RetailLab Mataró, guardonada amb el Premi Nacional del Comerç
La iniciativa, que apropa la tecnologia a les botigues de proximitat, ha estat reconeguda com a Millor Iniciativa Col·lectiva.
El passat 18 de novembre, el Palau de la Generalitat de Catalunya va acollir l’entrega dels Premis Nacionals del Comerç. En aquesta 24a edició, RetailLab Mataró ha estat reconeguda com a Millor Iniciativa Col·lectiva, per revitalitzar el centre de la ciutat en els àmbits econòmic, urbanístic i de mobilitat. El projecte, impulsat per l'Ajuntament de Mataró, s’ha dissenyat com un laboratori de transferència de coneixements i d’informació al voltant de diferents tecnologies i eines digitals que es troben al mercat, orientades a la millora de la competitivitat del comerç, els serveis i la restauració local.
El RetailLab, que està ubicat a l’equipament municipal Espai Mataró Connecta, compta amb tres zones diferenciades: l’espai de benvinguda i acollida al visitant, àrea interactiva sobre Mataró i la seva activitat comercial; un showroom tecnològic amb diferents solucions digitals aplicables al conjunt de l’oferta de comerç, serveis i restauració; i l’espai de coneixement que acull tallers, formacions, demostracions i activitats vinculades al RetailLab.
Impulsant la digitalització a mida
Aquest model, que impulsa la digitalització de l’estructura urbana de la ciutat, ha estat desenvolupat per Minsait, companyia de transformació digital d'Indra Group, amb la col·laboració de Focalizza, empresa especialitzada en la dinamització de la trama urbana ciutadana, combinant les característiques morfològiques del municipi i l'impuls del comerç de proximitat.
Les solucions de Minsait destinades al sector retail estan en aquest espai de col·laboració, on també s'imparteixen sessions formatives perquè les persones vinculades al comerç, els serveis i la restauració local poden provar i analitzar la viabilitat les tecnologies habilitades, aprendre a utilitzar-les i poder augmentar-ne la capacitat competitiva a través de la digitalització.
La proposta de retail intel·ligent de Minsait es pot adaptar a les particularitats de les ciutats i del seu comerç de proximitat. Per exemple, amb sistemes de cartelleria digital i analítica a la via pública per dinamitzar i connectar diferents zones comercials o amb la digitalització del catàleg de productes que, gràcies als darrers avenços en l'anàlisi del big data, permet millorar el coneixement de la clientela i els hàbits de compra per adaptar l'oferta.
“És important conèixer en profunditat i detall el cens comercial de cada municipi i la distribució de cadascun dels sectors d’activitat que existeix al cens comercial municipal”, comenta Anna Orti, directora d'Administracions Públiques de Minsait a Catalunya, perquè un cop es coneix la distribució del comerç d’un municipi, decideixen la tipologia de tecnologies que instal·laran i es mostraran a aquest RetailLab, així com el tipus de formació que impartiran.
Un impacte positiu pels comerciants i la ciutadania
La proposta de Minsait està pensada per a facilitar la transformació digital dels establiments de proximitat, augmentant la seva capacitat competitiva i afavorint la generació de serveis de més valor per a la ciutadania. És gràcies a la tecnologia que es pot impactar de forma positiva en els espais urbans i en l’ocupació. Anna Orti comenta que aquesta particularitat facilita l’accés a un procés de transformació digital transversal i integrador que garanteixi l’adaptació als canvis socioeconòmics, la viabilitat i rendibilitat dels establiments de les ciutats i la generació de llocs de treball estables i de qualitat. Orti assegura que la companyia té l’experiència i la capacitat innovadora necessàries per acompanyar les Administracions locals en els seus plans de formació i sensibilització en matèria de digitalització: “La proposta orientada al sector retail contribueix a fer que l’activitat de les botigues de proximitat sigui més fàcil i s’adapti millor a una societat cada cop més digitalitzada, ajudant a enfortir el teixit comercial de les ciutats i els grans beneficis que comporta als nuclis urbans, i a oferir un servei de més valor a la ciutadania que hi viu”.
Líders en transformació digital
Minsait és la companyia del Grup Indra líder en transformació digital i tecnologies de la informació a Espanya i Llatinoamèrica. Presenta un alt grau d’especialització, àmplia experiència en el negoci digital avançat, coneixement sectorial i un talent multidisciplinari format per milers de professionals arreu del món. Estar a l'avantguarda de la nova digitalització amb capacitats avançades en tecnologies transformadores com intel·ligència artificial, cloud o ciberseguretat, la capacita per impulsar els negocis i generar grans impactes en la societat. I tot això és gràcies a una oferta digital de serveis d'alt valor afegit, solucions digitals a mida per a tots els àmbits d'activitat i acords amb els socis més rellevants del mercat.
Indra Group és un hòlding empresarial que promou el progrés tecnològic, impulsa un futur més segur i connectat mitjançant solucions innovadores, relacions de confiança i el millor talent. La sostenibilitat forma part de la seva estratègia i de la seva cultura per donar resposta als reptes socials i ambientals presents i futurs.