Jordi Reche: “A TikTok no tot són ballarugues, les empreses també hi poden trobar la clau per créixer”
Formador, consultor i ponent especialista en llenguatge no verbal
Per què el president rus, Vladímir Putin, no balanceja mai el braç dret quan camina? Com és que la majoria de persones triem el perfil esquerre a l’hora de fer-nos fotografies? Quins gestos fan les actrius Blanca Suárez o Kim Kardashian quan han de respondre una pregunta que les incomoda? Des de fa un any i mig, el consultor i formador en comunicació Jordi Reche (Sabadell, 1981), explica al seu canal de TikTok un munt de curiositats sobre el llenguatge no verbal i en dona claus per saber interpretar-lo. Va obrir-hi el perfil el 21 de febrer de 2021 i, des d’aleshores, ja acumula 1,2 milions de seguidors, més de 38 milions de m’agrada i vídeos amb més de 20 milions de reproduccions. El seu contingut dinàmic i fresc, que també ha triomfat a Instagram amb prop de 360.000 seguidors, ha posicionat Jordi Reche com un dels experts en comunicació no verbal amb més projecció a les xarxes socials.
El dimecres 9 de novembre, de 14 a 15 h, Reche oferirà la ponència Com fer créixer el teu negoci amb Instagram i TikTok a la Sala Transforma del Bizbarcelona, el saló d’emprenedors, start-ups, pimes i autònoms que organitza Fira de Barcelona el 9 i 10 de novembre, amb el Saló de l’Ocupació. Aprofitant el seu bagatge a les xarxes socials, revelarà a l’auditori les claus per crear-hi un contingut més atractiu, per arribar a més audiència i per augmentar les vendes dels negocis.
¿Ha aconseguit 1,2 milions de seguidors a TikTok explicant curiositats sobre comunicació no verbal. Com s’ho ha fet?
— Sempre intento explicar-ho tot de forma entretinguda i visual. Vull que qui miri el meu contingut s’hi senti interpel·lat i hi connecti. Per això, acostumo a analitzar gestos i expressions no verbals de persones conegudes, com líders mundials o celebritats del món del cinema, de la moda o de la música, per exemple. Són persones que ens resulten properes perquè tenim molt vistes, però potser no ens hem aturat mai a analitzar com ens parlen a través del cos.
¿Generalment, prestem poca atenció a la comunicació no verbal?
— És paradoxal. Des de ben petits ens comuniquem a través del llenguatge no verbal. De fet, és el sistema de comunicació més ancestral que existeix. En certa manera, tots sabem llegir-lo, però moltes vegades els missatges que hi detectem els deixem emmagatzemats al subconscient. No traiem partit a tot el potencial que dona controlar aquest tipus de llenguatge. Tanmateix, ara la situació està canviant. Cada vegada hi ha més persones expertes en comunicació no verbal i gairebé totes les cadenes de televisió i de ràdio en tenen un analista.
¿Vostè quan va començar a dedicar-s’hi?
— Jo vinc del món de l’ensenyament. Quan era professor d’anglès, vaig adonar-me de la importància que tenia el llenguatge no verbal a l’hora d’expressar-nos en aquest idioma. A partir de 2012 vaig fer un canvi professional i vaig decidir centrar-me en el món de la comunicació. Sempre he cregut que tothom pot aprendre a comunicar millor, per molt bé que ho faci. Avui em dedico a ajudar les persones i els equips de treball d’empreses i institucions a millorar la manera com es relacionen.
I, durant la pandèmia, va decidir obrir el compte de TikTok.
— Exacte. Feia temps que havia intentat tirar endavant dos o tres projectes similars a Instagram, però mai me n’havia sortit. Quan ens van confinar, vaig descobrir TikTok i vaig adonar-me que era l’oportunitat del segle. Hi havia persones que de seguida es convertien en referents del seu àmbit. Jo volia ser-ho del món del llenguatge no verbal i vaig començar a investigar com funcionava l’aplicació. Vaig idear molt bé la meva estratègia i m’hi vaig llançar.
Com li ha canviat la seva trajectòria professional després del boom a TikTok?
— Les xarxes com TikTok m’encanten perquè donen oportunitats a tothom. Gràcies al compte he arribat a llocs que eren impensables. He signat un acord amb l’editorial Penguin Random House per escriure un llibre amb tirada internacional, imparteixo cursos en una de les plataformes més importants de formació en línia...
¿Les empreses també hi poden trobar oportunitats?
— I tant. TikTok és, juntament amb Instagram, la xarxa social del futur. No només s’hi fan ballarugues. Les empreses han de perdre la por a entrar-hi. Si ho fan, se’ls obrirà un munt de noves oportunitats per créixer. La clau és saber comunicar-hi de forma propera, entretinguda i constant. És una carrera de fons, però val la pena apostar-hi. Si s’hi posen esforços i es comunica bé, és molt difícil que no funcioni.