Vicenç Solsona: "Taller de Músics és casa"
Director pedagògic i guitarrista de Taller de Músics ESEM

Al llarg dels seus 45 anys de trajectòria el Taller de Músics ha esdevingut una institució de referència en la formació, creació i difusió de les músiques populars modernes. Es tracta d’un projecte integral i únic d’acompanyament artístic en el qual l’art, la creativitat, l'espontaneïtat i la il·lusió acompanyen l’alumnat durant el camí que va de l’aula a l’escenari.
Què és per a tu el Taller de Músics?
— Per a mi, el Taller de Músics és casa, com jugar a casa sempre. És com tenir un vincle amb algú, com la família.
Com vas vincular-te amb el Taller?
— Hi vaig arribar amb 17 anys. El vaig trobar casualment, però de vegades dic que les casualitats també te les busques. Jo estava estudiant guitarra jazz i moderna amb un professor argentí. Feia molta clàssica, però jo venia de tocar també rock and roll. Ell coneixia Rabito Vélez, que va ser un mític del Taller, i em va dir: “Hi ha una escola on estan tots, on trobaràs gent com tu, amb aquesta passió igual d’esbojarrada per la música”. Vaig buscar informació i vaig arribar a aquella secretaria minúscula al carrer Requesens. M’ho van posar molt fàcil i em vaig apuntar a tot.
Quin és el teu recorregut artístic al Taller de Músics?
— El vincle va començar des del primer moment: tenir contacte amb músics molt bons, les ganes de superar-me... Hi havia Zé Eduardo, Lluís Vidal, José Luis Gámez i Jordi Bonell; també feien classe los Rossy, Eladio Reinón, Iñaki Salvador, Perico Sambeat, Jordi Gaspar i Ramon Cardo. De vegades compartíem escenari. Vaig viure allò que fa el Taller de posar aquells que tenen cert talent a tocar amb professors o gent que toca més. Sean Levitt va ser una figura clau per a mi; guardo les cintes de casset de les seves classes, em va canviar. Després vaig entrar en contacte amb Kurt Rosenwinkel. Amb El Canario, Giovanni Hidalgo i Horacio El Negro també vaig compartir escenari a través del Taller.
I quin ha estat el teu camí pedagògic allà?
— Em van proposar impartir classes amb 20 anys. Coneixia bé el mètode com a estudiant i podia replicar-ho. Encara conservo els programes de quan es feien a mà! Els llibres continuen estant vigents. Fa uns anys vam visitar una escola a Colòmbia que els utilitza. És un mètode basat en el jazz i que hem anat adaptant. El fil conductor del jazz t’ajuda a entrar i entendre altres músiques.
Com és la pedagogia al Centre Superior?
— El Taller ja era un superior abans de ser-ho i moltes escoles superiors existeixen gràcies al fet que el Taller va existir. Continuem aplicant el mateix mètode, a partir del qual puc explicar moltes altres músiques. Els alumnes avancen més ràpidament i això és important. Jo els oriento amb consells que els ajudaran exactament a entendre’s amb músics de jazz, flamenc, pop, llatí, etc. A partir d’aquí, i només si volen, poden centrar-se més i esdevenir erudits d’un sol estil.
Quants alumnes acull el Centre Superior?
— Al superior acollim 240 alumnes i rebem estudiants de centres de Roma, Parma, Weimer, Brno i altres ciutats. Els nostres alumnes marxen cada any a centres de Tallinn, la Haia, Aalborg, Roma, etc. Tenim més de 30 acords de col·laboració amb universitats europees.
A diferència d’altres centres, el Taller de Músics compta amb un àrea de management i produccions amb un gran impacte nacional i internacional.
“En el seu dia, jo vaig entrar en contacte amb molts músics, vaig veure aquella familiaritat i vaig tenir l'oportunitat de compartir l’escenari amb ells, i això no ha canviat”, afirma Vicenç Solsona. Les produccions en les quals el centre implica els músics més joves són moltes: Talents Jazz a La Pedrera, el festival Alma i les Nits al Palau Güell, produccions al festival propi Ciutat Flamenco, per al Grec, etc. Els darrers anys, els joves han tocat amb artistes com Omar Sousa, Perico Sambeat, Cora Novoa, Chano Domínguez o Salvador Sobral a través del programa Accions per a Músics Novells i, cada any, aquells que es graduen actuen al Festival Talent, com la Taller de Músics ESEM Big Band i XXL Collective, Super Strings i Super Sax.