El Barça anuncia entrades nominatives als partits europeus: “Va ser una vergonya, no es pot tornar a repetir”
El club investiga com van acabar les entrades en mans dels seguidors de l'Eintracht de Frankfurt
BarcelonaEls aficionats fidels del Barça que van anar dijous al Camp Nou no s’ho podien creure. Ningú recordava res igual, ni amb la visita de clubs britànics ni en aquell clàssic contra el Reial Madrid en què van aparèixer turistes amb la samarreta blanca de sota les pedres. La presència de milers d’aficionats de l’Eintracht per tots els racons de l’estadi va posar en perill la seguretat i va fer que molts socis del club optessin per deixar la seva localitat abans d’hora. Joan Laporta va reaccionar i 24 hores després del partit anunciava: “Cal assumir la responsabilitat que ens pertoca. En som responsables i cal buscar solucions. I, com que volem que no torni a passar mai més, s’ha decidit que en les competicions internacionals les entrades seran nominatives. Una mesura que no es volia prendre, ja que és incòmode per als barcelonistes amb una conducta normal i correcta, però cal fer-ho”. La temporada que ve, doncs, per entrar a un partit de competició europea caldrà demostrar la identitat. “Va ser una vergonya, no es pot repetir”, afegia Laporta.
“Anaven beguts i miraven el partit drets, ocupant les escales per fer colla. No podies veure res i si els deies alguna cosa no et feien cas. Alguns se’ns van encarar i tot, vaig passar por”, explicava la Cinta, sòcia veterana de segona graderia. “En més de trenta anys no recordo res semblant. A la meva zona tot eren alemanys”, afegeix en Marc, de primera graderia. Tots es preguntaven com s’havia permès allò, sense el Seient Lliure i amb el Barça gestionant un munt d’entrades d’abonats en excedència. Però l’ARA va poder veure en directe com la revenda feia l’agost i com algun aficionat alemany entrava al camp amb abonaments cedits.
“Els mecanismes han fallat”
El club defensa a l’ARA que no es van poder comprar entrades des d’Alemanya, perquè el sistema informàtic detecta l’origen de la targeta o la IP de la compra i s’anul·la, tret que sigui d’un soci del club. La vicepresidenta de l’àrea institucional, Maria Elena Fort, explica que el club “no va vendre directament” entrades, però admet que els mecanismes “han fallat i cal demanar disculpes”. Seguint la normativa de la UEFA, el Barça va enviar al club alemany les 5.000 entrades que corresponien al 5% de l’aforament del Camp Nou. Malgrat això, més de 25.000 aficionats alemanys van fer el viatge. No és el primer cop que l’afició d’aquest club mou més de 15.000 persones en un desplaçament, però en aquest cas sí que van trobar entrades en zones destinades a seguidors locals. La presència d’aficionats visitants barrejats amb locals va generar alguna baralla i que molts socis del Barça, tips, abandonessin la seva localitat. Axel Helmann, portaveu de l’Eintracht, va dir ahir que “el Barça no és culpable de res, la nostra afició és increïble, sempre busquen totes les opcions per poder trobar entrades i seguir-nos”.
Davant la multitudinària presència de seguidors alemanys a Barcelona, l’entitat va tancar dimecres passat la venda d’entrades a les taquilles del Camp Nou per evitar que l’afició rival en comprés. El club va posar a la venda per al partit les més de 25.000 butlletes corresponents als socis que aquest curs es van acollir a un any d’excedència de l’abonament, a les quals es van sumar les localitats que els abonats van alliberar gratuïtament abans del partit. En declaracions al programa Què t’hi jugues! de la SER, Fort va xifrar en tres milions d’euros els beneficis del club en entrades gràcies al partit i va afegir que “no és una bona notícia”, ja que l’èxit econòmic va esdevenir una derrota social i esportiva. El mateix Xavi va dir que “el vestidor vol explicacions per saber què ha passat”.
Segons Laporta, "les 34.440 entrades que el club va posar a la venda eren entrades que portaven incorporada la restricció alemanya. Des del club no vam vendre entrades als alemanys. Les entrades es van posar a la venda i, dins les primeres 24 hores, els socis les podien comprar al 50%, i passades les 24 hores, el públic general. I les entrades van anar a parar, malauradament i de forma irregular, a mans dels alemanys”.
Diferents trucs
Les entrades disponibles es van vendre telemàticament, i “des del minut zero” es van bloquejar tant adreces IP com targetes de crèdit alemanyes, segons diu Fort. El club, doncs, investiga ara el “circuit” perquè aquestes entrades acabessin en mans dels aficionats de l’Eintracht. Una de les hipòtesis és que empreses de revenda d’entrades compressin les butlletes amb targetes de crèdit espanyoles i les venguessin als seguidors visitants, una explicació que encaixa amb alguna de les versions explicades a l’ARA per aficionats de l’Eintracht. “En vaig comprar a la web oficial del Barça amb un programari podies fer-ho com si fos a Espanya”, explica en Marco, que admet que va necessitar l’ajuda del seu fill adolescent. Entre els grups de WhatsApp d’aficionats es van moure instruccions sobre com es podia enganyar la web blaugrana, comprant sense que pogués detectar que eren alemanys. Altres, com en Jakob, diu que les entrades les va comprar un dels directius d’un club de fans a una web d’entrades. “En va comprar unes 20. Estàvem separats, però alguns es van moure per estar junts durant el partit”, diu. “Mai vaig tenir la sensació de fer res il·legal, però sabia que en teoria no podia estar a la zona d’aficionats locals. Ens va sorprendre molt veure la manca de suport que tenia el Barça i que ningú ens demanés res”, afegeix en Jakob.
Fort va explicar ahir que “el Barça treballa amb operadors turístics oficials que tenen un paquet d’entrades reduït”. “Hem d’analitzar què ha passat amb les entrades en línia, qui les ha comprat i per què han arribat als alemanys”. El club creu que per entendre les escenes vistes cal estudiar uns quants aspectes: des del paper dels operadors turístics fins a les revendes individuals, passant per les trampes fetes per burlar els mecanismes de seguretat. Tampoc hi va ajudar gens que fos Setmana Santa, que el rival sigui el que mou més aficionats del continent i que tants abonats continuïn en excedència després de la pandèmia. Una tempesta perfecta que evidencia problemes que el Camp Nou fa anys que pateix. Les dades del club demostren que la xifra d’abonats que sol anar a tots els partits és relativament baixa, fet que permet que a l’estadi sempre hi hagi gent que ha comprat entrades. Normalment, turistes amb una samarreta blaugrana. Aquesta setmana van ser milers d’alemanys.