Cristina Lagé: “Treballem per apropar-nos als visitants de manera innovadora, autèntica i experiencial”
Directora general de Turisme de la Generalitat de Catalunya
L’any 2023, 12 milions de turistes van visitar Barcelona. La sensació, fins i tot entre el 68% dels turistes, és haver arribat al límit. Quines reflexions desperten en el si del sector aquestes dades?
Cal fer entendre que el turisme és una activitat positiva per a la nostra economia i per a la societat. En el darrer any, el sector ha mogut 15.000 milions d'euros en ingressos, una quantitat que coincideix amb el cost que té la sanitat catalana. Per tant, té un gran retorn econòmic i no podem, doncs, parlar del turisme de qualsevol manera, sinó que ho hem de fer amb molt de rigor. El turisme és una font que genera prosperitat a Catalunya, però s'ha de gestionar correctament i regular-lo. Haurem de discutir amb ajuntaments, diputacions, els diferents grups parlamentaris i amb el mateix sector per buscar punts de connexió.
És obvi que ens trobem davant d'un canvi de paradigma en el sector turístic. Però el turisme no canvia, sinó que canvia la societat. En aquest sentit, hem de repensar quin model turístic volem per a la societat del segle XXI. I això suposa impulsar un model de turisme sostenible en què s’aposti per atraure turistes que siguin respectuosos, persones que connectin amb la destinació i que tenen drets i obligacions, que ens enriqueixin no únicament en l’àmbit econòmic. I treballar per millorar la qualitat del treball de les empreses turístiques.
En quins atributs del país se sustentarà aquest renovat model? És a dir, quins elements dels quals ja disposem ho faran possible?
El model turístic ha d’evolucionar per adaptar-se a les noves exigències d’una societat també canviant. Han sorgit noves formes de comercialització, estem en un entorn molt voluble on tot s’ha flexibilitzat, cal caminar cap a la sostenibilitat del sistema, i, per tant, el primer que ens cal és una nova llei de turisme que s'adapti a les necessitats actuals, ja que la darrera llei és de fa 20 anys. S'ha anat adaptant a trossets, però ara hi ha un canvi de paradigma i la llei ho ha de reflectir, juntament amb un Pla territorial del turisme que ens ha de servir per donar resposta a la diversitat de Catalunya.
Aquesta nova llei ha d’emparar drets i deures dels visitants, ha de vetllar per la protecció del medi ambient i ha de convertir el sector en un trampolí per a la digitalització del país. Aquí vull ressaltar que s’ha de reforçar el perfil del turista responsable, conscient, un turista que se senti resident temporal i que sigui respectuós amb la destinació. Si entenem que la filosofia del turisme va cap aquí, canvia tot.
La diversificació és un element clau en tot plegat. Si hagués de destacar només cinc propostes perquè el visitant descobrís el nostre país aquests propers mesos, quines triaria?
M’endinsaria a recórrer el territori amb el Grand Tour de Catalunya, una ruta circular que permet anar descobrint la gran varietat de paisatges, ciutats i pobles amb un patrimoni cultural i històric únic que tenim a Catalunya. Em deixaria sorprendre per la diversitat dels Pirineus, perfectes per practicar senderisme, gaudir d'activitats d’aventura durant tot l'any o conèixer esglésies romàniques i pobles amb encant com Taüll, Beget o Castellar de n’Hug. Passaria uns dies en família a les destinacions de turisme familiar, amb una infraestructura que permet gaudir de vacances adaptades als més petits. Tastaria la cultura del vi, un element fonamental del nostre territori, gaudint d’una activitat d’enoturisme en una de les 12 DO que tenim a Catalunya. Finalment, acabaria amb un bon àpat, aprofitant que el 2025 Catalunya serà Regió Mundial de la Gastronomia, un reconeixement internacional a la cuina d’autor i també als plats tradicionals, als productors i a la qualitat del producte que oferim.
També preocupen les condicions laborals i la falta de personal qualificat en el sector. Com cal revertir aquestes dues situacions sabent que, segons un informe recent de CaixaBank Dualiza, entre 2023 i 2035 es preveu que el sector generi 2,3 milions d’oportunitats laborals?
El turisme genera entre el 12% i 15% del PIB i darrere d’aquest sector hi ha molts llocs de treball. Un dels nostres objectius i una de les qüestions que més em preocupa és fer que esdevinguin llocs de treball de la màxima qualitat, perquè això també és sostenibilitat. Quan anem a prendre una cervesa no volem que el cambrer o la cambrera que ens serveix no arribi a final de mes, oi? Això ja no ho admetem i entenem que aquella persona té els mateixos drets que qualsevol altre professional. Cal potenciar la formació en el sector turístic i prestigiar tothom que hi treballa. Turisme de qualitat també és que els treballadors de la indústria turística tinguin feina tot l’any.
Durant l’últim fòrum d’ACAVe, en el qual va participar, va insistir que cal reflexionar per saber què volem ser, com vendre el país i com som com a territori. Si hagués de descriure breument aquest propòsit, com ho faria?
Som una destinació turística molt especial perquè tenim unes característiques que poques destinacions tenen, i és la gran diversitat de l’oferta i atractius turístics. De nord a sud i d’est a oest acumulem cultura, gastronomia, natura, productes i activitats de litoral, però també d’interior i muntanya, esportives... Una riquesa que ens permet ser molt atractius per als visitants. Però a la vegada ens obliga a explicar-nos molt bé qui som i quin turisme volem. Aquí els turistes s’han de comportar com a residents temporals, amb deures i obligacions com els ciutadans. Cal un turisme que s’integri bé, que sigui positiu per a la societat. Una altra cosa no és opció.
Creu que cal seguir explorant aquest triple vessant de turisme personalitzat, singular i amb propòsit? És el futur, juntament amb propostes cada cop més sostenibles i en harmonia amb l’entorn on es duen a terme?
Permeti que comenci responent la segona qüestió. Sí rotund. Hem de treballar per fer una destinació al màxim de sostenible. I prova d’això és que el primer que hem fet és posar sobre la taula 45 milions d’euros per impulsar actuacions encaminades a millorar l’eficiència hídrica i l’estalvi energètic dels allotjaments turístics. D’aquests 45 milions d’euros, 27 provenen de l’impost sobre les estades en establiments turístics i la resta dels fons Next Generation.
Quant a impulsar un turisme personal, singular i amb propòsit, des de l’Agència Catalana de Turisme es treballa per acostar-nos als visitants de manera innovadora, autèntica i experiencial per tal de posicionar Catalunya com una destinació moderna que té en compte la sostenibilitat i el respecte al territori i els seus habitants. Es fomenta la segmentació del nostre turista, és a dir, busquem atreure uns visitants determinats en sintonia amb el nou model de turisme que volem impulsar i mitjançant el màrqueting intel·ligent que identifica els visitors persona. Volem posar el resident i el visitant en una mateixa equació perquè el turisme mai més pot ser entès com un visitant que es mira el país d’una manera llunyana.
Quins altres reptes de futur caldrà que enfronti el model turístic català en el curt termini?
Hem d’integrar en el model turístic la idea que el turista passa a ser un resident temporal de la destinació que visita, amb els seus drets i obligacions en la societat i l’entorn on es troba. En aquest canvi de mentalitat hi resideix tot, perquè el turista també ha de col·laborar en aquella societat perquè funcioni. Un altre repte molt important és la revaloració d’aquesta indústria. El turisme genera prop del 15% del PIB català. Darrere d’aquest sector estratègic hi ha molts llocs de treball, un 12% de l’ocupació, i hem de vetllar perquè siguin feines de màxima qualitat.
Val a dir que aquest canvi de paradigma ja s’està produint, amb un creixement moderat del nombre de visitants. Aquest estiu les arribades de turistes a Catalunya s’han mantingut estables, amb un 0,3% més de turistes que l’estiu de 2023, mostrant que s'estan aplicant mesures que prioritzen altres factors, com ara buscar la qualitat per sobre de la quantitat. És vital continuar redistribuint els fluxos turístics i potenciar esdeveniments culturals, científics i empresarials que reforcin la reputació de Catalunya com una destinació de turisme de qualitat.