El supermercat que fa que mengis bo i de prop: així ajuda Caprabo els productors locals

El programa pioner, que es va posar en marxa el 2014, inclou iniciatives que ajuden a impulsar el coneixement i les vendes dels productes de proximitat. Aquest any la cadena espera facturar 38 milions d'euros ven productes de petits productors i cooperatives agroalimentàries del país

A través del Programa de Proximitat per Comarques, Caprabo dona entrada a petits productors i cooperatives agràries.
Redacció
11/12/2024
2 min

Un client que s'endú tomàquets de la Tordera. Un altre, hortalisses cultivades al Parc Agrari del Baix Llobregat i al Camp de Tarragona. És molt habitual veure aquests productes als cistells dels compradors que surten dels supermercats de Caprabo. La proximitat és un dels valors troncals de l'ADN de la cadena catalana. Justament aquest 2024 fa deu anys que van idear el Programa de Proximitat per Comarques, a través del qual dona entrada a petits productors i cooperatives agràries.

El programa, que avui està plenament consolidat, inclou iniciatives de suport a la producció de proximitat, com accions promocionals, campanyes per fomentar-ne el consum, la promoció de la proximitat entre el seu milió llarg de clients amb targeta, l'organització de les Fires Caprabo de Productes de Proximitat a les comarques catalanes i la celebració de jornades gastronòmiques de productes de proximitat de temporada. Les accions compten amb el suport del departament d’Agricultura, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) i la Federació Catalana de DOP-IGP.

El programa, en xifres

"El Programa de Proximitat per Comarques és una iniciativa pionera que ha treballat per introduir en els supermercats els millors productes del territori, i ha contribuït al desenvolupament de l’entorn social i econòmic de cada zona", diu Fernando Tercero, responsable de proximitat a Caprabo. "Al llarg de la darrera dècada, hem consolidat la nostra aposta per la sostenibilitat, el consum local, el suport als petits productors i el reconeixement de la riquesa agroalimentària de Catalunya", afegeix. Aquest compromís amb el territori s'ha traduït en unes xifres de venda de productes locals que no han parat de créixer: si el 2014 eren de 16 milions d'euros, al cap de dos anys ja s'havien enfilat fins als 25 milions. El 2022 van fer rècord amb 36 milions, i aquest 2024 l'empresa calcula facturar un 5% més amb els productes de proximitat, fins als 38 milions.

Aquest indicador, però, no ha estat l'únic que ha augmentat. "Des de la seva creació el 2014, el Programa de Proximitat per Comarques també ha experimentat un creixement sostingut en el nombre de referències i productors", assenyala la companyia. Quan va néixer el programa, Caprabo comptava amb 1.300 referències de productes de proximitat i treballava amb 175 productors. Avui la companyia ha aconseguit incrementar en gairebé un 86% el nombre de petits productors i cooperatives agràries presents a les seves botigues, fins als 325 actuals. També ha augmentat en un 146% les referències de productes de proximitat disponibles en els seus lineals: actualment ja n'hi té 3.200.

"Les dades no només reflecteixen l’acceptació i el suport dels consumidors, sinó també l’eficàcia del model de proximitat de Caprabo, innovador, únic i amb un gran compromís amb els productors", diu Tercero. Entre les comarques que actualment compten amb més presència de productors de proximitat a les botigues a Caprabo destaquen el Maresme, el Segrià i el Vallès Oriental. El Vallès Occidental i el Baix Llobregat completen el rànquing de les cinc comarques.

Com es pot identificar que un producte és de proximitat?

El 2013, Caprabo es va convertir en el primer supermercat a incloure el segell oficial “Venda de proximitat” per a aquells productes que procedeixen directament del camp. L’objectiu del segell és ajudar el consumidor a identificar aquells productes agroalimentaris de Catalunya que, per la seva proximitat, redueixen al mínim el procés d’intermediació.

Aquesta reducció repercuteix en el cost i en el benefici del productor i del consumidor, afavoreix la viabilitat de les explotacions i contribueix a millorar l’economia local. Al mateix temps, el segell indica frescor, qualitat, mínima petjada ecològica, més valor afegit i major confiança. En total són més de 2.800 productes de proximitat: Caprabo treballa amb totes les Denominacions d'Origen Protegides (DOP) i Indicació Geogràfica Protegida (IGP) de Catalunya.


stats