Contingut Patrocinat

Quin és el vi que més agrada als catalans?

ENOCONSENS prepara enquestes i tasts de vi a domicili per conèixer les preferències dels consumidors

Ara
3 min
Aviat podràs demanar al cambrer que tregui l’alcohol del teu vi

El sector vinícola català gaudeix d'una salut creixent gràcies a l'augment de vendes a Catalunya i al reconeixement indubtable que aconsegueix als mercats exteriors. No obstant això, una de les seves debilitats estructurals és poder conèixer les preferències dels seus consumidors. No hi ha a Catalunya cap eina específica que permeti als elaboradors de vi conèixer i predir l’acceptabilitat dels seus productes. L'avaluació de la qualitat o aptitud del vi s'ha basat tradicionalment en l'opinió de tècnics i prescriptors experts, però no en la dels consumidors. Això és així, perquè els grans estudis de mercat tenen un cost molt alt, que només poden assumir els grans elaboradors. Fins ara.

El Centre Tecnològic del Vi (VITEC), en col·laboració amb l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), l’Institut d’Investigació i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i la Universitat Rovira  Virgili, s'han agrupat sota el paraigua de l’Aliança i4Vi i han impulsat l'ENOCONSENS, el primer panel de consumidors creat específicament per analitzar les demandes, les preferències i l'acceptabilitat dels consumidors de vi i derivats a Catalunya. El panel també és de gran importància en el context actual de sequera i crisi climàtica, perquè un dels seus objectius és fomentar la sostenibilitat en el cultiu de la vinya.

Un dels primers passos per iniciar els estudis de consumidors és trobar entre 500 i 1.000 persones disposades a donar el seu punt de vista, a partir d'enquestes online, tasts de vi presencials i també a domicili amb l'enviament de mostres, depenent de l'estudi que s'estigui fent en cada moment. Aquestes breus enquestes online i els tasts presencials, que es faran a les diferents demarcacions catalanes, es recompensaran amb punts bescanviables per activitats i experiències i per vals regal, respectivament. Per donar-se d'alta com a voluntari i col·laborar amb aquest projecte d'investigació, només cal inscriure-s'hi a través d'aquest formulari.

Tota aquesta informació, àmpliament demandada tant per elaboradors i denominadors d'origen com per organitzacions patronals i agrupacions d'entitats sectorials, permetrà conèixer quines són les preferències d'un mercat en contínua evolució i saber quin tipus de vi agrada més segons diferents segments, com l'edat, els hàbits de consum i el poder adquisitiu. Aquest coneixement facilitarà la identificació d'oportunitats i el desenvolupament de nous productes.

El vi compta amb molts components diferents -des del tipus de raïm fins al disseny de l'etiqueta- que poden ser determinants en la decisió final del consumidor. L’èxit o el fracàs comercial d’un vi pot dependre de les seves característiques sensorials, però també de molts altres factors com el packaging, la imatge de marca i les estratègies de màrqueting de l’empresa elaboradora. Tota aquesta valuosa informació podrà ser utilitzada pel sector vitivinícola per alinear els seus productes amb la demanda de mercat.

Més sostenibilitat

Disposar d'una font d'informació rigorosa i específica del sector del vi sobre el comportament dels consumidors que prevegi, tant de manera segregada com conjunta, totes aquestes variables és fonamental per millorar la competitivitat del sector vitivinícola català i afavorirà l’alineació de l’oferta amb les demandes del mercat. Però el projecte que impulsa ENOCONSENS també permetrà dur a terme estudis sobre la sostenibilitat, les millores del producte, l'eficiència de procés, la reducció de petjada de carboni i la reducció del consum d'aigua a la vinya, un dels grans reptes que tenen actualment els viticultors.

A més, l'equip multidisciplinari d’experts que integra ENOCONSENS, tots ells amb un reconegut prestigi en el seu camp, vetllarà per garantir la fiabilitat i validesa dels resultats obtinguts. Es tracta d'un projecte nascut amb vocació de servei públic i que posarà les dades i el coneixement a l’abast de tots els actors del sector amb la voluntat de convertir-se en una eina clau d’informació que faciliti la presa de decisions d’elaboradors, consells reguladors, associacions sectorials i administració.

stats