Aprendre a ser mestre tot fent de mestre
Els estudiants dels graus de Mestre de la UVic aprenen la professió exercint-la als centres educatius de la ciutat
La Núria Llorens està a punt d’acabar el primer curs del Grau de Mestre en Educació Infantil a la UVic. Gràcies al programa Mentoratge i Identitat Docent (MID), que el centre va posar en marxa el curs 2017-2018, ha pogut realitzar una estada d’un matí a la setmana durant tot el curs acadèmic en una de les onze escoles que hi ha a Vic. En el seu cas, ha estat a l’aula que se li ha assignat a l’Escola FEDAC Vic, on ha participat cada dijous en el dia a dia del centre al costat dels infants de P3 i la seva tutora. “L’experiència ha sigut molt enriquidora, ja que he tingut l’oportunitat d’estar amb nens i he pogut dur a terme tot allò que he anat aprenent al llarg del curs”, explica.
El programa MID, a més de reunir mensualment en una mateixa taula mestres de les escoles i professorat de la universitat per discutir plegats aspectes relacionats amb les competències i el perfil professional dels futurs mestres, convida tots els estudiants dels graus de Mestre de la UVic a realitzar aquestes estades que posen en valor “el clar avantatge que suposa el fet d’aprendre amb l’acompanyament d’un mestre i alhora donant suport a les tasques quotidianes de l’aula”, assenyala Anna Vallbona, coordinadora del Grau de Mestre en Educació Primària.
Segons Llorens, sense aquestes pràctiques no hauria pogut aprendre el mateix. “És molt diferent el marc teòric del pràctic, i en certa manera m’hauria frustrat, ja que tot el temari après i la feina feta d’exàmens i treballs no els hauria consolidat com he pogut fer”, afirma. En aquest sentit, Vallbona assegura que el contacte real amb els alumnes des del primer moment “fa que hi hagi estudiants que vegin de seguida si de veritat els agrada, no només la carrera, sinó la professió”.
Bastir ponts
Amb propostes com el programa MID, la UVic ofereix als estudiants del Grau de Mestre en Educació Infantil, Primària i al doble grau amb menció d’anglès, l’oportunitat d’aprendre la professió a l’aula des del primer curs, amb infants d’escoles de l’entorn i al costat d’un mestre que guia els estudiants i els ajuda a entendre els secrets de la professió. En definitiva, a aprendre a ser mestre tot fent de mestre. L’objectiu d’aquesta iniciativa, contrastada des de fa anys a Finlàndia, permet oferir una formació inicial de mestres de qualitat i reforçar la relació entre la universitat i l’entorn professional. A més, es realitza “per tal que es puguin bastir ponts i facilitar la transferència de coneixement en les dues direccions, entre la recerca i el coneixement científic i l’exercici professional”, afirma Eduard Ramírez, degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic.
Al seu torn, Llorens assenyala que aquestes oportunitats li han fet canviar la imatge que tenia de si mateixa com a futura mestra, ja que ha estat davant de situacions difícils que l’han fet aprendre i de casos que li han canviat la mentalitat. “Moltes nenes que tinc a la classe no entenen ni parlen el català ni el castellà. Al començament, m’atabalava el fet de voler dir alguna cosa a un infant i veure que no m’entenia. Amb aquestes pràctiques m’he adonat de la importància que té que un mestre sàpiga idiomes i del paper tan important que tenen per al desenvolupament dels infants”, afirma.
La pràctica, també al màster
El Màster Universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat en l’especialitat d’Educació Física ha concebut el seu programa de pràctiques docents també amb la finalitat que puguin realitzar-les des del primer dia en diferents centres educatius de la capital d’Osona. En aquest cas, els estudiants del màster canvien un cop a la setmana les classes teòriques a la universitat per les classes pràctiques en set centres de secundària, de batxillerat i de la cicles formatius de la comarca. “Es tracta d’una formació autèntica, pràctica i real que proporciona espais de trobada i reflexió entre la facultat i els centres, i facilita la innovació metodològica”, apunta Joan Arumí, coordinador del màster.
I els infants, a les aules universitàries
La proposta de la UVic és un carril de dos sentits. De la mateixa manera que proposa que els estudiants de Mestre puguin exercir com a tal des del primer dia, també vol que els infants d’infantil i primària trepitgin la universitat. Aquest és el repte que s’ha plantejat per al curs vinent: convertir les aules i els laboratoris universitaris on estudien els futurs mestres en aules per als infants de l’entorn que estudiïn aquests cicles.
La intenció, doncs, és que nens de les escoles assisteixin un matí cada setmana al llarg d’un semestre a la universitat per realitzar-hi les activitats que els estudiants dels graus de Mestre hauran dissenyat i treballat en el marc de les assignatures de les didàctiques específiques amb coordinació amb les escoles per garantir així una planificació basada en el context real. D’aquesta manera, podran analitzar les seves propostes didàctiques posant el focus en la innovació educativa. A més, els alumnes d’infantil i primària que vagin a la universitat faran les classes en aules dissenyades amb finalitat pedagògica, i amb mobiliari modular, mòbil i versàtil per treballar d’una manera oberta i creativa.