Especials 15/12/2021

La tecnologia, el factor clau per aconseguir una mobilitat més neta a Catalunya

La pandèmia ha canviat la manera de moure’s. El teletreball, les recomanacions sanitàries i les restriccions de mobilitat han configurat un nou panorama en el qual el vehicle privat n’ha sortit vencedor. A Barcelona, l’ús del cotxe ha crescut fins al 47% des de l’arribada del covid-19. Davant d’això, Abertis treballa per impulsar una mobilitat més neta, tecnològica i connectada.

3 min
Imatge de la Ronda de Dalt de Barcelona amb intensitat de trànsit

El 2020 va ser un any d’imatges insòlites als carrers de grans ciutats com Barcelona. “Barris deserts i avingudes buides, sense vianants ni cotxes”, recorda Chelo Morillo, professora associada d’EAE Business School. La paralització provocada pel confinament va provocar la desaparició dels embussos de trànsit i una reducció dràstica de les emissions de CO2 a tot el món. A Barcelona, el 2020 la ciutat va registrar una mitjana diària d’un 24% menys de trànsit comparat amb el 2019, i un total de 105 dies sense retencions, segons dades de TomTom Traffic Index 2020

“Els confinaments, els efectes del teletreball, la pèrdua de feina, els ERTO, els tocs de queda, el tancament d’activitats de tota mena i la por al contagi del virus van provocar una frenada brusca de la mobilitat”, apunta Morillo, dins l’estudi L’impacte de la pandèmia en la gestió de les ciutats globals del segle XXI. Reptes i canvis. El cas de Barcelona. Amb la progressiva represa de l’activitat, la mobilitat s’ha anat recuperant, però els hàbits de mobilitat han canviat. “A Barcelona, la por al contagi ha modificat les preferències de transport de la ciutadania a favor dels mitjans més individuals, com el cotxe”, certifiquen també els resultats de l’enquesta La mobilitat a Barcelona en la nova normalitat, elaborada pel RACC. A l’interior de Barcelona, els usuaris de metro havien disminuït del 42% al 27% i, els del bus, del 32% al 24%.  

Cap a una mobilitat sostenible

“Això està provocant un augment de la congestió a les carreteres i ciutats espanyoles, més emissions de CO2 i més accidents de trànsit –assegura Christian Barrientos, CEO d’Abertis Mobility Services (AMS), filial tecnològica del Grup Abertis, experts en serveis de tecnologia punta per a la gestió d’infraestructures i de la mobilitat intel·ligent–. Entre tots cal que hi trobem una solució”, rebla l’executiu. En aquest sentit, Abertis ja fa anys que treballa per impulsar una mobilitat neta, sostenible, universal, tecnològica i connectada. “Les autopistes del futur es beneficiaran de la intel·ligència artificial i estaran preparades per a la conducció autònoma, que es preveu que reduirà els accidents de trànsit un 90% –apunta Barrientos–. Seran vies segures, sostenibles i generadores d’energia mediambientalment neta”, detalla. 

Precisament, la visió de Barrientos va en sintonia amb la de les institucions europees, que veuen en la sostenibilitat ambiental, social i econòmica el punt clau que ha de regir la mobilitat del futur. Així ho demostra el gran pes que ha atorgat la Unió Europea a la sostenibilitat dins l’assignació dels fons europeus Next Generation, per facilitar reformes estructurals com la construcció de corredors verds o la digitalització d’infraestructures. En aquest sentit, el govern espanyol ja ha anunciat que destinarà el 33% d’aquests fons per a projectes basats en la digitalització i la innovació. 

Més enllà dels fons europeus, organismes com les Nacions Unides també han adoptat un fort compromís amb la sostenibilitat. A través dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030, l’organisme aposta per ciutats més segures, inclusives i amb una millor qualitat de l’aire, així com per impulsar mesures que aturin el canvi climàtic i els seus efectes. “Des del grup Abertis col·laborem amb l’administració en el desenvolupament d’iniciatives encaminades a aconseguir aquests objectius –detalla Barrientos–. Sempre busquem una gran compatibilitat entre el desenvolupament i la gestió de les infraestructures, controlant els projectes del disseny a la gestió, perquè la seva inserció al medi ambient sigui al màxim de sostenible possible”, concreta.

La mobilitat sostenible passa també per incentivar el transport públic

Tecnologia, innovació i transport públic

Les autopistes del futur seran sostenibles, però també digitalitzades i tecnològiques. “Permetran connectar-s’hi a través dels vehicles i obtenir informació en temps real per augmentar la seguretat viària –apunta el CEO d’Abertis Mobility Services–. Serà possible preveure les aglomeracions, posar en marxa senyalització dinàmica, acollir la conducció autònoma, dirigir el trànsit i gestionar la velocitat de forma automàtica, convertir-se en fonts d’energia dotades amb panells solars i, fins i tot, recarregar les bateries dels cotxes elèctrics durant el trajecte”, avança.

La mobilitat del futur, però, també passa per incentivar l’ús del transport públic. “El vehicle privat ha de tenir el seu espai i infraestructures sostenibles, segures i connectades, però si volem reduir les congestions, els accidents i la contaminació, cal que s’incentivi l’ús del transport públic”, conclou Christian Barrientos. 

stats