1xBet, la casa d'apostes russa que continuarà patrocinant el Barça
El club no ha trencat l'acord que té amb aquesta empresa, que té seu principal a Xipre i tres dels seus propietaris en cerca i captura
BarcelonaEn plena recerca d'ingressos per complir el pressupost 21/22, el Barça ha decidit no deixar de comptar amb els entre 9 i 12 milions anuals que li proporciona l'acord amb 1xBet, la casa d'apostes russa que figura entre els seus patrocinadors globals. Des de la junta i el departament comercial del club blaugrana, després de la invasió d'Ucraïna, es va estudiar la possibilitat de trencar o suspendre un compromís vigent des del 2019. Tanmateix, s'ha optat per mantenir-lo. Un dels motius de la permanència és que la companyia té la seva seu principal a Xipre tot i que el seu capital procedeix de Rússia, país on paradoxalment no pot operar perquè li van retirar la llicència fa quasi dos anys, arran d'un escàndol originat al Regne Unit.
1xBet va ser fundada l'any 2007 com un casino digital i l'any 2014 va fer el salt a les apostes esportives. Treballa en uns quants països, inclosa Espanya, en virtut de llicències concedides a empreses subsidiàries. A l'Amèrica Llatina, per exemple, va començar a operar gràcies a una filial a l'illa caribenya de Curaçao, que pertany als Països Baixos. Els seus socis fundadors són Serguei Karxkov i Roman Semiokhin, dos empresaris que van ser condemnats al seu país, juntament amb Dmitri Kazorin, que s'hi va incorporar més tard, per estafes relacionades amb el joc il·legal, i que avui estan en cerca i captura per la Interpol. Tenen la nacionalitat xipriota. Tot i aquestes circumstàncies, i a banda de l'acord amb el Barça, 1xBet també col·labora amb la Serie A italiana, de la qual és casa d'apostes oficial, amb el campionat paulista del Brasil, amb la Copa Àfrica i amb tres dels clubs de futbol xilens més importants: Colo Colo, Universidad i Universidad Católica.
En ple període d'expansió, 1xBet, abans d'associar-se amb el Barça, va arribar a acords amb diversos clubs de la Premier League. El Tottenham, el Liverpool i el Chelsea, tres dels principals equips de la competició anglesa, van trencar relacions amb la companyia russa després que una investigació del Sunday Times destapés que la marca estava relacionada amb la promoció d'apostes en esports infantils, baralles de galls i un casino porno en línia amb crupiers en topless. Després de comprovar que tot això era cert, el govern britànic va denegar la llicència a 1xBet, que a més figurava entre els principals espònsors de plataformes de retransmissions esportives il·legals. A partir d'aquesta investigació, les autoritats russes van descobrir que Karxkov, Semiokhin i Kazorin van operar al país a través d'un software monitoritzat des de Gibraltar. És a dir, de manera il·lícita. Per això s'enfronten a una pena de sis anys de presó i tenen béns embargats.
En paral·lel a aquesta polèmica, i gràcies a la seva condició d'empresa global, 1xBet continua desenvolupant la seva activitat en diversos països. A Espanya ho fa a través d'una filial, Wagerfair, que té la seu principal a València i gestiona els comptes de 400.000 usuaris registrats en tot l'Estat. Pel que fa a treballadors, la companyia diu que en té 5.000 a tot el món.
Laporta, poc amic de les cases d'apostes
Fonts consultades per l'ARA asseguren que l'acord de patrocini del Barça amb 1xBet és per 8,7 milions d'euros anuals que poden arribar fins als 12 en funció de variables vinculades als èxits esportius. El tracte es va signar al començament de l'exercici econòmic 19/20, mesos abans que esclatés la pandèmia del covid-19, i de moment no hi ha plans de cancel·lació. El compromís està blindat fins al 2024 –queden dos anys més– i trencar-lo de cop suposaria una indemnització milionària que el club, a hores d'ara, no vol assumir. A més, tant des de l'àrea comercial com des de la junta es recorda que aquesta casa d'apostes no té gaire visibilitat a través dels canals oficials. De fet, ja va anar a la baixa després que el govern espanyol aprovés un decret per regular la publicitat del joc en línia. Tot i això, la conveniència de seguir o no amb 1xBet s'ha debatut (i se seguirà debatent) a l'entitat.
Val a dir que aquesta empresa amb capital rus és la segona casa d'apostes que el Barça té entre els seus partners. La primera va ser Betfair, que el 2016 va desembarcar al club i s'hi va estar fins al 2019. Fins a aquell moment el Barça s'havia mantingut al marge d'una indústria que s'ha convertit en una de les principals fonts de finançament del futbol mundial. De fet, Joan Laporta, en el seu primer mandat, va mostrar-se sempre contrari a acceptar el patrocini de Bwin, una empresa de joc que finalment va anar a parar a la part frontal de la samarreta del Reial Madrid.
Aquella determinació va enfrontar Laporta a alguns directius d'aquella època, com ara Ferran Soriano o Marc Ingla, però li va permetre lluitar perquè Unicef lluís a la primera equipació del Barça. Des de l'entorn del president es fa el paral·lelisme entre aquella disputa i la que ha tingut fa poques setmanes durant la selecció del pròxim patrocinador. Ell aposta per Spotify, que ara mateix és l'única opció que hi ha sobre la taula després que s'hagin descartat les empreses de criptomonedes, que oferien més diners.