"Són la innovació i el talent un binomi guanyador?" Aquesta és una de les grans preguntes que es fa gairebé de manera permanent qui està al timó d'una empresa. És, també, la primera pregunta que Yolanda Martínez Bajo, directora de Talent i Cultura de BBVA a Espanya, va fer als ponents de la sessió Innovació i talent, palanques clau en el creixement empresarial, que es va celebrar la setmana passada a la Barcelona New Economy Week (BNEW). La sessió va comptar amb Sacha Michaud, cofundador de Glovo; Joan Roca, xef i propietari d'El Celler de Can Roca, i Toni Segarra, director creatiu i soci fundador d'Alegre Roca.
"La innovació és clau al sector de la restauració i, especialment, al segment de l'alta cuina", va començar subratllant Roca. "Volem que cada cop que el comensal ens visiti visqui una experiència única", va apuntar. Això es tradueix en esforços molt importants més enllà dels fogons. El Celler de Can Roca, un dels millors restaurants del món, no innova només a les receptes. També ho fa en camps com el del disseny industrial –per buscar noves formes de presentar els plats–; el de la botànica –per als ingredients–, o el de la ciència –per fer realitat les idees dels seus creatius.
Ves al vídeo
Per a Sacha Michaud, cofundador de Glovo, la innovació i l'atracció del talent també són dues de les pedres angulars del model de negoci. "En el nostre cas, tot el que fem és tecnològic: des de com l'usuari fa la comanda fins a com el comerç la rep de forma digitalitzada", va destacar Michaud. Això no obstant, segons ell, la innovació més gran de Glovo va arribar molt aviat. "Va ser el 2015, quan vam tenir la idea de crear l'empresa, amb un concepte senzill però nou al sector", va rememorar. A la companyia el talent del seu equip també és un valor clau. "Cada persona de dins de la companyia ha de sentir que és part d'aquesta visió, que aporta, que no és un número", va dir.
A Alegre Roca la innovació és l'ingredient secret que els permet intentar sempre estar un pas per davant de la competència. "Quan hi ha una innovació, l'adoptem i li introduïm una capa de valor perquè quan hi arribi la competència la nostra marca ja estigui més enllà", va analitzar Toni Segarra, soci fundador de l'empresa.
En el cas del talent, l'executiu va identificar els tres elements de què s'han de dotar els professionals: llibertat, confiança i condicions econòmiques. "Si no hi ha aquestes tres coses, és difícil que tinguem la matèria primera per construir aquestes cultures simbiòtiques que cal construir", va explicar. Al la conferència va quedar clar que la innovació i el talent són les palanques clau per avançar en el futur. "És clau anticipar-se, adaptar-se, emocionar i sorprendre", va resumir Yolanda Martínez Bajo, que va moderar l'acte.
La importància de tenir entitats fortes i solvents que apostin per la innovació
És indiscutible que la innovació, impulsada especialment pels avenços tecnològics, és un pilar fonamental de l'èxit empresarial. No obstant això, una aposta decidida per la innovació requereix una forta inversió en recursos i talent, cosa que en qualsevol sector només organitzacions amb una base sòlida i una clara estratègia poden afrontar. En el cas del sector financer, és important tenir entitats fortes i solvents que apostin per la innovació.
BBVA, amb els seus 167 anys d'història, és un exemple clar de com la innovació ha estat clau per consolidar-se com una de les entitats líders en el seu sector, anticipant-se contínuament a les noves tendències. L'aposta per la innovació i el talent ha permès a l'entitat, a més de créixer, oferir la millor experiència als clients, sorprenent amb noves funcionalitats i garantint la màxima seguretat en cada interacció.
“Al llarg de la meva trajectòria a BBVA he vist com la innovació ha transformat el sector financer, i nosaltres sempre ho hem viscut com una oportunitat”, destaca Yolanda Martínez Bajo, directora de Talent i Cultura de BBVA a Espanya. Aquest compromís de l'entitat es reflecteix en la inversió anual que fa BBVA, que puja a més de 1.000 milions d'euros a Espanya, més de 3.000 milions a nivell global. I és que per a la directora de talent i cultura de BBVA a Espanya, estar a l'avantguarda de la innovació requereix una inversió significativa, ja que la tecnologia és fonamental per poder-se adaptar a les noves demandes del mercat i “avançar de manera confiada cap a un futur ple d'oportunitats”.
Tot i això, la tecnologia, per si sola, no és suficient per mantenir un avantatge competitiu. El veritable diferencial rau en el talent humà que sap com aprofitar aquestes eines tecnològiques. Per a la directora de talent i cultura del BBVA a Espanya és la raó de ser de l'àrea que dirigeix: “A BBVA hem integrat moltes cultures, som la suma de moltes entitats, però sempre hem tingut una màxima: la de treballar per atraure i fidelitzar el millor talent”, assenyala. Aquesta màxima s'ha posat especialment de manifest a Catalunya, on la integració d'entitats com CatalunyaCaixa i Unnim s'ha basat en la competència professional i el mèrit. De fet, prop del 80% de la plantilla de l'entitat a Catalunya procedeix de totes dues entitats.