Andrés Iniesta, l’èxit de la normalitat

La imatge tranquil·la i pròxima ha seduït diferents companyies que busquen valors segurs i que s’han aliat amb el blaugrana per potenciar la seva marca

Andrés Iniesta, l’èxit de la normalitat
i Natalia Arroyo
16/12/2016
5 min

BarcelonaSer normal no ven. És la màxima que ha justificat que s’omplin els estadis de futbol de botes de colors, pentinats extravagants i braços tatuats. I la moda s’ha escampat tant que, al final, el jugador normal sí que ven. Com a mínim una mica. “Fixeu-vos en Iniesta. No només és molt bo, també és un exemple a seguir. No porta arracades, no es pinta els cabells. Juga 20 minuts i no es queixa”. La frase pronunciada per Pep Guardiola l’any 2009 continua vigent gairebé vuit anys després, perquè Iniesta es manté ferm en el seu desig de només jugar a futbol.

I això ven. Ha atret, si més no, l’atenció de diversos patrocinadors en els últims anys. Ja no només Nike, que el vesteix des que despuntava al torneig Brunete d’alevins, sinó altres marques que l’acompanyen des de l’esclat definitiu amb Guardiola el 2008.

Una d’elles és l’empresa de gelats Kalise, una de les primeres marques que va buscar el ganxo amb Andrés Iniesta fa cinc anys. “L’acord va arribar el 2011, just en el moment en què l’empresa estava patint les conseqüències de la crisi econòmica -expliquen a l’ARA des del departament de màrqueting-. Necessitàvem fer un gir en la nostra estratègia de comunicació i Iniesta va ser la persona més adequada per ajudar-nos a créixer”. A la pàgina web parlen de valors compartits: “Esportivitat, innovació i proximitat”. “Vam triar l’Andrés perquè és una persona natural, senzilla i molt humil”, expliquen. Que Iniesta promocionés els seus gelats “ha obert moltes portes” a Kalise, que admet que a través del manxec van guanyar un 60% de reconeixement i va ser “un impuls molt important”: “Va ajudar a aconseguir proximitat amb els nostres clients i, a més, transmet la imatge que som una marca esportiva i jove”.

Aquesta proximitat és, també, la que fa tres anys va buscar potenciar Arcos, la marca de ganivets d’Albacete, que va vincular-se amb el de Fuentealbilla aprofitant aquesta complicitat manxega entre l’empresa i el futbolista. “Comparteix objectius i valors com la qualitat i la precisió”, diuen des de la marca. Per promocionar l’acord, Iniesta va visitar la fàbrica acompanyat de cinc aficionats. També ha fet un espot amb el cuiner Quique Dacosta.

Actor per unes hores

Iniesta i els rodatges també han portat el blaugrana a ser protagonista de Sony, una altra de les marques amb què té un acord. El desembre del 2013 va sorprendre alguns clients quan va fer de dependent en una de les botigues de la marca a Barcelona per donar publicitat a alguns dels productes de la companyia. “Ets sempre tan discret”, li diu una dona després de ser atesa pel futbolista. No és l’únic gag que ha funcionat amb Iniesta de protagonista. Sony també va explotar la part artística del migcampista amb altres vídeos. Iniesta va arribar a aparèixer vestit de Spiderman per promocionar un nou model de telèfon mòbil, acompanyat per Víctor Valdés i l’actual porter de l’Espanyol Diego López. Altres grans moments d’Iniesta amb Sony tenen connexions cinematogràfiques, com quan va fer de caçafantasmes o de James Bond en la pel·lícula Spectre.

Lligat a la imatge, Iniesta també ha col·laborat amb FirstV1sion, un innovador sistema de retransmissió que integra una càmera subjectiva que dóna a l’espectador una experiència més real, des de dins. S’han fet diverses proves, sobretot en el món del bàsquet, amb un experiment fins i tot en un Madrid-Barça a través dels “ulls” de l’àrbitre. El 2015 Iniesta va participar en la campanya per recaptar fons amb un vídeo en què s’intentava connectar l’espectador amb l’essència del joc. Portar-lo a la pilota.

Fer entrar l’aficionat al vestidor, als records d’una temporada especial, va ser l’objectiu del llibre Un any al paradís que l’any 2009 van escriure Sique Rodríguez i Dani Senabre per a l’editorial Ara Llibres. Expliquen que va ser “molt fàcil” treballar amb l’Andrés, que va col·laborar des del primer moment. “Hi va posar la mateixa passió que nosaltres i tot es va poder fer molt ràpid. No ho va fer per diners perquè no els necessita i, de fet, els va donar a una fundació benèfica, però, simplement, li feia genuïna il·lusió retratar aquell any màgic sobre el paper, igual que a nosaltres”, recorda Senabre.

Iniesta sempre és un més, sense filtres de representants, sense estridències d’estrella, encara que sigui un personatge famós i popular. La Lliga BBVA va fer-lo servir l’any 2012 com a reclam de la nova temporada. El blaugrana va gravar un vídeo en què apareixia pels carrers de Barcelona demanant un autògraf a algú anònim pel carrer. També s’hi va posar Iker Casillas a Madrid. Per molt que sembli poc comercial, l’efecte funciona. És com el seu futbol, gens barroc, tan senzill que resol les defenses més complexes dins del terreny de joc amb la recepta bàsica del control i la passada. Mai falla.

Aquesta fiabilitat d’Andrés Iniesta sobre la gespa també va seduir la marca de cotxes Nissan, que va utilitzar-lo juntament amb Thiago Silva per protagonitzar un dels espots de la Champions. “Portaran la seva passió i entusiasme a Nissan. Junts innovarem per enganxar els aficionats”, comentava Bastien Schupp, vicepresident de màrqueting de Nissan Europa.

Fins i tot a CaixaBank han buscat l’associació amb Andrés Iniesta per vendre els seus productes. En un acord recent, Juan Alcaraz, representant de la companyia, va explicar que vol que els clients de CaixaBank “puguin fer possibles els seus projectes i es vegin reflectits en Andrés Iniesta com el gran creador de somnis”. “Comparteix molts valors amb nosaltres, com el lideratge, l’esforç, el treball en equip, el compromís i la solidaritat”.

Mirar a l’esport també va funcionar-li a Dormity, l’empresa catalana dedicada als matalassos. David Sánchez, fundador i director general de la companyia, explica que es va innovar amb una línia de productes específics per a esportistes, que ajudaven a accelerar el procés de descans del cos, i van buscar cares que poguessin reforçar aquest binomi esport-descans, “per posar en valor la importància que té descansar per rendir bé”. El primer contacte va ser amb el número 1 del pàdel, Fernando Belasteguin, però el següent pas va ser activar una campanya amb algú més popular, una cara més coneguda, i es va anar a parar a Andrés Iniesta i Sergi Llull. Des de la companyia expliquen que del manxec agrada que “és una persona molt estimada, molt neutral políticament, que té entusiasme, que és natural, humà, proper i familiar”. Vàlid per a l’eslògan “descansar com un campió”.

A més, té vins de la seva pròpia bodega a Fuentealbilla, fa accions a través de les xarxes socials amb Estrella Damm i ha construït una metodologia pròpia sota el segell AI8 per fer jornades de tecnificació a Valldoreix i un campus d’estiu.

I el que demà tindrà un valor incalculable serà el poder de consens d’Andrés Iniesta: l’afició de l’Espanyol encara aprecia el gest que va tenir en record del seu amic Dani Jarque al Mundial de Sud-àfrica. No serà un periquito més, però gairebé.

stats