MOTOR

La Fórmula de Chase Carey

Els nous propietaris treballen per fer una competició "més igualada i imprevisible" de cara al 2021

Chase Carey, en una imatge d’arxiu
i Martí Molina
08/05/2018
3 min

BarcelonaLa cursa de Fórmula 1 que es disputarà aquest cap de setmana a Montmeló no tindrà gaire res a veure amb la del 2021. Sí, hi haurà circuits, monoplaces i grans pilots, però també més igualtat entre les escuderies i més emoció a cada Gran Premi. Liberty Media, els nous propietaris de la F1, fa mesos que estan treballant per rentar la cara a la competició i fer-la més atractiva. És un camí llarg i ple d’espines, amb partidaris molt favorables, per les oportunitats que els generarà, i detractors especialment nerviosos per por de perdre els privilegis actuals. Però, com explicava Chase Carey just abans de la presentació del Gran Premi d’Espanya, la maquinària ja s’ha posat en marxa i no té aturador.

“Pensem que la competició que tenim avui dia pot ser millor. Hi pot haver més espectacle a la pista. Per això volem fer canvis. Que sigui més fàcil avançar, per exemple. Que hi hagi més equips que lluitin per guanyar. Per això farem canvis en el motor i en les aerodinàmiques dels monoplaces”, comentava Carey. Aquest empresari, nascut a Irlanda el 1953 i establert als Estats Units, té les idees clares. És la seva segona temporada al capdavant de la F1 després que Liberty Media comprés el negoci a Bernie Ecclestone.

Des de llavors que treballa per renovar una competició que, al seu entendre, estava massa preocupada per aconseguir diners de manera immediata i no per establir un pla de negoci per al futur. “Sí, estic molt satisfet amb la feina que hem fet fins ara, però encara ens en queda molta per fer”, afegeix.

A Carey, per exemple, li agrada que aquest inici de temporada hagi tingut curses emocionants, de pronòstic incert, amb tres guanyadors diferents (Vettel, Ricciardo i Hamilton) de tres escuderies diferents (Ferrari, Red Bull i Mercedes) en els quatre primers Grans Premis. “Estem aconseguint una competició millor”, sentenciava.

A ulls de molts aficionats, el canvi és en positiu. Però a ulls d’algunes escuderies la cosa no està tan clara. Les marques històriques són les que més es beneficiaven del model tradicional de repartiment dels drets televisius d’Ecclestone. Això provocava, per exemple, que el 2016 Ferrari tripliqués el pressupost de Force India. A partir del 2021 la intenció és que les diferències es redueixin notablement. “Volem crear un negoci millor per a tothom. Els hem de poder convèncer que, d’aquesta manera, un més un faran tres”, comentava Carey, que sap que no podrà tirar pel dret i que aquestes mesures les haurà d’acabar consensuant i haurà d’obtenir el vistiplau de les escuderies mediàtiques.

Pensar en els fans

Si Ecclestone va explorar mercats amb poca tradició automobilística però molts recursos econòmics -sobretot provinents dels petrodòlars-, Carey vol que la F1 sigui “pròxima” als aficionats i això, opina, passa per vetllar perquè es mantinguin les curses al Vell Continent. Per això prioritzarà la renovació del contracte amb Spa (Bèlgica), que acaba aquesta temporada, abans de pensar a prorrogar altres contractes, com el del Circuit de Barcelona-Catalunya, que acaba el 2019. En aquest punt, va deixar clar que renovar l’acord amb Montmeló era un dels “objectius” de Liberty Media.

En canvi, el que no passa pel cap de Carey és ampliar el calendari ni, per exemple, programar una cursa per Nadal. “No pensem en una temporada de dotze mesos. Les 21 curses actuals ja fan una temporada molt llarga”, justificava. No es tracta, doncs, de fer més Grans Premis sinó d’organitzar-los millor, amb “una oferta més interessant per als fans”. Carey té feina per fer. I, sentint-lo parlar, sembla que també té moltes ganes de fer-la.

stats