'Smart cities', 8 exemples concrets

Hi ha diversos àmbits en què es pot actuar per ser una ciutat intel·ligent

5 min

1. Osona, Agència de l’Energia

El projecte, adreçat als centres d’ensenyament d’infantil i primària d’Osona i a les regidories d’Educació dels ajuntaments de la comarca, arriba a 69 escoles i és transversal entre el Servei d’Educació i l’Agència Local de l’Energia del Consell Comarcal d’Osona. L’objectiu és millorar l’eficiència energètica de les escoles públiques i equiparar-la a la dels centres concertats. Aquest projecte permet assolir un triple benefici: mediambiental, en forma d’estalvi energètic; econòmic, en forma d’estalvi de despesa pública, i socioeducatiu, revertint als centres d’ensenyament part dels recursos econòmics reals estalviats en accions, materials o serveis que generin un benefici tangible per a la comunitat educativa.

2. Rubí Brilla

Rubí Brilla és un dels projectes estratègics impulsats des de l’Ajuntament de Rubí. L’objectiu del projecte és que aquesta ciutat del Vallès Occidental esdevingui un referent internacional pel que fa a l’eficiència energètica i a l’ús d’energies renovables en entorns industrials, comercials i domèstics, com a factor de millora de la competitivitat i millora ambiental del territori. Aquest objectiu neix de la voluntat de l’ajuntament vallesà de fer extensius a tots els sectors els objectius de reducció d’emissions adquirits amb el compromís del Pacte d’Alcaldes: reduir un 20% les emissions de CO fins al 2020, incrementant un 20% l’ús de renovables i l’eficiència energètica.

3. Mataró, via WhatsApp

El WhatsApp de l’Ajuntament de Mataró és un canal gratuït que permet als ciutadans adreçar-se al consistori des de qualsevol lloc i en qualsevol moment. S’hi accedeix des de qualsevol dispositiu que disposi de WhatsApp utilitzant els telèfons 687200100 o 606614307. A través d’aquest canal es poden fer tres tipus de gestions bàsiques. En primer lloc, sol·licitar informació i fer consultes o suggeriments al personal del Servei d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament a través de missatges de text, fotografies i geolocalitzacions (el servei és obert de dilluns a divendres). En segon lloc, es pot sol·licitar informació sobre temes concrets i campanyes en curs a través del sistema de respostes automàtiques enviant una paraula clau: la resposta és immediata i el servei està actiu 24 hores al dia tota la setmana. I en tercer lloc, fer tràmits com ara sol·licitar el volant del padró, la targeta de la deixalleria, la recollida de mobles o una cita prèvia amb l’Oficina d’Atenció Ciutadana. El tràmit se sol·licita enviant una paraula clau i es resol de forma personalitzada.

4. Viladecans, energia sostenible

L’Ajuntament de Viladecans ha disminuït un 8% el consum d’electricitat i gas als equipaments municipals en els nou primers mesos de l’any, amb el consegüent estalvi econòmic i d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. En el marc del Pla Municipal d’Acció per a l’Energia Sostenible, s’ha treballat amb les persones responsables d’equipaments en la promoció d’hàbits i pautes d’actuació sostenibles entre el personal i en petits canvis tecnològics per ser més eficients. Les millors oportunitats d’estalvi s’han trobat en la programació de les calefaccions i els aires condicionats, i en la reducció del nombre de bombetes enceses, així com del temps que estan en funcionament i en l’aturada dels aparells informàtics quan no s’estan utilitzant. Els equipaments que han assolit més reducció són la Biblioteca Municipal, Atrium Esports, l’Ateneu d’Entitats Pablo Picasso, l’Escola Can Palmer, les escoles bressol La Marina, La Ginesta i La Muntanyeta, els casals de l’Alba-rosa i del barri de Sales i els edificis de Can Calderon, Can Modolell i la Policia Local.

5. Vilanova de Sau estrena caldera de biomassa

L’Oficina de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona i l’Ajuntament de Vilanova de Sau van inaugurar el 19 de setembre la nova caldera de biomassa que donarà servei als dos edificis. Es tracta d’una caldera de gasificació, de la marca ETA Heiztechnick SH 40, de 40 kW de potència, que s’alimentarà amb llenya provinent de l’espai natural. L’entrada en funcionament de la caldera permetrà un estalvi energètic de 5.500 euros anuals en combustible i generarà una producció de calor anual de 39.000 kW. La inversió, de prop de 22.000 euros, s’amortitzarà en un període de quatre anys i mig. L’actuació de la caldera s’ha complementat amb l’adopció de mesures d’eficiència energètica per part de l’Ajuntament de Vilanova de Sau, com ara la instal·lació de termòstats programables, vàlvules termostàtiques i sistemes de conducció amb aïllaments, entre d’altres. L’àrea de territori i sostenibilitat de la Diputació de Barcelona lidera el projecte de dotar de calderes de biomassa totes les oficines dels parcs gestionats per la Diputació.

6. Igualada, Castelldefels i Barcelona, gestió de l’aparcament

Triple iniciativa sobre la gestió de l’aparcament regulat a Igualada, Castelldefels i Barcelona. La capital de l’Anoia va posar en marxa a l’abril una nova aplicació per al mòbil que permetrà als usuaris pagar la zona blava sense treure tiquet al parquímetre. Cal descarregar-se l’aplicació Aparcapp i donar-se d’alta al servei. Es pot pagar a través de la targeta de crèdit associada al compte d’usuari o bé es pot utilitzar un moneder electrònic prèviament carregat. Cal marcar a l’aplicació l’inici i el final de l’aparcament, i el cobrament serà pels minuts exactes que hagi durat. El servei té un cost addicional de 15 cèntims. A Castelldefels l’aplicació es diu PrestoParking (es pot trobar a App Store, Google Play i Blackberry World) i l’usuari ha de marcar el preu que vol pagar pel temps que creu que necessitarà; 10 minuts abans d’acabar el temps l’aplicació avisa, i si cal es pot ampliar. Si no es disposa d’un smartphone es pot activar igualment a través de www.prestoparking.com o trucant al 911 309 600. El servei és sense cost i si cal pot emetre factura electrònica. Pel que fa a Barcelona, el nom de l’aplicació és iParquing. El funcionament és similar, amb registre previ i activació i desactivació de l’aparcament. L’adhesiu identificatiu al cotxe és opcional, perquè el controlador pot comprovar si el vehicle està registrat. iParquing també es pot utilitzar a Sant Feliu de Llobregat i Viladecans.

7. Centelles, Fibra òptica

L’Electracomercial Centelles, una empresa pública de capital 100% propietat de l’Ajuntament de Centelles, conscient que la presència de serveis i infraestructures de telecomunicacions, i especialment la banda ampla, és clau per assolir més bons nivells de productivitat, educació i justícia social, ha impulsat els últims anys estratègies basades en el desenvolupament i l’extensió d’infraestructures de telecomunicacions, la principal de les quals és el desplegament d’una xarxa oberta de fibra òptica fins a la llar (FTTH, fiber to the home ), per poder oferir serveis avançats de telecomunicacions que arribin a tot el territori del municipi de Centelles.

8. Sant Feliu de Llobregat, semàfors acústics

L’ajuntament de la capital del Baix Llobregat ha fet un pas més en el suport a les persones amb discapacitat visual. En concret, a la seva mobilitat per la localitat. I és que s’ha començat a instal·lar el sistema que permet, a través de la tecnologia Bluetooth, que el senyal acústic del semàfor per als vianants s’activi quan s’hi acosta una persona discapacitada visual, de manera automàtica i sense necessitat que l’interessat faci cap acció, només amb el senyal que emet el mòbil i que capta el semàfor. Si no es disposa de Bluetooth, la necessitat de senyal acústic es pot activar amb el comandament a distància, com feien fins ara les persones amb discapacitat visual.

stats