El Barça obté de Nike un contracte rècord clau per al futur
BarcelonaLes bones notícies per a l’economia del Barça van arribar de matinada. El club blaugrana va tancar l’acord amb Nike per allargar la seva relació 10 anys més, del 2018 al 2028, i ho va anunciar a les dues de la matinada. Tot i que no s’han fet oficials les xifres, el Barça, tal com va avançar l’ARA, passa a ser el club més ben pagat del món, i cobrarà entorn dels 155 milions garantits a partir de la temporada 2018-2019: 105 en patrocini i la resta per percentatges de vendes i altres conceptes. Una xifra, asseguren al Camp Nou, que anirà creixent. A més, aquest any el Barça ingressarà ja 25 milions que podrà comptabilitzar en aquest exercici, una xifra clau per afrontar amb més calma les operacions de mercat. El curs que ve i el posterior es passarà de 60 a 85 milions.
Al Camp Nou feia temps que admetien que la proximitat d’aquest acord provocava que Josep Maria Bartomeu estigués molt tranquil en el tema del patrocini de la samarreta, malgrat que el contracte amb Qatar Airways expira aquest 30 de juny. Amb l’acord amb Nike el president s’assegura complir una de les seves promeses de la campanya electoral: obtenir 100 milions per 10 temporades de l’empresa d’Oregon. Bartomeu vol arribar als 1.000 milions d’ingressos l’any 2021 i, per aconseguir-ho, una de les condicions indispensables era fer un salt qualitatiu amb Nike. La xifra també permetrà superar el que percep el Manchester United d’Adidas: 96 milions cada curs, una xifra que pot augmentar en 5 milions si es guanyen títols i pot baixar un 30% si el United no es classifica per a la Champions dos anys consecutius.
Una de les grans novetats de l’acord és que el Barça recupera un dels actius cedits a Nike, el licensing, la capacitat d’atorgar llicències per qualsevol producte de la marca Barça que no tingui a veure amb les equipacions esportives. Ho gestionava Nike, a través d’una societat mixta amb l’entitat blaugrana, i pagava una quantitat com a royalty al Barça i, un cop feta la venda del producte, el club obtenia un segon ingrés. Ara serà el Barça qui ho gestionarà, tot i que podria ser un procés progressiu, que no es doni fins d’aquí uns anys (el contracte actual expira el 2018). El club també recupera la gestió de les botigues.
La temporada 2013-2014 el Barça va obtenir 54 milions de la multinacional americana, una xifra dividida en tres grans conceptes: 33 de l’acord de patrocini, 10 derivats de la venda de samarretes i altres productes que porten la marca Barça (el club cobra un 10% en royalties de cada venda) i 11 més de l’explotació directa que fa Nike a través de l’empresa FCB Merchandising. L’any passat aquesta xifra va augmentar -gràcies al triplet que va aconseguir l’equip de Luis Enrique- per sobre dels 65 milions.
Des de fa mesos les converses han sigut permanents i paral·leles a la qüestió del patrocini per a la temporada que ve, un acord que no s’ha tancat encara, i que comportarà que la multinacional hagi de fabricar samarretes sense el logotip comercial d’una marca -amb un sobrecost d’estampació que hauria d’assumir en principi el Barça si es tanca patrocinador durant el curs que ve-. Unes samarretes que sortiran a la venda a finals d’aquest mes de maig.