Barça

Barça-Spotify: l'enveja de la indústria del futbol es va cuinar fora del Camp Nou

L'agent Darren Dein, protagonista extern de l'acord entre el club blaugrana i la companyia global sueca

Fotomuntatge de Spotify per anunciar l'acord amb el Barça.

BarcelonaEl Barça posa aquest dimecres a disposició dels socis i sòcies informació relativa a l'acord de patrocini amb Spotify fins al 30 de juny del 2026, que s'ha de ratificar en assemblea telemàtica el 3 d'abril. Segons ha confirmat l'ARA, les dades que es facilitaran a l'Oficina d'Atenció al Barcelonista (OAB) no aniran gaire més enllà del que es va publicar la setmana passada en el comunicat per anunciar oficialment el tracte amb l'empresa de streaming sueca. És a dir, no hi haurà totes les xifres del contracte per raons de confidencialitat. Tot i això, la junta directiva de Joan Laporta és optimista i creu que l'aprovació tirarà endavant gràcies a la reputació del partner i a les quantitats que ha publicat en les últimes setmanes la premsa de la ciutat.

L'última informació que té aquest diari sobre el compromís és que el Barça cobrarà 57,5 milions d'euros anuals (fins al 2026) per la cessió de l'espai frontal de les samarretes de joc dels primers equips masculí i femení; 5 milions per curs (fins al 2025) per la indumentària d'entrenament dels dos conjunts, i, d'entrada, 5 més a canvi dels title rights de l'estadi, que a partir del juliol passarà a anomenar-se Spotify Camp Nou. La quantitat vinculada a aquest últim actiu es revisarà a l'alça a mesura que evolucionin les obres de l'Espai Barça. L'acord també preveu 2,5 milions anuals més en concepte de variables associades a l'activació de determinades accions i un dret de revenda de l'espai frontal de la samarreta a partir de l'1 de juliol del 2024, quan Spotify estarà autoritzat a fer negoci amb una tercera empresa a canvi de l'actiu més preuat del tracte. Aquesta clàusula va frustrar fa uns anys les negociacions perquè Grifols fos espònsor del Barça.

L'aliança pot suposar 70 milions anuals per al club blaugrana, 280 en el còmput dels quatre anys que se signaran. Fonts del sector consultades per l'ARA sostenen que el tracte ha generat l'admiració de diversos clubs importants de la Premier League que buscaven col·laborar amb Spotify i que no han pogut trobar la fórmula per fer-ho. A Anglaterra sorprèn bastant que un Barça sense Leo Messi i fora de la lluita per la Champions hagi aconseguit aquest contracte en temps de covid. I no per les xifres, sinó pel prestigi de la companyia sueca, que fins ara no havia col·laborat amb l'esport. "Pel que fa a imatge de marca, l'acord és envejat per grans potències del futbol", apunta una font coneixedora del tracte. En canvi, amb els números a la mà, desperta més dubtes, "sobretot pel que fa a la comercialització de la roba d'entrenament i del nom de l'estadi". La primera partida empitjora el que aportava fins ara Beko –10 milions anuals–, mentre que la segona se situa en la forquilla del que avui dia demanen clubs mitjans de la Lliga, com el Sevilla o el Betis, a canvi dels title rights.

Una llarga negociació

La part intensa de les negociacions amb Spotify ha durat cinc mesos, de novembre a març, els que han passat des que la plataforma va fer la primera aproximació formal per patrocinar el Barça. El procés no ha sigut senzill i ha fet algunes giragonses respecte a les condicions inicials. No hi ha ajudat el fet que l'oferta arribés de fora i que els pilars bàsics de l'acord es negociessin primer sense una participació activa del departament comercial culer, que ha hagut de treballar a posteriori perquè la lletra petita dels contractes no entrés en conflicte amb altres compromisos vigents a l'entitat. Malgrat aquesta complicació, Laporta i la junta tenien clar que les negociacions amb la companyia creada i dirigida per Daniel Ek arribarien a bon port. D'altra banda, fonts coneixedores de les converses admeten que no hi havia gaire alternativa a l'acord, ja que el Barça havia descartat al 100% les propostes de les empreses de criptomonedes com Polkadot o d'híbrids com Vegan Nation.

L'intermediari clau en tot el procediment ha sigut Darren Dein, agent de l’exfutbolista Thierry Henry que també ho va ser de Cesc Fàbregas quan va fitxar pel Barça l’agost del 2011. Fill de l’exvicepresident de l’Arsenal David Dein, fa un any va intentar la venda del club gunner a Daniel Ek per més de 2.000 milions, però no la va aconseguir. Fruit de la inquietud de l'empresari suec d'invertir en el món del futbol, de la bona relació de Dein amb Laporta i de la falta de patrocinador principal al Camp Nou a partir de l'1 de juliol del 2022, va néixer la possibilitat que Spotify desembarqués a l'entitat blaugrana. A l'àrea comercial no hi va haver constància d'aquesta sintonia fins setmanes més tard. De fet, les propostes que hi havia a la taula dels treballadors eren d'empreses d'altres sectors. A banda de Dein, les dues úniques persones del club que estaven informades des del primer dia de l'assumpte eren Laporta i el vicepresident Juli Guiu. El llavors cap de nous ingressos, Àlex Barbany, i l'ex-CEO Ferran Reverter se'n van assabentar després.

Quan Laporta va posar-lo al dia de les seves intencions amb Spotify, Reverter no va discutir la idoneïtat de la marca sueca per patrocinar el club. Només va posar un parell d'asteriscos. Un, sobre les xifres de l'acord, substancialment més baixes que les que oferien des de sectors menys ètics. I l'altre, en relació a les comissions per a intermediaris, que ell era partidari de limitar a un màxim de 2 milions per a qualsevol operació, tant esportiva com extraesportiva. Dies més tard, mentre ell negociava als Estats Units amb Goldman Sachs, la cúpula de Spotify es fotografiava a la llotja del Camp Nou. Quan va tornar a Barcelona, va decidir renunciar al seu càrrec.

stats