La necessària transició energètica

Els pros i contres de la mobilitat elèctrica: més sostenible, però també complexa

Malgrat les crides per descarbonitzar la mobilitat, el ritme d'electrificació del parc circulant de vehicles a Catalunya creix al ralentí. Entre els principals esculls de la mobilitat elèctrica hi ha l'alt preu d'adquisició i la poca disponibilitat de punts de recàrrega

Durant el 2023, a tot Espanya es van vendre 51.162 cotxes totalment elèctrics i 62.164 d'híbrids endollables. En total van sumar 113.784 vehicles, que van suposar tan sols un 12% de les vendes globals de turismes de l'any passat. La xifra duplica de llarg el nombre de vendes que hi va haver el 2020 (4,8%), però el creixement encara és massa tímid si es vol arribar a la neutralitat de les emissions el 2050, tal com marca la Unió Europea. Avui, a Catalunya, només un 1,5% de tot el parc de vehicles que pot circular és elèctric, segons recull un informe recent del RACC. Per què el cotxe elèctric encara no ha conquerit els carrers, malgrat ser una peça clau per a la urgent descarbonització de la mobilitat?

Per als experts, no hi ha un sol escull que expliqui aquest fenomen. "En primer lloc, la infraestructura de recàrrega encara és insuficient, especialment en àrees menys urbanitzades", comença a enumerar Ana Solà, directora de la consultoria de mobilitat i transport Cinesi, associada al Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya (CEEC). Aquesta mancança resta atractiu a l'opció del cotxe elèctric: l'usuari ha de fer un esforç extra de planificació de la ruta. Olga Grybakova, cap de vendes i màrqueting de Vega Chargers –també associada al CEEC– hi coincideix. "La infraestructura de recàrrega continua sent insuficient per cobrir la creixent demanda", diu.

Cargando
No hay anuncios

L'informe del RACC posa xifra al fenomen. Si la Unió Europea fixa que, aquest 2024, hi hauria d'haver 64.000 punts operatius, el 2023 tan sols n'hi havia instal·lats 32.422, un de cada quatre a Catalunya. "En totes les estadístiques estem molt lluny que la mitjana europea, per bé que Catalunya està més preparada que la resta de l'Estat", apunta Alejandro Valdovinos, director de relacions institucionals i prescripció del Grup Circutor, a més de coordinador del grup d'electromobilitat del CEEC. A més, l'expert assenyala que el procés de tramitació de projectes de carregadors que impliquen noves escomeses és massa llarg i complicat.

Més ajudes directes

Però, més enllà dels punts de recàrrega, els experts disparen també cap a un altre cantó. "El principal escull és que l'usuari o l'empresa no tenen ajudes directes que els beneficiïn directament en el moment de la compra", diagnostica Valdovinos. L'informe del RACC també assenyala el preu d'adquisició del vehicle com un dels problemes per a l'electrificació de la mobilitat a Espanya. "L'alt cost inicial suposa una barrera per a moltes famílies", certifica Solà, de Cinesi.

Cargando
No hay anuncios

Malgrat tot, les administracions estan duent a terme accions per mirar de capgirar-ho. "S'estan implementant polítiques i mesures per fomentar la mobilitat elèctrica, com el Pla Moves, que ofereix incentius econòmics per a la compra de vehicles elèctrics i la instal·lació de punts de recàrrega", recorda Grybakova. També hi ha el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat. "Inclou inversions en recerca i desenvolupament, així com en la producció de bateries i altres components clau", explica l'experta de Vega Chargers. Precisament la companyia participa en aquest projecte amb el desenvolupament d'un carregador bidireccional residencial d'11 kW en corrent continu.

En l'àmbit de la governança, els diversos plans que disposa l’administració marquen una clara direcció cap a la descarbonització del transport. "Cal destacar els esforços d’ajuntaments i administracions locals que, mitjançant zones de baixes emissions, estan incentivant el canvi cap a vehicles menys contaminants", destaca Solà. En el camp de les lleis també s'ha avançat. "N'hi ha moltes d’àmbit nacional que tenen com un dels principals objectius afavorir la mobilitat elèctrica, però estan trigant massa temps a ser conegudes i aplicades", denuncia Valdovinos.

Cargando
No hay anuncios

Un sector que empeny

A Catalunya, cada cop hi ha més empreses que ajuden a impulsar la transició cap a la mobilitat elèctrica. És el cas de Cinesi. "Oferim una àmplia gamma de serveis orientats a fomentar la mobilitat sostenible i elèctrica", explica la directora. Principalment treballen en estudis de planificació de mobilitat urbana i regional que inclouen l'anàlisi de la infraestructura de recàrrega necessària per a vehicles elèctrics. "Aquests estudis ajuden a les administracions públiques i privades a identificar les millors ubicacions per instal·lar punts de recàrrega, tenint en compte els fluxos de trànsit i les necessitats dels usuaris", continua Solà.

Cargando
No hay anuncios

Alhora, ajuden el sector públic i privat a reduir l'ús de vehicles de combustió interna promovent l'ús de flotes elèctriques. Per a moltes empreses, la sostenibilitat ha deixat de ser una tendència per convertir-se en un element clau: és un enfocament estratègic que redefineix les pràctiques empresarials per garantir el seu impacte positiu a l’entorn.

Pel que fa a Vega Chargers, han presentat una nova solució de recàrrega modular i escalable, amb una potència total de fins a 720 kW distribuïda entre fins a 12 connectors que ofereixen una càrrega d'entre 60 i 480 kW. "En l'últim any observem una clara tendència d'augment de la demanda de punts de recàrrega públics, especialment en les grans ciutats, on els usuaris de vehicle elèctric no sempre tenen accés a la recàrrega residencial", explica la cap de vendes i màrqueting.

Cargando
No hay anuncios

Des del Grup Circutor, aquest any preparen el llançament de l'equip de recàrrega domèstic eHome 5. "És una evolució tecnològica del nostre clàssic eHome, amb un disseny estètic elegant i renovat, disponible en tres combinacions de colors. Ha sigut desenvolupat per afavorir una gestió intel·ligent i millorar molt l’experiència d’usuari mitjançant una interfície intuïtiva i visual amb una aplicació gratuïta", acaba.