La UdG, pionera en la sostenibilitat

La universitat gironina és de les primeres que va apostar per la sostenibilitat mediambiental a Catalunya i l'Estat

Un bus a Girona amb una de les imatges de la campanya creada pel Consell d'Estudiants
Redacció
18/10/2023
4 min

GironaAviat farà un any que el Consell de Govern de la Universitat de Girona (UdG) va aprovar el Pla d’Emergència Climàtica, un seguit de mesures que es van adoptar a conseqüència de l’encariment de les energies arran de la invasió russa a Ucraïna. Encara que moltes d’aquestes mesures ja estaven incloses en el darrer Pla d’Ambientalització de la UdG, que es va aprovar el 2021, els esdeveniments van propiciar l’adopció de noves mesures. A grans trets, els objectius són reduir en un 40% el consum energètic pel 2030 i conscienciar la comunitat universitària de la necessitat de corresponsabilitzar-se en l’optimització energètica. Des de principi d'any, les mesures ja han fet efecte i el consum d’electricitat s’ha reduït un 12% i el de gas un 24%. És el resultat de prendre mesures com ara marcar que la climatització dels espais calefactats no sigui superior a 19 ºC i els refrigerats a 27 ºC, ajustar els horaris de climatització reduint en una hora la climatització als vespres o prohibir l’ús de sistemes de calefacció i refrigeració individuals, entre d’altres. 

I l’objectiu del Pla d’Ambientalització és mesurar detalladament les emissions que genera la UdG i reduir-les progressivament fins a assolir el 50% el 2030, respecte de l’any 2011, així com aconseguir la neutralitat de carboni el 2050. 

Una de les imatges de la campanya per promoure el transport sostenible per anar als campus de la UdG

Una de les universitats més avançades mediambientalment

La consciència ambiental de la UdG ve de lluny i l’any 2000 va aprovar el primer Pla d’Ambientalització, un dels primers del sistema universitari català. Va ser una de les primeres universitats de l’Estat mediambientalment sensibles i ja fa vint-i-cinc anys que va començar a prendre mesures per reduir els residus i millorar la sostenibilitat d’una comunitat que actualment és d’unes 18.000 persones. Pep Juandó, ambientòleg i tècnic de Medi Ambient de la Unitat de Compromís Social i Orientació Professional de la UdG, explica que el 1998 la UdG va ser pionera a crear una borsa de cotxes perquè els estudiants i PAS que van amb cotxe propi fins als diferents campus es trobessin i el compartissin. També per tenir una mobilitat més neta, la UdG disposa d’un servei de préstec de bicicletes gratuït per als estudiants. “Tenim un conveni amb l’Ajuntament de Girona perquè les desenes de bicis abandonades que hi ha al dipòsit municipal, si al cap de dos anys ningú no les reclama, ens les quedem i les portem a reparar i uniformitzar amb empreses d’economia social”, diu Juandó. També en tenen cinc d’elèctriques per als desplaçaments entre campus. 

Així mateix, el 2006 es van treure els gots de plàstic de les màquines de cafè i al PAS se li va repartir tasses de ceràmica fetes artesanalment a Breda. “Llavors ens vam trobar que tenien un problema: ratllaven les taules. Ho vam resoldre fent una crida perquè la gent ens portés CDs en desús, que ara fem servir de sotagots. Així vam donar una segona vida a aquells CDs, que també eren uns residus”, explica Juandó.   

Amb tot, el problema que té la UdG per ser més sostenible és reduir les emissions de carboni que genera la comunitat universitària, i aquesta no és una tasca fàcilment assolible perquè l’enquesta anual de mobilitat que fa la UdG indica que al voltant del 60% venen cada dia de fora de Girona. “Som una universitat molt territorial. Sabem que som part del problema perquè movem molta gent i tenim part de la solució però no tota –diu Juandó–. Una bona cosa per a nosaltres seria que tirés endavant l’anella de les Gavarres, la connexió ferroviària amb tot el Baix Empordà, i que tingués connexió amb la línia ferroviària convencional”, afegeix. 

Una altra imatge de la campanya per fomentar el transport sostenible

La mobilitat, responsable de la gran majoria d'emissions de carboni

Amb l’objectiu de fomentar la mobilitat sostenible, el Consell d’Estudiants de la UdG va crear la campanya Vine a la UdG en transport sostenible. “Un epígraf del Pla d’Ambientalització de la UdG indica que el 90% de les emissions provenen de la mobilitat. Això té una part bona, perquè vol dir que és una universitat molt neta mediambientalment, però la part dolenta és que el 90% prové de l’ús del cotxe i aquesta és una xifra molt alarmant”, explica Esteve Alonso, autor de les imatges i responsable de l'equip que ha creat la campanya. Alonso, que és un gran aficionat a desplaçar-se en tren, diu: «Vam buscar més una comunicació de tu a tu amb l’estudiant, més que no pas fer una campanya paternalista com ara: "Agafa el transport sostenible perquè el planeta ho necessita”, per exemple». “Si ens hem de dirigir a la comunitat universitària, hem de tenir ben present que 15.000 de les 17.000 persones que la formen són estudiants”, afegeix Alonso. Aquesta campanya es va poder veure en marquesines i encara es pot veure en busos que circulen per Girona.

Fruit de la bona feina en matèria de sostenibilitat que fa més de vint anys va començar a fer la UdG, avui és una universitat molt ben posicionada en paràmetres mediambientals. Segons el rànquing internacional GreenMetric, que elabora anualment la Universitat d’Indonèsia des de l’any 2010, la UdG se situa en el lloc 184 de les 1050 universitats analitzades de 85 països, ocupa el 59è lloc d’Europa, és la segona de l’àmbit català i la desena en l’àmbit estatal.

Una altra imatge de la campanya "Vine a la UdG en transport sostenible"
stats