BarcelonaL’enoturisme català batega amb més força que mai. La imaginació inunda una oferta farcida de rutes, plans i tastos per fer en grup o en família. La tradició vinícola fa conviure dotze denominacions d’origen, més de 300 cellers que es poden visitar i un grapat de rutes del vi per descobrir les denominacions d’origen d’Alella, Costers del Segre, Pla de Bages, Catalunya, Empordà, Priorat, Cava, Montsant, Tarragona, Conca de Barberà, Penedès i Terra Alta. L’originalitat s’ha convertit en el tret distintiu.
De maneres de fer enoturisme n’hi ha tantes com persones. Algunes fins i tot proposen recórrer les vinyes acompanyats d’una mascota. Algunes de les activitats més originals permeten fer un maridatge de vins a bord d’un veler o un a dalt d'un globus aerostàtic. Una altra opció molt original és la del Celler Masroig, amb el seu particular escape room, Enigmasroig. Es tracta d’un recorregut pel celler en el qual la canalla pot aprendre sobre la seva història i veure com es produeix el vi, mentre desxifra una sèrie d’enigmes i pistes que els portaran a un premi final. Les famílies podran descobrir el celler i el món del vi de forma interactiva i divertida.
Tastar vins és l’excusa perfecta per conèixer gent i algunes activitats posen l’accent en aquesta possibilitat. L’Speed Dating, Speed Tasting, del celler Mas Geli, una activitat inclosa dins del Vívid, proposa tastar cada vi amb companys o companyes de taula diferents. Per afavorir la socialització també va néixer Round Table, una iniciativa que reivindica el paper del vi com a generador de bones converses. Cada etiqueta amaga un tema de conversa. Des del poliamor fins al preu del lloguer. Una altra iniciativa per deixar-se anar la trobem al Visexual, un tast de vins del Microvi que va acompanyat de la lectura de relats i poemes eròtics.
Les activitats enoturístiques han accentuat la seva relació amb la música de tota mena. Des de la més tranquil·la fins a la més transgressora. El Ressons Penedès by Cruïlla, que va incloure més de 30 concerts durant el mes de maig, és un dels més exitosos. El Vívid, el mes de l’enoturisme a la Costa Brava, també ha consolidat la seva oferta musical.
L’experiència sensorial del Celler Mas Llunes de Garriguella ofereix un tast immersiu a la sala de botes per conèixer els seus vins d’una manera única, a través d’un espectacle molt encertat de llums, música i projeccions audiovisuals. L’activitat també inclou visita guiada al celler i tast d’olis.
Els premis van distingir Casa Gran 1771 Boutique Winery Hotel del celler Montrubí com la millor activitat de l’enoturisme català. L’allotjament consta de 10 habitacions amb identitat pròpia, algunes d’elles amb zones exteriors privades. Totes estan pensades per combinar el relax amb la connexió dels hostes amb el celler. Una altra de les iniciatives premiades va ser l’Abadal Wine Experience & Christmas Market, un projecte del Celler Abadal que recupera els tradicionals mercats de Nadal utilitzant el vi com a reclam, però amb una important participació de productors locals artesans i gastronòmics que s’acompanyen de música i concerts.
Aquest desplegament d’activitats es complementa amb museus i centres d’interpretació que permeten una aproximació més clàssica al vi. Els espais on conèixer més coses sobre el vi estan distribuïts per localitats com Badalona, Teià, Vilafranca del Penedès, Sant Sadurní d’Anoia, Sant Feliu de Guíxols, l’Espluga de Francolí, Prenafeta, Peralada, Coll de Roses, Palafrugell, Capmany, Falset, Avinyonet del Penedès, Manresa, Santa Maria d’Horta d’Avinyó, Mura, Artés, Montbrió del Camp, Sant Jaume dels Domenys o Gandesa.
Oportunitat de negoci
Gairebé la meitat dels visitants d’enoturisme a Catalunya són catalans (46%) i l'11% són de la resta de l’Estat, mentre que un 43% són internacionals, sobretot europeus (37%). Hi ha una important diferenciació del públic segons si visita els cellers entre setmana o el cap de setmana. Entre setmana el públic gairebé sempre és internacional, mentre que durant el cap de setmana el públic majoritari és català. D’altra banda, hi ha una clara relació entre la distància al celler des del lloc d’origen i el nivell d’expertesa i relació amb el món del vi. En aquest sentit, com més lluny més expert, com més a prop més curiós. Aquestes són algunes de les observacions que es desprenen del segon estudi sobre el perfil dels visitants als cellers de Catalunya, realitzat el 2023.
El Govern, per mitjà de l’Agència Catalana de Turisme del departament d’Empresa i Treball, va elaborar l’any 2018 l’estudi El perfil dels visitants als cellers de Catalunya, amb l’objectiu de conèixer millor les característiques dels nostres visitants enoturístics, i poder així aprofundir en el seu comportament i millorar les eines de captació i fidelització. Després de cinc anys, s’han actualitzat les dades per tal que el sector pugui estructurar més adequadament la seva oferta i atendre millor el visitant enoturístic durant l’estada.
"Volem tenir més visibilitat perquè arreu del món ens coneguin com a destinació enogastronòmica. Hem impulsat l’Estratègia de Turisme Enogastronòmic a Catalunya 2022-2027, hem creat els premis Bite i Mos, i hem promogut 58 festivals culturals que fomenten el producte agroalimentari local i el turisme de proximitat. Totes aquestes iniciatives ens han de situar com a destinació enogastronòmica de referència a escala mundial", explica Marta Domènech, la directora general de Turisme.
Segons aquest estudi, el visitant enoturista de Catalunya té més de 40 anys (80%), amb una mitjana d’edat de 50 anys. Els visitants catalans són més joves que la resta, amb un gran percentatge d’entre 31 i 50 anys. Viatgen principalment amb amics (36%), tot i que també destaquen els viatges en parella (31%), i un 65% ho fa en grups organitzats.
La majoria dels visitants no són experts ni altament vinculats al món del vi però, comparat amb l’estudi del 2018, han augmentat la seva experiència prèvia en enoturisme (aquesta no és la seva primera visita). Els que venen de la resta d’Europa i de la resta del món tenen una vinculació i expertesa amb el món del vi més elevada que el públic català i el de la resta de l’Estat. Tot i que per a la meitat dels visitants aquesta és la seva primera visita a un celler a Catalunya (52%), ha augmentat, respecte al 2018, el percentatge de visitants repetidors, que passen del 31% al 48%. Els catalans repeteixen més la visita a cellers de Catalunya i, per tant, és un perfil amb alt potencial de repetició. En aquest sentit, el 62% de catalans ja havia visitat algun celler de Catalunya, tot i que no és un públic expert en el món del vi.
En tots els casos la motivació principal per visitar un celler català és conèixer el món del vi i tastar nous vins, a excepció del públic de la resta del món, que es considera gran amant i busca millorar el seu coneixement. D’altra banda, la diversió és el segon element més important de la visita, juntament amb el fet de complementar la seva estada amb una activitat de la zona.
El tipus d’experiència que més es realitza als cellers és la visita i tast. La mitjana de la despesa que fan els visitants en activitats és de 29 euros. Ha augmentat respecte al 2018, que era de 20 euros. La despesa en botiga també ha augmentat i ha passat de 25 euros l’any 2018 a 37 euros el 2023. El públic internacional és el que fa més despesa en la compra de productes a la botiga. En el cas dels europeus, la mitjana és de 46 euros i, pel que fa al públic de la resta del món, la mitjana és de 58 euros. Els estrangers estan acostumats a comprar en línia i també fan més despesa en botiga.
Deu raons per viure l’enoturisme a Catalunya
1. Història. 2.500 anys de cultura de la vinya i el vi, des dels ibers, els grecs i els romans.
2. Paisatge. Mar i muntanya. Vinyes mediterrànies, arran de costa, a les valls i als costers.
3. Cellers. Més de 300 cellers per descobrir el secret dels seus vins i caves.
4. Arquitectura. Masies centenàries, cellers modernistes i nova arquitectura del vi.
5. Vins de prestigi. Vins i caves amb gran reconeixement internacional.
6. Gastronomia. Maridatge de vins i cuina mediterrània, tradicional i innovadora.
7. Barcelona. Enoturisme i múltiples experiències al voltant d’una de les ciutats més atractives d’Europa.
8. Allotjaments i serveis especialitzats. Hotels gastronòmics. Allotjaments, restaurants i serveis turístics de gran qualitat.
9. Un estil de vida. Sol i platja, natura, gastronomia i cultura. Un país per a tots els gustos.
10. Dotze denominacions d'origen. 11 DO de vi + DO Cava. 600 cellers, més de 300 són visitables.