El Barça s'abraça a Spotify per 75 milions d'euros anuals fins al 2025
L'equip masculí, el femení, la roba d'entrenament i el cognom de l'estadi seran patrocinats per la multinacional sueca
BarcelonaSpotify i el Barça estan a punt d’anunciar l’acord que farà que la marca sueca es converteixi en el patrocinador del frontal de la samarreta del primer equip masculí de futbol, en substitució de Rakuten, a partir de l’1 de juliol del 2022. Serà la mateixa empresa que apareixerà a la samarreta del femení com a relleu de Stanley. A més, Spotify lluirà el seu logo a les samarretes d’entrenament i associarà el seu nom al del Camp Nou mitjançant els naming rights fins que estiguin acabades les obres de remodelació, en principi el 2025. El contracte serà de tres anys, durant els quals el Barça podrà arribar a percebre al voltant d’uns 75 milions d’euros per temporada en total, segons expliquen fonts de la negociació a l’ARA.
La negociació amb Spotify, segons fonts del club, va començar al mes de novembre, quan al Barça li va arribar l’oferta en un moment delicat en l’aventura de trobar un patrocinador. Aleshores, ja havia caducat el termini de l’octubre que Nike havia donat a l’entitat catalana per conèixer la marca que havia d’aparèixer al frontal de la samarreta després que s’hagués descartat mesos abans la continuïtat de Rakuten –a conseqüència de la decepció compartida entre el Barça i la multinacional japonesa–. A més, a l’estiu s’havia escapat un acord que agradava al president Joan Laporta: una empresa d’educació online de l'Índia va oferir al voltant de 60 milions d’euros anuals només pel frontal de la samarreta, però les negociacions van acabar caient per la voluntat d’un executiu del club de pressionar per aconseguir una xifra superior.
Una primera oferta insuficient
Com va explicar l’ARA al desembre, en aquell moment hi havia dues empreses tecnològiques ben posicionades per acabar patrocinant el frontal de la samarreta del Barça. Una d’elles ja era Spotify. El problema era que des del club es considerava que la quantitat que la marca sueca oferia pel frontal de la samarreta era insuficient, força inferior als 60 milions d’euros per temporada. De totes maneres, la reputació d’aquesta empresa ja agradava molt, i complia un dels principals objectius de la junta de Laporta: que anés en consonància amb els valors del club. Precisament per aquest motiu es van descartar ofertes d’empreses de criptomonedes i d’altres de relacionades amb aquest sector, com la de la israeliana Vegan Nation, que econòmicament eren significativament superiors.
Així, Barça i Spotify estaven disposats a trobar una solució per acostar les xifres que un volia rebre i l’altre estava disposat a pagar. És aleshores quan va aparèixer la idea d’afegir actius de patrocini que el club blaugrana tenia lliures o que alliberaria a partir de l’1 de juliol del 2022. Finalment, a les negociacions s’hi han afegit el frontal de la samarreta del primer equip de futbol femení, les samarretes d’entrenament i els naming rights només per un període de tres anys, amb l’objectiu que el Barça pugui negociar una oferta millor quan tingui acabada la remodelació del Camp Nou el 2025.
Es trenca la corda entre Laporta i Reverter
Ferran Reverter, que aquest dimarts ha presentat la seva dimissió com a director general del Barça, ha sigut un dels responsables de portar les negociacions del club amb les empreses interessades en patrocinar-lo. El CEO, molt ben valorat dins i fora de l’entitat, era el líder d’un dels dos grups de poder forts que s’havien format a la cúpula culer des del principi del mandat de Laporta. L’altre estava encapçalat pel mateix president, que ha portat la capdavantera en les converses amb Spotify. Les discrepàncies entre l’un i l’altre eren conegudes dins del club i la comunicació entre els dos grups no tenia prou fluïdesa, dues problemàtiques que també s’han plasmat durant les negociacions amb els suecs i que han comportat que la corda entre els dos s’hagi tensat massa, fins al punt de trencar-se.
En l’aventura de trobar patrocinador, Reverter ha estat acompanyat d’Alex Barbany, director de nous ingressos del club, i de Juli Guiu, el vicepresident de l’àrea de màrqueting. De fet, Guiu és qui apareix a la fotografia amb la cúpula de Spotify que va poder captar RAC1 diumenge a la llotja del Camp Nou després del triomf del Barça per 4-2 davant l’Atlètic de Madrid. Reverter havia arribat a Barcelona durant el cap de setmana procedent de Miami, on va anar a tancar el finançament de 1.500 milions d’euros per a l’Espai Barça.
El principal atractiu, els 300 milions de seguidors del Barça
El principal atractiu que veu Spotify en un club com el Barça, a falta d’estrelles mundials com Leo Messi, són els seus més de 300 milions de seguidors que té al món. Així, la multinacional sueca pretén fer arribar el seu producte al màxim d’aficionats culers possibles, un objectiu que es troba amb un entrebanc. El club blaugrana, mitjançant el projecte FRM (Fan Relationship Management), impulsat per la junta directiva de Josep Maria Bartomeu, només ha aconseguit recollir, des de les plataformes pròpies, dades sobre els gustos i els interessos d’alguns milions de seguidors.