Philip Morris dibuixa un futur lliure de fum
L'empresa tabaquera transforma el seu negoci per eliminar com més aviat millor el fum dels cigarrets i oferir millors alternatives per als adults fumadors
BarcelonaLes empreses capdavanteres fan esforços per adaptar-se als nous reptes que exigeix la societat. L'objectiu de Philip Morris International (PMI), la companyia tabaquera líder del mercat, és substituir completament els cigarrets com més aviat millor per productes lliures de fum que, tal com s'ha demostrat científicament, són una millor opció que continuar fumant.
En paraules de Gregoire Verdeaux, vicepresident sènior d'Afers Externs de PMI: “No hi ha dubte que la millor opció per a tots els que fumen és deixar del tot el tabac i la nicotina. Però sabem que molts adults no ho deixaran i aquestes persones mereixen tenir accés a millors alternatives que continuar fumant. Aquestes innovacions existeixen i estan impulsant un canvi real”.
El propòsit de l'empresa està clarament articulat i és traslladar la seva visió “sense fum” a l'àmbit de la sostenibilitat. Per això, en els seus informes anuals de sostenibilitat mostra la transformació de la companyia per avançar cap als seus objectius “sense fum”, centrant-se principalment a abordar l'impacte que tenen els seus productes sobre la salut. De la mateixa manera, informa dels seus avenços per fomentar una organització més inclusiva i diversa, la millora de la qualitat de vida de les persones en la seva cadena de subministrament, la descarbonització de les seves operacions i cadena de valor i la preservació de la naturalesa i la biodiversitat.
“Presentant aquest Informe de Sostenibilitat 2023 posem l'accent en el fet que aconseguir un futur lliure de fum no és només una prioritat, sinó l'essència del nostre propòsit. El camí que recorrem està marcat per la nostra ambició de lideratge, la nostra promesa d'operar amb transparència i la nostra dedicació a garantir que els cigarrets quedin relegats a la història”, explica Jennifer Motles, directora de sostenibilitat de PMI.
L'informe reflecteix els avenços de la transformació de PMI, que ja compta amb un 38% dels seus ingressos nets procedents d'alternatives lliures de fum i suma més de 36 milions d'usuaris d'aquests productes a tot el món. L'impacte operatiu també té altres conseqüències molt positives, com que més del 40% dels llocs directius estan ocupats per dones. A més, els esforços de la companyia durant el 2023 van comportar una reducció del 40% de les seves emissions absolutes d'efecte d'hivernacle a les seves fàbriques respecte al 2019. En aquest sentit, PMI ja disposa d'un total de 18 fàbriques i 11 mercats certificats com a neutres en carboni.
La companyia assegura que la sostenibilitat és una mica més que un mitjà per minimitzar les externalitats negatives i mitigar els riscos al mateix temps que es maximitza l'eficiència operativa i l'optimització dels recursos. “A mesura que ens transformem, ho veiem com una oportunitat fonamental per a la innovació, el creixement i la creació de valor a llarg termini, impulsada per l'impacte i guiada per un propòsit. En conseqüència, treballem intensament per integrar la sostenibilitat en tots els aspectes del nostre negoci i les nostres activitats”, afirma PMI.
Transformar la cadena de valor
Transformar l'empresa no consisteix simplement a substituir un producte per un altre, sinó que requereix una revisió holística de tot el seu model empresarial i la seva proposta de valor, la qual cosa suposa reptes i oportunitats per a tots els departaments del negoci del gegant del tabac.
En paraules de Moira Gilchrist, directora global de comunicació: “La nostra transformació té molt més sentit, perquè treballem en la reducció de la demanda de cigarrets a llarg termini i ens assegurem que el descens del consum de tabac continuï i fins i tot esperem que s'acceleri encara més".
L'estratègia de la companyia impacta de dues formes, diferenciant la petjada social de l'ambiental. És a dir, d'una banda, treballa sobre els impactes generats pels seus productes i, d'una altra, els generats per la seva activitat comercial. El que produeix i com ho produeix.
Els impactes socials que generen els seus productes formen el nucli de l'estratègia empresarial de la tabaquera, una qüestió que es fonamenta en tres pilars. El primer se centra a maximitzar les característiques positives dels productes lliures de fum: el disseny i la comercialització de nous productes, sense combustió però amb nicotina, fabricats sota el prisma de la recerca científica. Perquè, com afirma Gilchrist, “que Philip Morris deixi unilateralment de vendre cigarrets demà no canviarà res, perquè això no elimina la demanda de cigarrets; la demanda continuarà existint i uns altres simplement la cobriran".
És per això que la meta principal que s'ha imposat Philip Morris és posar fi als cigarrets i que es converteixin en un producte del passat. I és que la ciència ha demostrat que el màxim risc està en el fum que genera un cigarret: conté més de 6.000 substàncies químiques, de les quals unes 100 s'han identificat com a nocives o potencialment nocives. I són aquests elevats nivells de substàncies nocives la principal causa de malalties relacionades amb l'hàbit de fumar.
Finalment, cal esmentar la cerca d'un impacte positiu en la salut pública, que conjuga el repte d'aconseguir un futur lliure de fum amb el desenvolupament de noves fórmules de creixement en la cura de la salut i del benestar, aprofitant totes les capacitats tecnològiques basades en la ciència que l'empresa ha creat gràcies a transformació del seu negoci.
L’aposta ‘sense fum’, en xifres
La transformació del sector tabaquer és un fenomen que ja no té marxa enrere i per això la sostenibilitat és peça essencial en totes les àrees del negoci per controlar els impactes realitzats pel producte i per la producció.
El 2016, PMI va anunciar el seu compromís per generar un futur lliure de fum i des de llavors podem veure avenços des de diversos punts:
- A la fi de juny del 2024, la companyia reportava que un 38% dels seus ingressos nets totals provenen dels seus productes lliures de fum, acostant-se a l'ambiciós objectiu d'arribar als dos terços el 2030. Així, la companyia afirma que “amb el marc regulador adequat, amb diàleg i el suport de la societat civil, es podria posar fi als cigarrets en uns deu o quinze anys en molts països”.
- Aquestes alternatives ja estan disponibles en 90 mercats, amb l'objectiu d'arribar als 100 el 2025.
- Des del 2008, PMI ja ha invertit més de 12.500 milions de dòlars en desenvolupament, recerca científica, fabricació, comercialització i innovació contínua d'alternatives sense fum. En aquest sentit, el 2022 la companyia reportava que el 74% dels seus esforços comercials i el 99% dels seus recursos en R+D es van dedicar als productes lliures de fum.