Contingut patrocinat
Especials 16/12/2023

Sabries fer un veler de radiocontrol? El repte de la nova regata que triomfa a les universitats catalanes

En el marc de la 37a Copa Amèrica de vela, la Fundació Barcelona Capital Nàutica impulsa l'RC Sailing Barcelona, una regata universitària que repta estudiants universitaris a dissenyar i construir una embarcació de radiocontrol des de zero, en tan sols 4 mesos.

3 min
Amb aquest projecte, l'organització persegueix un important objectiu de fons: acostar els estudiants universitaris del camp de l'enginyeria al sector nàutic

Des de fa unes setmanes, el divendres 26 de gener està marcat en vermell als calendaris de desenes d'alumnes universitaris catalans. És el dia en què començarà a córrer el cronòmetre de l'RC Sailing Barcelona, un projecte educatiu multidisciplinari que, tot i estrenar-se enguany, ja desperta passió entre l'alumnat de les facultats d'enginyeries de tot el país. La iniciativa, impulsada per la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBNC) –en col·laboració amb Glooers Technologies– i en el marc de la 37a Copa Amèrica de vela, els proposa un repte trepidant.

Amb equips formats per cinc estudiants de tercer i quart curs de graus d'enginyeria, hauran d'idear, dissenyar, construir i pilotar des de zero i a contrarellotge una embarcació de vela de radiocontrol. Ho hauran d'aconseguir en un temps rècord: tan sols tindran quatre mesos de coll. A finals de maig del 2024, les embarcacions de cada universitat es col·locaran a la línia de sortida d'una regata universitària que posarà a prova la perícia dels estudiants i les seves creacions. 

Si bé les inscripcions encara estan obertes fins al 24 de gener, el projecte ja està tenint una bona acollida. "Quan anem a les universitats per explicar el projecte als estudiants, en surten entusiasmats", corrobora Jordi Oliva, coordinador de l'RC Sailing Barcelona. Les places, però, són limitades. "Esperem arribar a formar 25 equips de quatre a sis alumnes cadascun, el topall màxim que hem fixat per a aquesta primera edició", explica. Aconseguir-ho seria tota una fita. Així com l'automoció o el motociclisme han conquerit les aules d'enginyeria amb projectes engrescadors perquè els alumnes treballin aspectes com l'aerodinàmica, conceptes com la flotabilitat, l'equilibri o l'estabilitat encara no hi han trobat el seu lloc. "La gran majoria dels estudiants d'enginyeria no coneixen el sector nàutic", analitza Mireia Cornudella, responsable de projectes de l'àrea de formació, divulgació i educació de la Fundació Barcelona Capital Nàutica. 

La iniciativa s'emmarca dins els esforços que està fent la Fundació Barcelona Capital Nàutica per estrènyer els vincles  amb el mar de Barcelona i Catalunya.

Objectiu: obrir-los al mar

Amb aquest projecte, l'organització persegueix un important objectiu de fons: acostar els estudiants universitaris del camp de l'enginyeria al sector nàutic. "Volem mostrar als futurs professionals que el mar està ple d'opcions laborals per a ells i que potser encara no han tingut l'oportunitat de conèixer", explica Cornudella. La iniciativa s'emmarca dins els esforços que està fent la Fundació Barcelona Capital Nàutica per estrènyer els vincles amb el mar de Barcelona i Catalunya, aprofitant la celebració de la Copa Amèrica, l'esdeveniment més important del món de la vela que aterrarà a la capital catalana aquest 2024. "A més, com que construiran vaixells radiocontrolats, podran aprendre els conceptes de la nàutica sense necessitat de ser experts navegants", afegeix. 

El pressupost per fer realitat l'embarcació tampoc serà cap escull per als participants en el projecte. "Cada equip rebrà una beca de 500 euros, que seran tots els diners que podran invertir en la construcció del veler", especifica Oliva. Així, a l'habilitat per construir un vaixell en temps rècord, s'hi afegirà la traça dels estudiants a l'hora de gestionar el pressupost. A més, els velers hauran de tenir unes especificitats molt concretes. "Han de ser propulsats pel vent, s'han de poder dirigir a distància, han de tenir una autonomia d'una hora i l'eslora ha de ser d'un sol metre", exemplifica el coordinador. Tanmateix, la normativa deixa un gran marge perquè els estudiants facin volar la imaginació. "No hi ha cap restricció a l'hora de triar materials ni mètodes de construcció –avança Oliva–. Els alumnes podran innovar, experimentar i estimular la seva creativitat", afegeix.

Un projecte educatiu únic

Per orientar-los i evitar el risc que s'embarranquin amb els seus projectes, els estudiants no s'hi aventuraran sols. Durant totes les fases del procés, comptaran amb la tutorització d'un professional i participaran en seminaris on se'ls aniran descobrint tècniques i consells perquè aconsegueixin arribar a bon port. També aniran superant diverses avaluacions, que els mostraran si el concepte i la manera de fer-lo realitat és viable o no.

La construcció la podran fer als tallers de l'Espai Drassana de l’Institut de Nàutica de Barcelona, però també en tallers cedits per les seves universitats. De fet, participar en l'activitat està reconegut pels centres universitaris: les 75 hores de formació que acumularan al llarg del projecte els equivaldran a 3 crèdits ECTS.

Entre els premis que rebran els guanyadors hi haurà la possibilitat de sortir a navegar amb un vaixell de la fundació, veure una regata de la Copa Amèrica des d'un lloc privilegiat i conèixer en primera persona els enginyers dels equips d'aquesta competició, el tercer esdeveniment esportiu amb més impacte econòmic i amb més audiència del món, després dels Jocs Olímpics i del Mundial de futbol. 

Entre els premis que rebrà el projecte guanyador hi haurà la possibilitat de sortir a navegar amb un vaixell de la fundació.
stats