DAKAR 2016
Esports01/01/2016

Arrenca el Dakar més incert dels últims anys

La categoria de motos no té cap campió entre els participants després de l'adéu de Despres i de Coma; en cotxes, Nani Roma lluitarà per recuperar la corona perduda

Nuria García
i Nuria García

BarcelonaFeia anys que el Dakar no començava sense tenir un o dos favorits clars. Marc Coma i Cyril Despres s'han repartit els triomfs des del 2005 en la categoria de motos, però ara, per primer cop en anys, cap dels dos pujarà a la moto per tractar de revalidar el títol: Despres, des de l'any passat competeix en la categoria de cotxes, i Coma ha fet el salt als despatxos, forma part de l'organització i s'ha convertit en el director esportiu del ral·li després d'haver guanyat el seu cinquè Dakar. Sense els dos protagonistes dels últims anys, el Dakar arrenca amb els dubtes de saber qui prendrà el relleu de Coma, vigent campió del ral·li més dur del món.

Cargando
No hay anuncios

A més, la incertesa encara s'incrementa una mica més a causa del canvi de recorregut, fet a corre-cuita per les renúncies d'alguns països participants a última hora. Sense Xile –va renunciar al Dakar a l'abril pels contratemps que va provocar el temporal al nord del país– ni el Perú –a l'agost va decidir que el ral·li no passés pel seu territori per poder destinar els diners a mitigar les conseqüències que pugui generar el fenomen del Niño– la caravana passarà tan sols per l'Argentina i Bolívia, amb etapes noves. "Aquesta cursa que hem dissenyat és un Dakar que no té res a envejar a qualsevol altre i probablement serà més dur que algunes edicions anteriors a l’Amèrica del Sud", reconeixia Marc Coma, director esportiu del ral·li, en una entrevista al diari ARA.

Els catalans, entre els candidats al triomf

Cargando
No hay anuncios

Marc Coma serà el gran absent en la categoria de motos. Sense el d'Avià, el torreblanquí Joan Barreda és el gran favorit, tot i que no hi arriba al cent per cent després d'arrossegar dues lesions durant la temporada –al genoll i a l'húmer– que li han impedit tocar la seva Honda durant mig any. A més, caldrà afegir a la llarga llista d'aspirants al títol Jordi Viladoms, que després d'uns anys sent el motxiller de Coma, té la llibertat de lluitar pel triomf. Gerard Farrés i Joan Pedrero, per la seva banda, intentaran lluitar per estar amb els de dalt, mentre que Iván Cervantes, quatre cops campió d'enduro, debuta amb l'objectiu d'arribar a Rosario el dia 16.

Cargando
No hay anuncios

Laia Sanz, per la seva banda, té al davant l'objectiu d'autosuperar-se una vegada més. Després d'acabar novena l'any passat i fer història –cap dona havia finalitzat aquest ral·li en una posició tan avançada–, el repte de la catalana, que s'estrena amb KTM, serà millorar. "Molta gent dóna per fet que estaré entre els deu primers, però el meu objectiu és estar entre els quinze primers, cal ser realista", repetia Laia Sanz una vegada i una altra abans de marxar cap a l'Argentina. Amb el que no es conforma la de Castellar del Vallès és de guanyar la categoria femenina, on no ha tingut rival des que va debutar ara farà ja sis anys.

Cargando
No hay anuncios

En la categoria de cotxes, Nani Roma torna a ser un dels principals candidats al títol. Després de perdre les opcions de revalidar-lo l'any passat en el quilòmetre tres de la primera etapa, afronta aquesta nova edició del ral·li amb il·lusions renovades i amb un Mini que, tot i que li va fallar l'any passat, és el cotxe campió dels últims quatre Dakars. "Mini és el cotxe a batre, però hi ha altres equips molt competitius i una desena de pilots molt ràpids", diu el de Folgueroles. Com a rivals tindrà els renovats Peugeot de Nasser al-Attiyah, Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel i Sébastien Loeb, que s'estrena en el Dakar. A més, caldrà afegir-hi el Toyota de Giniel de Villiers, segon l'any passat.

Cargando
No hay anuncios

En total, 24 pilots catalans prendran aquest dissabte la sortida del Dakar des de Buenos Aires: deu competiran en moto (Jordi Viladoms, Laia Sanz, Joan Pedrero, Gerard Farrés, Armand Monleón, Iván Cervantes, Dani Oliveras, Marc Solà, Rosa Romero i Enric Martí) vuit en cotxe (Nani Roma, Xevi Pons, Xavier Foj, i els copilots Lucas Cruz, Àlex Haro, Rafa Tornabell, Oscar Montano i Joan Rubí) i sis en camió (Moisés Torrellardona, Ferran Marco, Pep Vila –amb Xavi Colomé i Marc Torres– i Jordi Juvanteny). Alguns amb el somni d'arribar a Rosario, el 16 de gener, després d'haver fet més de 9.500 quilòmetres, ja que per a molts dels participants, acabar el Dakar ja és l’objectiu.