Barça

El Barça s'entrega al negoci dels entrepans per inscriure Dani Olmo (i seguir somiant amb Nico Williams)

Aramark, una empresa de càtering, paga 40 milions del forat de Barça Vision malgrat no tenir experiència en el negoci digital

Laporta va repassar l’economia del Barça en la seva última compareixença, durant la presentació de Flick.

BarcelonaQuan falten tres setmanes perquè es tanqui el mercat de fitxatges, la planificació esportiva del Barça continua depenent del fair play financer. Ja fa alguns mesos que des del club i des de la Lliga envien missatges positius per dir que la salut econòmica blaugrana ha millorat i que aquest estiu es podia arribar a la norma 1:1. Però per passar de les paraules als fets calia tancar un seguit d'operacions que havien quedat penjades.

Després de moltes reunions i alguns girs de guió, s'ha hagut d'esperar fins a l'agost per començar a firmar contractes. Un d'ells, amb l'empresa nord-americana Aramark, amb una important presència a Catalunya i la resta de l'Estat, que abonarà els 40 milions d'euros que havia deixat de pagar el fons Libero per Barça Vision i contribuirà que el club inscrigui Dani Olmo, el primer –i de moment únic– gran fitxatge blaugrana d'aquesta temporada, Pau Víctor a banda.

No es tracta d'una empresa nouvinguda per al Barça. Aramark, especialitzada en serveis de restauració i càtering, feia anys que era un dels patrocinadors del club i s'encarregava de la gestió de bona part dels bars de les instal·lacions blaugranes. L'acord se segellava dilluns, segons avançava el Què t'hi jugues?, i està pendent que es faci oficial. Els diners, que s'ingressaran de manera immediata al compte corrent blaugrana, aniran a cobrir els 40 milions que estaven pendents d'ingressar des del 31 de desembre del 2023 (després de ser posposats sis mesos). Malgrat rebre'ls ara, es computaran a l'exercici 2023-2024. Això ajudarà a evitar un tancament amb pèrdues, si bé encara calen més operacions per acabar de quadrar els números i fitxar amb normalitat, per exemple, la renovació de l'acord amb Nike, que avançarà al voltant de 100 milions dels diners que el club hauria de percebre els anys vinents.

Ferran Olivé, el tresorer del Barça, treballa per tancar els acords

Quan el Barça va sortir a buscar compradors per al 49% de Barça Vision, el club tenia com a objectiu prioritari trobar "socis estratègics" que, a banda d'aportar capital, ajudessin a fer gran el negoci. Un requisit que no compleix precisament Aramark. Però les presses per aconseguir diners i poder fitxar han passat per davant de les altres premisses. L'empresa nord-americana no té experiència en el camp digital, però sí que està molt vinculada a l'esport: s'encarrega de la restauració en nou estadis de la Lliga i al novembre va signar un acord amb la patronal per convertir-se en un proveïdor preferent, de tal manera que, si algun club contractava els seus serveis, la multinacional no només s'encarregava dels bars o del càtering, sinó també d'invertir per modernitzar les instal·lacions.

La vinculació del Barça amb Aramark s'ha vist reforçada aquest estiu, ja que l'empresa s'ha quedat la concessió de bars, restaurants i càterings de luxe del futur Camp Nou. L'últim conveni s'havia signat el 2022 i l'acord entre les parts estava pendent de renovar-se, en un any condicionat per l'exili a Montjuïc, que dura des de l'agost del 2023 i que s'allargarà encara uns mesos, almenys fins al desembre. De fet, les relacions entre club i empresa van estar a punt de trencar-se fa un any per l'estada al Lluís Companys, d'on Aramark ja té la concessió –segons el contracte signat amb BSM, l'empresa municipal que gestiona els equipaments de l'anella olímpica–. El Barça va demanar cobrar un cànon al·legant que feia negoci a propòsit dels partits dels blaugranes. Però l'empresa va dir que ja pagava per la concessió a BSM i s'hi va negar en rodó. Posteriorment, el club va intentar compartir els beneficis amb BSM, però tampoc se'n va sortir. Ara Aramark capitalitzarà una branca de negoci del Barça mentre serveix entrepans i canapès. Caldrà saber si els 40 milions que injecta deixarà de pagar-los més endavant, coincidint amb l'obertura del nou Camp Nou.

Més carpetes per resoldre

Cobrar aquests diners pel forat de Barça Vision era un objectiu prioritari per al club, però això no resol el problema, ja que encara restaran per ingressar 60 milions més previstos abans de mitjans de setembre i 60 més el juny del 2025. Lluny queden les promeses de fer de Barça Media –la divisió empresarial a la qual pertany Barça Vision– un producte atractiu per a la borsa de Nova York valorat en 1.000 milions.

De l'arribada del capital pendent i de rubricar-se totes les operacions a temps –el president executiu, Joan Laporta, va garantir durant la presentació de Hansi Flick que es tancarien ben aviat–, en dependrà la capacitat del Barça de fer més moviments en el mercat d'estiu. Un dels noms propis és el de Nico Williams, que costa també uns 60 milions d'euros i que aquesta setmana ha tornat als entrenaments amb l'Athletic Club. Tot i que a Bilbao donen per fet que l'extrem no farà les maletes, a l'àrea esportiva blaugrana mantenen viva la flama de l'operació. Tenen temps fins al 30 d'agost.

stats