Barça

Per què el Barça i Limak estan convençuts que es podrà tornar a jugar al Camp Nou en 400 dies?

La fase de demolició de la tercera graderia ja s'ha acabat, i l'objectiu és que hi torni a haver partits el novembre del 2024

Estat actual de les obres del Camp Nou.
27/10/2023
4 min

BarcelonaAra mateix, una vegada finalitzat l'enderrocament complet de la tercera graderia, el Camp Nou ofereix una imatge mescla de malenconia i apocalipsi. Sense la pell i l'alçada habituals, l'edifici sembla una obra pròpia del brutalisme arquitectònic més extrem i alhora desprèn una estranya bellesa. Però, en qüestió d'un any i un mes, el període que va des d'ara fins al novembre del 2024, la constructora Limak està segura que podrà remodelar les dues primeres graderies de l'estadi perquè siguin aptes per acollir 65.000 espectadors i que l'estructura de la nova tercera graderia ja estigui acabada, malgrat que no estarà operativa. L'empresa turca i el Barça, que diuen que les obres avancen segons el previst, estan convençuts que la pilota tornarà a rodar al Camp Nou d'aquí aproximadament 400 dies.

El president blaugrana, Joan Laporta, i la seva junta directiva han assegurat diverses vegades que el compromís de Limak que es pugui celebrar el 125è aniversari del club al Camp Nou, juntament amb el preu ofert, van ser dos aspectes clau perquè la constructora turca fos l'escollida en la licitació per davant de les espanyoles. Els arguments principals pels quals estan segurs que podran complir els terminis són dos, segons expliquen a l'ARA fonts del projecte: "Les set grues gegants situades als voltants del Camp Nou, que permeten treballar a l'interior de l'estadi sense que la maquinària ocupi el terreny de joc, i la manera de treballar turca, intensa i quadriculada". De totes maneres, gairebé sempre que menciona el retorn del novembre del 2024, Laporta hi inclou la puntualització "sempre que no hi hagi imponderables".

Respecte al primer argument, el poder que té Limak és que les grues —de 85 metres d'alçada i 85 metres de longitud de braç— són de la seva propietat i, per tant, no ha de pagar el lloguer elevat que caldria pagar si fossin alienes. De fet, van arribar al juliol al Camp Nou per via marítima procedents d'altres projectes que Limak estava fent al Pròxim Orient. D'aquesta manera, quan el Barça torni a disputar partits a les Corts no serà necessari muntar-les i desmuntar-les abans i després de cada enfrontament, fet que agilitzarà les obres.

"Van a preu fet"

L'altre argument que exposen és que Limak i els seus treballadors tenen una forma de treballar molt diligent. "Van a preu fet", resumeix una de les persones coneixedores del projecte consultades per aquest diari. Precisament, aquesta manera de treballar ha provocat un conflicte durant la remodelació del Camp Nou: les queixes dels veïns de les Corts pels incompliments dels horaris de les obres per part de la constructora i la posterior multa de l'Ajuntament de Barcelona al Barça al comprovar que s'havien sobrepassat les hores permeses (de 8 h a 20 h i una hora extra fins a les 21 h per treballar sense maquinària). Fins i tot, va haver-hi moviment de maquinària en plena matinada.

"El raonament de Limak és que ells no piquen fora d'horari, que només fan moviments per poder començar a picar a l'hora en punt", explica la mateixa font. "Però és evident que el moviment de maquinària implica soroll i molèsties als veïns", puntualitza. "Aquesta restricció d'horaris és un aspecte que a Limak li costarà d'entendre. Si fos per ells, farien tres torns de treball i ara només els en deixen fer dos", apunta, per la seva banda, un especialista en la construcció d'estadis esportius. Actualment, segons va explicar el club blaugrana en l'assemblea de dissabte, hi ha 450 treballadors tirant endavant l'obra, una xifra que s'incrementarà a mesura que avanci la remodelació. Fonts del projecte han informat a aquest diari que aproximadament la meitat dels empleats venen de fora i s'allotgen en apartaments i hotels ubicats a la rodalia de Barcelona.

Per què Limak ha pogut fer l'oferta més econòmica?

A banda dels motius pels quals el Barça i Limak estan segurs que la remodelació complirà els terminis, l'ARA també ha pogut conèixer els aspectes que han comportat que l'oferta de Limak, una empresa molt pròxima al president turc, Recep Tayyip Erdogan, fos més econòmica que les de les constructores espanyoles que es van presentar al concurs. Comptant els interessos, el cost serà de 1.070 milions d'euros, als quals se n'han d'afegir 200 més per a possibles contingències i 179 per pagar interessos financers.

"Per a Limak és un projecte estratègic. Per això estan disposats a tenir menys marge de benefici que les altres empreses. Aquesta obra li obrirà portes a Europa i Llatinoamèrica", justifica una persona coneixedora dels plans de la constructora turca. Limak pretén que Barcelona sigui el seu centre d'operacions durant aquesta expansió. De fet, l'empresa està a punt d'inaugurar la seva seu a la capital catalana. Estarà ubicada al número 682 de l'avinguda Diagonal, on abans tenia les oficines la consultora KPMG, molt a prop dels jardins de Pedralbes.

La resta d'arguments esmentats per rebaixar el preu és el fet que Limak té una cimentera que forma part del seu hòlding des de principis dels 2000, una aventura que en el seu moment va suposar un fort impuls per a l'empresa juntament amb el fet que Erdogan arribés a la presidència de Turquia el 2003. Aquesta circumstància comporta que tinguin més control sobre el cost d'un dels dos principals materials per aixecar la remodelació del Camp Nou. Pel que fa a l'altre material, l'acer, Limak, que conviu històricament amb la inflació turca —el Banc de Turquia va anunciar que el país tancarà el 2023 amb un 60% d'inflació—, acostuma a pactar un preu fixat abans de començar les obres perquè aquest i altres contratemps externs, com les guerres, no afectin exageradament el cost final. "Això suposa que pugui rebaixar l'impacte de les possibles contingències", assegura la mateixa font.

stats