El Barça i Messi, dues marques i un destí
Marquetinià i publicistaAquest article no descriu un jugador de futbol indescriptible, ni reflexiona sobre l’impacte esportiu que pot suposar que el futbolista que marca les grans diferències dins del camp deixi el FC Barcelona. No, millor no pensar-ho. Aquest article analitza dues marques, la seva relació i les implicacions econòmiques que això pot suposar en el curt, mitjà i llarg termini.
D’entrada costa pensar que les marques Messi i Barça es poden dissociar, sembla un malson, encara que sigui temporalment, perquè a llarg termini, per molt que l’argentí decideixi finalitzar la seva carrera lluny del Camp Nou, la seva marca tornarà a ser un actiu blaugrana, un cop estigui retirat, pel bé de les dues marques. Crec que, des del punt de vista extraesportiu, no hi ha ningú que pugui recomanar l’escissió d’aquesta relació, perquè les dues marques conjuntes s’amplifiquen, si treballen en sintonia, com han fet els darrers anys. Però és que, fins i tot quan no estan sintonitzades naturalment, com en el seu patrocinador tècnic -Messi és Adidas, el Barça és Nike-, acaben sumant. Això és una disfunció marquetiniana sorprenent i singular. Puc garantir que qui segur que està desitjant que marxi, i esculli un club que vesteixi Adidas, és la marca alemanya. Seria la millor forma de rendibilitzar el seu millor i més costós actiu del mercat futbolístic. A curt termini, per molt que Leo abandoni el Barça, el dia després que marxi, i encara que sigui extraoficialment, el seu nom seguirà sent el més estampat a l’esquena de les samarretes que es venguin a les botigues del Barça de tot el món. És el jugador que ven més samarretes esportives al món, sumant les blaugranes i les albicelestes, i dobla en nombre el segon, el portuguès Cristiano Ronaldo.
Una marca única
Aquesta és la magnitud i la dimensió de la marca del jugador en vendes directes: única. On ens pot portar? Segurament a un daltabaix en la xifra de samarretes venudes. No és difícil augurar una bona caiguda els primers anys. Messi sense el Barça serà menys universal, perquè sens dubte està al club amb més impacte mediàtic i social al món. Un impacte que es veurà minvat per la fugida del crac, i podrà perdre, fins i tot, seguidors a les xarxes, però de forma poc rellevant. Però si mirem el benefici a curt termini per a l’esportista, l’astre guanyarà visibilitat en nous mercats, noves audiències, seguidors a les seves xarxes i patrocinadors (sobretot si escull la Premier League anglesa o la MLS nord-americana).
El poder audiovisual i les audiències de la competició britànica al Regne Unit i als mercats asiàtics estan en una altra dimensió que LaLiga. El mercat americà és el més gran del món per al mercat del gran consum, i òbviament per aconseguir nous espònsors. És un jugador infracomercialitzat individualment i tindrà de forma natural noves oportunitats, que cal veure si sap aprofitar. El risc esportiu esdevé, per al jugador, una oportunitat mediàtica i comercial important. El Barça sense Messi serà més difícil de comercialitzar, és a dir, trobar marques que vulguin invertir-hi, perquè el millor jugador del món sempre suma com a actiu comercial dins d’un paquet de club esportiu, i és fàcil pronosticar que pot deixar de generar alguns ingressos.
La darrera reflexió sobre el cas, sobre alguns aspectes clau del projecte de Barça Studios, que s’havia convertit en un pilar de generació de continguts i ingressos per al club amb formats innovadors fora de la generació de vendes relacionades amb els actius esportius. Un projecte que veurà reduïda la seva capacitat de generació de formats de no-ficció, sense la seva cara més visible. Tot aquest desgavell només pot compensar-lo una venda històrica no desitjada, que no es reinverteixi en l’àmbit esportiu, cosa difícil de pronosticar en el món de l’esport professional. Si esportivament és inqüestionable el valor del futbolista argentí en el terreny de joc, als despatxos la marca agafa una dimensió econòmica d’una dimensió prou important, com he intentat explicar, encara que no tan diferencial com l’esportiva, suficientment impactant per preocupar-nos i ocupar-nos-en immediatament.