Contingut patrocinat

Vaixells 100% elèctrics i catalans: un pas més cap a la descarbonització de la nàutica

En el marc de la 37a Copa Amèrica, la Fundació Barcelona Capital Nàutica ha presentat el projecte ‘Descarbonització d’embarcacions d’esbarjo’ amb l’objectiu de millorar la competitivitat del sector nàutic català i fer-lo referent global de descarbonització i electrificació.

3 min
Presentació de Zephyr Eco, la primera embarcació finalitzada a Palamós.

Conceptualitzar, dissenyar i construir embarcacions innovadores amb propulsió elèctrica, de fabricació pròpia i amb segell català. Aquest és el repte que van entomar l’any passat les quatre drassanes seleccionades per participar en el projecte Descarbonització d’embarcacions d’esbarjo. Durant mesos, els equips d’Electric Inside, Magonis Boats, Marcelo Penna Yachts i Zephyr Boats han treballat per fer realitat sis vaixells que sortiran a navegar durant la Copa Amèrica. L’objectiu, ensenyar al món el potencial innovador i tecnològic que tenen les drassanes catalanes per construir embarcacions elèctriques i fabricar sistemes per recarregar-les. La iniciativa s’emmarca dins els projectes de llegat que la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN) i els seus principals patrons -la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i el Govern d’Espanya- impulsen amb motiu de l’arribada a Barcelona, aquest estiu, de la regata més important del món.

“Des que es va anunciar que la Copa Amèrica se celebraria a Barcelona, el Govern va començar a treballar perquè tingués un impacte socioeconòmic que vagi molt més enllà de la competició: volem que deixi un pòsit permanent i que impacti no només a Barcelona sinó a tot Catalunya”, ha explicat Roger Torrent, conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat i president de la FBCN, des del Port Marina Palamós durant la presentació de la primera de les sis embarcacions del projecte. Es diu Zephyr800 Eco, és totalment elèctrica, sostenible i de proximitat: s’ha dissenyat i fabricat íntegrament a Catalunya. “És el primer pas d’una recerca basada en l’amor pel mar, la cultura mediterrània i el somni de crear una embarcació adaptada als nous valors de la nostra societat”, ha expressat Gemma Pagès, CEO de la drassana empordanesa Zephyr Boats.

L’embarcació té 8 metres d’eslora, motors elèctrics, un disseny modern i solucions innovadores que milloren l’experiència de navegació. Hi caben fins a 12 passatgers i destaca perquè té molt espai d’emmagatzematge, una cuina situada a la coberta, dues cabines i bany integrat. Les bateries es carreguen fins al 80% en 30 minuts i pot recórrer 32 quilòmetres a una velocitat de 20 nusos. El vaixell es farà servir durant les 10 setmanes de la competició. “És una oportunitat inigualable per impulsar i donar visibilitat al projecte a escala internacional”, insisteixen des de la FBCN.

Primera reunió de la Taula Sectorial de la Descarbonització de la Nàutica.

Més enllà de la Copa Amèrica

Vinculada amb aquest projecte, la seu de la FBCN ha acollit aquest mes de maig la constitució de la Taula Sectorial per a la Descarbonització de la Nàutica, impulsada per tot el seu patronat de la FBCN i liderada per ACCIÓ i Barcelona Activa, a més de comptar amb una cinquantena d’agents de la cadena de valor de la descarbonització: des d’administracions públiques i universitats fins a drassanes i fabricants de components d’electrònica nàutica. L’objectiu és clar: dinamitzar el sector per remar cap a la descarbonització entre tots els actors implicats i millorar-ne la competitivitat a Barcelona i Catalunya.

El sector està decidit a aprofitar l’oportunitat que la Copa Amèrica brinda al territori per desenvolupar un ecosistema potent que cobreixi tota la cadena de valor de l’electrificació de la nàutica. Precisament amb aquesta voluntat, la FBCN ha proposat a la Taula un estudi de Pla d’Acció conjunt i concret per contribuir al desenvolupament i a la millora de la competitivitat del sector. Per fer-ho, projectes com Descarbonització d’embarcacions d’esbarjo hi juguen un paper clau. La intenció de la fundació és estendre l’impuls de la descarbonització i l’electrificació a tot el sector de la nàutica, començant per la d’esbarjo. 

A Catalunya, aquest procés compta amb un fet que juga a favor: el país ja és referent en descarbonització i en sistemes de recàrrega al món de l’automoció. Per aprofitar-ho, el Pla vol explorar les oportunitats de transferència de tecnologia d’aquest àmbit a la nàutica. “Aquest pla preveu la generació de noves oportunitats d’ocupació de qualitat i contribuir a millorar la competitivitat d’aquest sector a Barcelona i Catalunya, sempre amb la sostenibilitat i la innovació com a motors de canvi”, valora la fundació.

stats