El Barça té un problema d'ingressos
La junta de Laporta està revertint la deriva amb les despeses, però encara no ha aconseguit tancar cap gran acord comercial, cosa que assenyala el principal executiu responsable
BarcelonaDurant el mandat de Josep Maria Bartomeu el Barça va aconseguir un creixement important en ingressos, i va arribar fins al rècord històric de 990 milions d’euros el curs 2018-2019. El gran problema va ser que les despeses també es van disparar, sobretot a causa de l’increment desorbitat de la massa salarial. El context pandèmic, que va comportar el tancament del Camp Nou durant més d'un any, va acabar portant l’entitat a una pèssima situació econòmica: va assolir unes despeses de 1.136 milions d’euros la temporada 2020-2021. Ara el Barça està aconseguint, de la mà de la junta directiva de Joan Laporta, una important rebaixa de la massa salarial. En canvi, però, la remuntada en l’apartat d’ingressos, que el curs passat van quedar-se en 631 milions, està costant més.
El Barça ha recuperat part dels diners gràcies a la tornada del públic a l'estadi, al Palau i al Johan Cruyff. Tanmateix, encara no ha aconseguit tancar cap gran acord comercial per sumar noves vies de finançament. La possibilitat de vendre el 49% de Barça Studios, que van aprovar els socis compromissaris, de moment no s’ha concretat i, com ja va explicar l’ARA, el club només acceptarà els diners de CVC procedents del projecte LaLiga Impulso si el finançament compta com a capital en comptes de deute. L’altra via que l’entitat té per obtenir una bona suma de diners és la de patrocinis. En aquest terreny, es negocia per tancar el contracte amb Spotify, que si tot arriba a bon port es convertirà en el nou patrocinador dels frontals de les samarretes del masculí i del femení, de la roba d’entrenament i dels title rights del Camp Nou per una xifra anual que se situarà entre els 70 i els 75 milions d’euros comptant els variables per rendiment esportiu.
“Al departament comercial hi ha nerviosisme perquè Spotify encara no ha tornat l'acord signat. El problema és l’alt nivell d’expectatives que s’ha generat, però s'ha de tenir en compte com són de feixucs els processos d’aprovació que ha de passar un contracte d’aquest tipus, en què s’ha d’anar clàusula per clàusula”, assegura a l'ARA una font amb ascendent al club. Més enllà de Spotify, res està a punt de tancar-se pel que fa a patrocinis, segons informen fonts pròximes a l'àrea comercial. Actualment, el Barça té 29 patrocinadors, menys que els 42 que tenia el 2019. A més, alguns, com Rakuten i Beko, ja han dit que no continuaran més enllà del 30 de juny del 2022, i d’altres, com Stanley, que també finalitza contracte aquest estiu, és segur que perdran actius. De totes maneres, des del club no es descarta que la marca nord-americana pugui seguir com a patrocinador global malgrat quedar-se sense el frontal de la samarreta del femení.
Àlex Barbany, en dubte
Tot plegat provoca que els ingressos no alcin el vol. I des d’una part del club s’assenyala el director de nous ingressos, Àlex Barbany, que va arribar de la mà de Joan Laporta després que participés activament en la campanya d'Estimem el Barça. De fet, havia estat escollit com el seu CEO abans que s’optés per la via de Ferran Reverter. Però fa mesos que tant el president com Reverter, que no ha trepitjat les oficines del club des que va anunciar la seva dimissió el 8 de febrer, han perdut la confiança en Barbany. Fins al punt que els dies abans de Nadal pels passadissos del club es va arribar a donar per fet que el cessarien del càrrec. Aleshores, però, es va decidir mantenir-lo tenint en compte que és una de les persones que està portant les negociacions amb Spotify.
A banda que no s’estan aconseguint les entrades de nous ingressos desitjades, hi ha hagut alguns comportaments de Barbany que no han agradat dins el club. Per exemple, la relació poc fluida que té amb els més de 80 treballadors a càrrec seu i que aparegui amb el seu Maserati a les instal·lacions del Barça quan la resta de directius i alts executius ho fan amb els Cupra, com ho tenen estipulat per contracte amb aquest patrocinador del club.
Goldman Sachs a la presentació de ‘Matchday’
Al passi de premsa de la sèrie dedicada a l’exitosa temporada 2020-2021 del Barça femení, Matchday: Queens of the pitch, el director d’esports professionals, Xavier Budó, va informar que “el club ha notat un interès creixent per l’equip de possibles patrocinadors que probablement es concretaran en breu”. Això, segons l'executiu, “permetrà poder apostar més pel futbol base, creant més equips de futbol femení, i dotar de més estructura al primer equip”. Però fonts coneixedores de la situació dels patrocinis del Barça no són tan optimistes. “No hi ha res més”, sentencia una d’elles. “Res més enllà de Spotify. Tota la resta és fum”, diu una altra. En canvi, una tercera font explica que “a l’horitzó hi ha diversos patrocinis amb el femení, s'estan negociant”.
A la presentació de gala de la sèrie que es va fer aquell mateix dia, el 25 de febrer, al Palau de la Música Catalana hi van assistir moltes personalitats catalanes i de l’entorn del Barça. Alguns assistents, però, van destacar més que d’altres en clau blaugrana. Allà hi va ser una representant de Goldman Sachs, amb el qual el Barça està negociant el préstec de 1.500 milions d’euros per finançar l’Espai Barça. El banc d’inversió nord-americà “va voler copsar de primera mà la situació del club després de la dimissió de Reverter al tornar de negociar amb ells als Estats Units”, explica un càrrec important del Barça.