprovat que Laporta no anava de farol, ja que Barça Studios ha servit per anotar uns ingressos extraordinaris de 200 milions que han sigut vitals per tombar el monstre del límit salarial. Sense aquesta palanca bicèfala de Socios.com i Orpheus Media, el club ho hauria d'haver fiat tot a les sortides i a la bona fe dels capitans per poder inscriure Robert Lewandowski i la resta dels fitxatges (excepte Jules Kounde) a temps per jugar la primera jornada. Com que el mercat és capritxós i els contractes heretats són una condemna de difícil amnistia, no hi ha hagut més remei que vendre més patrimoni per complir el fair play financer per, d'aquesta manera, poder debutar a la Lliga amb quasi tots els reforços en regla.
La clau de volta definitiva va arribar la nit de dijous a divendres passat, 48 hores abans que la Lliga tornés al Camp Nou, de la mà de Jaume Roures, desllorigador d'última hora en un context d'urgència. Les negociacions amb Gerard Piqué i Sergio Busquets no anaven a la velocitat adequada i la Lliga veia insuficient la injecció de Socios.com per poder registrar tots els fitxatges. Tampoc la via GDA Luma, fons d'inversió disposat a col·locar els 100 milions, avançava correctament. Així que Laporta, contra rellotge, va decidir activar la carta Roures. "És semblant al que va passar amb l'aval", afirmen des de l'entorn del mandatari, que va obtenir temps i diners gràcies al propietari de Mediapro. Ara bé, aquest cop amb la institució com a beneficiària i sota el paraigua de Barça Studios, una societat que fa uns mesos "no interessava a ningú", que al mateix club veien "deficitària i sense valor afegit" i que ni tan sols té un responsable visible després de la sortida de Paco Latorre. Com pot ser, doncs, que hagi servit per anotar-se uns ingressos tan extraordinaris?
Els antecedents i el relat de les últimes setmanes demostren que Barça Studios s'ha erigit en un calaix de sastre. Socios.com, propietat de Chiliz, ja col·laborava amb el Barça abans d'aquesta nova aliança (ven fan tokens del club) i ara entra en l'estructura culer per desenvolupar el metavers i la comercialització dels NFT, els arxius digitals col·leccionables mitjançant la tecnologia blockchain. "Sobre el paper, tots aquests actius quadrarien més amb l'àrea digital, que segueix 100% en mans del club, però el traspàs s'ha fet a través de Barça Studios perquè és el que tenia el permís del soci per vendre's", apunta a aquest diari una font coneixedora de les negociacions. Per la seva banda, després de l'oficialització de l'acord amb Orpheus Media, Roures va parlar d'una aliança "industrial" per justificar els 100 milions, però no va precisar quina part del pastís entrarà a gestionar. "Ningú no ens negarà l'experiència en el sector [...] Barça Studios és global i buscarem solucions globals en un univers audiovisual molt canviant", va limitar-se a expressar l'empresari català, que no va aclarir si Mediapro tornarà a produir Barça TV, que actualment està operada per una filial de Telefónica.
El museu, a l'horitzó
Roures sí que va deixar clar que el Museu del Barça no figura en el clausulat de l'acord concret per Barça Studios, si bé no es va estar de dir que és "una màquina de guerra, una fotografia de la fortalesa del club i de la marca". I és que al club és vox populi que el fundador de Mediapro té entre cella i cella aquest equipament per fer-hi negoci a través de Mediapro Exhibitions, la branca del conglomerat que es dedica a la creació d'exposicions i espais museogràfics. Fa uns anys, va participar en la digitalització del Camp Nou Experience i ara es postula per concebre el nou museu blaugrana, que amb la reforma de l'Espai Barça serà més gran que l'actual per poder assumir més afluència i augmentar els 60 milions anuals que deixa a les arques. Tan important és l'equipament per a la generació de cash flow que mentre durin les obres al Camp Nou el club l'ubicarà a l'actual Palau de Gel, fet que desplaçarà l'activitat de l'equip d'hoquei a una carpa adjacent.