Vidres d’altes prestacions per al sector ferroviari i de la construcció

Ariño Design és una de les 35 empreses instal·lades actualment al DFactory Barcelona, l’ecosistema d’indústria 4.0 impulsat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona

Redacció
09/12/2024
4 min

Ariño Design està instal·lada al Dfactory Barcelona des del febrer del 2023, un entorn idoni per als desenvolupaments industrials que la companyia fa amb nous materials i fabricació additiva, així com per als projectes de realitat virtual i realitat augmentada que també impulsa. “La nostra casa mare, Ariño Duglass, que està especialitzada en la transformació del vidre en productes d’altes prestacions, i les seves relacions amb Leitat ens van facilitar l’accés a les instal·lacions”, explica Juli Segura, coordinador de la divisió de Disseny, Enginyeria i Prototipat de la companyia, anomenada Ariño Design. Es tracta, a parer seu, d’una ubicació estratègica, en tant que l’ecosistema els permet “avançar en l’assoliment de noves fites i noves propostes per als clients”.

Sectors amb normatives molt exigents

Els productes d’Ariño Duglass estan enfocats en els sectors de construcció i ferrocarril a escala nacional i internacional. Entre els trens que contenen els seus vidres transformats en productes d’altes prestacions hi trobem el Commuter Train Transport d'Auckland (Nova Zelanda); el Metro Airport Express Line de Hong Kong; el Tram d'Utrecht; el Regional Train Civity de Trieste; el tren FEVE de Cantàbria o el nou tramvia de Cadis. Els seus productes destinats al sector de la construcció també es troben repartits arreu del món, amb exemples com l'Hotel Renaissance Barcelona Fira; The City Law School de la Universitat de Londres; l’Edinburgh International Conference Centre; l'Hotel Meliá La Défense a París; el Museu de la Ciència de València, o l'edifici que ara els acull, el DFactory Barcelona. Per la seva banda, la divisió Ariño Design destaca en el disseny de ferrocarrils, metros i tramvies, l'enginyeria de l'interior dels vagons i la construcció de maquetes a mida real per a la validació de l'ergonomia, els elements interiors, la zona de PMR i els volums.

Els nous metros de Barcelona.

En paraules de Segura, es tracta de “sectors molt exigents quant a normativa i a les propietats del vidre”. Com a exemple cita els processos de laminatge i de temperament els vidres per proveir-los de prou seguretat com per evitar accidents per trencament. D’altra banda, apunta, els vidres poden provocar pèrdua de connectivitat amb el 5G, per a la qual cosa la companyia “ha desenvolupat una màquina làser que permet mantenir la connectivitat en trens i edificis de vidre, al marge de dobles vidres que garanteixen l’eficiència tèrmica dels edificis”. Preguntat, tanmateix, pel valor afegit que representa que tots aquests vidres d’altes prestacions es desenvolupin a través d’intel·ligència artificial, el coordinador d’Ariño Design apunta que, gràcies a aquesta tecnologia, “es pot millorar la deposició de la capa metàl·lica i estimar la despesa de materials (magatzem de vidre i materials diversos)”.

El rol de la Universitat de Saragossa, cabdal

La història d’Ariño Duglass es remunta a l’any 1952. A l’hora de citar les principals fites de l’empresa al llarg d’aquestes més de sis dècades, Segura subratlla la capacitat d’haver “desenvolupat nous processos innovadors per millorar les característiques del vidre”. Així, prossegueix, “la capa metàl·lica només la dipositen grans multinacionals del vidre i Ariño va ser pionera en el seu moment”. Segura celebra, tanmateix, com “el làser per millorar la connectivitat amb prou feines l'apliquen un grapat d'empreses molt especialitzades i a Ariño Duglass estem al capdavant de nous desenvolupaments portàtils”. Al llarg d’aquesta trajectòria, l’empresa, que actualment té 150 treballadors, ha comptat amb un soci d’excepció: la Universitat de Saragossa, amb la qual va signar un acord fa gairebé 30 anys. Per a Segura, el seu rol ha estat “importantíssim en aspectes com el desenvolupament de multicapes metàl·liques específiques per a cada projecte d’arquitectura (aparença estètica, propietats tèrmiques…) i en la millora del control de processos mitjançant el desenvolupament i la construcció d'espectrofotòmetres, tant en línia per a la fàbrica, com portàtils per a mesuraments in situ”.

Una posició avantatjosa, no obstant, que no fa que Ariño Duglass abaixi la guàrdia quant a objectius de futur, entre els quals destaquen la millora, la innovació i la recerca. I és que, tal com sosté el coordinador de la divisió de Disseny, Enginyeria i Prototipat de la companyia, “hi ha moltes solucions amb nous materials i noves tecnologies com la impressió 3D que estem estudiant per implementar-les en els nostres dissenys”. “Per a nosaltres és clau proposar al client millores dirigides a la sostenibilitat”, puntualitza Segura. En aquest sentit, avança, la companyia actualment està treballant en el disseny, el prototipat i el desenvolupament de diferents projectes al voltant de la mobilitat, tant de nous vehicles com de vehicles rehabilitats. El disseny i el desenvolupament de nous vehicles elèctrics urbans per a SKB, una empresa amb seu a Romania, un projecte pel qual han rebut dos If Awards 2024, n’és un exemple. Un projecte guardonat en uns premis internacionals de disseny que, tal com subratlla Segura, “demostra el nostre compromís pel disseny i la sostenibilitat en el sector de la mobilitat”.

Solucions i avenços reals

A l’hora d’avaluar quins beneficis li reporta a la companyia el fet d’ubicar-se en unes instal·lacions com DFactory Barcelona, que aposten clarament per la innovació, la sostenibilitat i els espais col·laboratius, Juli Segura cataloga les sinergies que troben en l’entorn com a bàsiques per a la realització de la seva feina: “Els desenvolupaments tecnològics de DFactory ens aporten solucions i avenços reals.” Segura subratlla, però, com la investigació duta per les empreses ubicades en aquest ecosistema, com és el cas de Leitat, els motiva “especialment en la recerca de nous avenços i solucions en el sector de la mobilitat”.

stats