La universitat catalana on un 15% dels estudiants fan voluntariat
La UdG s’ha convertit en poc més d’una dècada en un dels centres de l’Estat amb més iniciatives engegades i més alumnes solidaris
GironaLa universitat és molt més que la formació reglada a dins de les aules. És també un espai on forjar professionals compromesos. Això ho té molt clar la Universitat de Girona (UdG), que fa 13 anys va posar en marxa un programa de voluntariat que l’ha convertit en un dels centres de referència a l’Estat pel que fa al compromís social dels seus estudiants. Des del curs 2010-2011, quan la universitat va començar a fer de pont entre entitats socials arrelades a les comarques gironines i els estudiants, més de 18.500 estudiants han format part dels programes de voluntariat. Una iniciativa que no ha fet més que créixer: si abans de la pandèmia un de cada 10 alumnes de la UdG havia participat en alguna acció de voluntariat, ara ja són el 15%.
Ho detalla l’Estudi sobre Voluntariat Universitari, elaborat per la Fundació Mútua Madrilenya des de fa onze edicions, on la UdG apareix com la segona universitat de l’Estat amb més iniciatives engegades i la tercera amb més estudiants solidaris. Concretament, la UdG va tenir 326 projectes engegats dins de l’àmbit del voluntariat durant el curs passat, el 2022-2023, i 2.301 alumnes que en van formar part. Aquests engloben tant els que s'han format en matèria de voluntariat com els que han dut a terme activitats solidàries i d'acolliment. Així com qui ha participat de voluntariat esportiu i de voluntariat i cooperació internacional.
La importància del boca-orella
La iniciativa de la Unitat de Compromís Social de la UdG va sorgir arran de la demanda dels estudiants i s’ha convertit, sobretot gràcies al boca-orella, en una part més del currículum dels alumnes. En les titulacions de grau s’ofereixen fins a sis crèdits de reconeixement acadèmic dels 240 que té la titulació. A la pràctica es tradueix en un total de 115 hores repartides en quatre anys de mitjana d’estudis, que es poden materialitzar de maneres molt diferents. En primer lloc, hi ha una formació de 25 hores, però la resta ja es dediquen a activitats solidàries.
Les activitats tenen una autoavaluació constant dels alumnes i també de les entitats socials i ONGs que les ofereixen. En la majoria dels casos els estudiants destaquen "l'experiència gratificant" que ha suposat formar part, de manera voluntària, del projecte. El segon aspecte que destaquen més és la valoració i la consciència de la realitat. Així ho destacava la Patricia, del grau en administració i direcció d'empreses, després d'haver estat voluntària al Servei d'Invervenció Educativa de Càritas a Lloret de Mar. "L'aprenentatge ha estat significant i positiu –resumia–. He après a tenir paciència, a comunicar-me, a entendre'ls, a tenir espontaneïtat i saber què dir i com dir-ho en cada moment. Ha estat diferent i molt gratificant".
El perfil de l'alumnat que opta per aquest tipus de crèdits és molt heterogeni, però sobretot està integrat per dones, estudiants de les facultats d'Educació, de Psicologia i d'Infermeria. La Raquel, estudiant del grau d'infermeria, va formar part del programa de la Creu Roja que atén les persones sense llar durant les onades de fred a Girona. "Durant tot el voluntariat tenia una frase al cap: «Les persones que menys tenen són les que més donen» –explicava fent balanç de l'activitat–. Incomptables vegades m'han ofert del seu sopar i la seva aigua, m'han preguntat com estic, si tinc fred o vull una jaqueta, detalls que han fet d'aquesta experiència un aprenentatge".
Pel que fa a les entitats socials que col·laboren amb la UdG, destaquen sobretot el compromís dels alumnes i la motivació. Així ho expressaven des de l'Àrea de Cultura, Benestar Social i Ciutadania de l'Ajuntament de Girona, després de disposar d’un equip de voluntaris de la universitat gironina per a l'organització del Festival Ludivers: "Un 10 d'experiència. Es va fer un equip molt maco. Sense el vostre suport, segur que no hauria estat possible". Des que el curs 2010-2011 la UdG va emprendre aquest camí cap a les activitats solidàries, la universitat ha signat 186 convenis amb entitats socials i ONGs.
Amb el voluntariat, la UdG persegueix dos aspectes essencials. En primer lloc, incidir en el desenvolupament de competències transversals que promoguin el desenvolupament integral dels estudiants, a més de contribuir a la seva formació com a ciutadans actius i responsables socialment. I en segon lloc, que la universitat sigui percebuda com una institució compromesa èticament i socialment, implicada en el territori i valuosa per a la societat per la seva contribució a la solidaritat, l'equitat i la justícia social.
Cooperació internacional
Tot i que la majoria d'activitats solidàries es concentren a les comarques gironines, també s'han anat ampliant els projectes de voluntariat ii cooperació internacional. Només el curs passat 78 estudiants van tenir l'oportunitat de participar en diferents tipus de projectes de voluntariat internacional. Pel que fa a la cooperació, la UdG és la cinquena universitat de l'Estat en aportació a l'ajuda oficial per al desenvolupament, tal com es desprèn de l'informe que promou cada any el ministeri d'Afers Exteriors i Cooperació i que elabora l'Observatori de la Cooperació Universitària per al Desenvolupament (OCUD) de la CRUE. En el marc d'aquests programes, s'ha impulsat una xarxa per transformar l'educació d'infants vulnerables a Bangalore, a l'Índia, a través del grup de recerca UdiGitalEdu.