El torró al tall d’Alemany, una innovació basada en la tradició

L’empresa familiar d’Os de Balaguer consolida una venda pròpia dels nostres avis i, davant l’èxit entre els seus clients, l’amplia aquest Nadal a la varietat dura dels seus torrons.

D’esquerra a dreta: Germán, Miquel i Ferran Alemany a l’obrador de la seva empresa.
3 min

Els antics torronaires atenien abans la clientela a demanda.Alstaulells se servien els talls de torró amb el gruix que volien els consumidors. Era un producte fresc, acabat de fer, encara calent, llest per menjar, amb tota la seva qualitat, en la seva millor essència. Aquests records són els que ha recollit des de fa un any Torrons i Mel Alemany, una petita empresa familiar d’Os de Balaguer. A la campanya nadalenca del 2023 ja va tenir la idea de comercialitzar aquest torró tallat entre els seus clients online. Ho va fer primer amb les varietats més toves i amb el de crema i, davant l’èxit que va suposar aquella innovadora idea, ara repeteix i ho estén al torró més fort.

La modalitat de venda de torró al tall és aquella en què el comprador pot triar un tall de torró (no la peça sencera), acabat d'elaborar, per rebre’l a casa en un termini de 24 hores. El projecte recupera així un mètode tradicional de venda que ja empraven les velles pastisseries, consistent a vendre el torró al tall, però en aquest cas, combinat amb les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies, que faciliten l’entrega immediata del producte.

Torrons i Mel Alemany innova sempre amb la tradició. Aquesta és la seva carta d’identitat. Una idea de contrastos, perquè precisament aquest sistema de venda al tall es combina en el context del comerç per internet. “El sector de la venda electrònica permet aquest tipus d’experiments”, explica el gerent de l’empresa torronaire, Ferran Alemany. Les botigues i supermercats, que encara avui ocupen el major gruix de vendes de l’empresa noguerenca, “prefereixen encara el nostre producte més convencional”. És per això que, de moment, el torró al tall es pot trobar només a la seva botiga virtual.

Un tall d’un torró de tou d’Alemany.

Alemany afegeix que amb el mètode del torró al tall “tractem de reduir al màxim el temps de consum del torró, de forma que el producte mantingui les seves propietats de sabor i es pugui valorar encara més”. A l’hora de produir el torró al tall, Alemany l’embolica amb tota sostenibilitat dins un paper alimentari (sense presència de cap element plàstic) i l’entrega en un màxim de 24 hores.

“Per a una millor experiència, nosaltres recomanem consumir aquest producte un dia després de la seva entrega, tot i que pot aguantar molt de temps més”, explica el gerent.

Cal recordar que la campanya de torrons a Alemany és curta i intensa. Comencen a preparar aquest producte nadalenc el mes de setembre, amb ametlles de la temporada, “per tal que sigui el torró més saborós fresc possible”. Amb la nova varietat de torró dur en aquesta modalitat tradicional, els propietaris proposen talls més prims “per tal de facilitar la ingesta a un públic més familiar”.

El tret diferencial del Torró Alemany prové d’una recepta del segle XIX, que dona a la pasta un blanc molt característic i podem dir que únic. Una cocció lenta, fruita seca de proximitat i una mel de romaní molt seleccionada són part del secret que dona un gust molt particular.

Compromís amb les persones

Torrons i Mel Alemany porta a l'ADN una manera de treballar centrada en les persones. Per això, la seva festa anual (la Torronada) vol homenatjar sempre els col·lectius que treballen estretament amb ells.

A la darrera edició, celebrada el passat 14 de novembre a l’espai Davall de la Llotja de Lleida, la firma va presentar les quatre noves il·lustracions guanyadores que formaran part de la col·lecció de caixes “Art i Torró” d’enguany, dedicades a la farigola, la planta característica del Montsec. La trobada va ser també un espai de reconeixement per als artistes dels centres especials de treball que col·laboren amb Alemany i que han aportat la seva creativitat per il·lustrar les postals de Nadal. Les guardonades van ser Xosé Font de L’Estel de Balaguer, Lorena Becerra de la Fundació Aspros, Mari Carmen Charles de La Torxa i Josefa Ruiz de la Fundació Privada Ilersis. Totes elles van rebre de la mà de Ferran Alemany el seu respectiu guardó, un lot de productes seleccionats de la firma d’Os de Balaguer.

A les instal·lacions de Torrons i Mel Alemany a Os de Balaguer hi treballa un equip de 25 persones que elabora cada producte amb les seves mans. Cap és exactament igual que l'anterior, tampoc el seu etiquetatge. Fruit d'aquesta aposta per la humanització, Alemany compta amb la col·laboració de més de 60 persones de quatre Centres Especials de Treball (CET) de les Terres de Lleida: la Fundació Privada llersis, la Fundació Aspros, L'Estel i La Torxa, que posen les etiquetes dels productes, els empaqueten i fabriquen les caixes de fusta dels seus lots.

La Generalitat ha reconegut el seu compromís amb la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) amb la Placa al treball President Macià. Aquest guardó posa en relleu la seva voluntat d'humanitzar els processos de producció.

stats