Educació

Com es pot aprendre anglès? Jugant

El joc és la forma natural i instintiva d'aprendre, també un idioma estranger, segons han explicat David Bueno i Marta García durant una conversa organitzada per l'ARA

30/09/2024
3 min

Barcelona“El joc és la forma natural i instintiva d’aprendre. A través del joc s’aprenen coses noves, fet que per als infants suposa una recompensa. De fet, jugar consisteix en repetir una cosa diverses vegades passant-ho bé i sense repetir-la cada vegada de la mateixa manera”. David Bueno, doctor en biologia, apunta un punt clau perquè l’adquisició de coneixements sigui fàcilment assolible per als més joves. Ho ha fet aquest dilluns en una sessió organitzada per l’ARA i Kids&Us a l’Ateneu Barcelonès.

El joc és la base de l’aprenentatge a Kids&Us, tal com ha explicat Marta García, directora de producte de l’escola d’anglès per a infants d’1 a 8 anys. “Ensenyem anglès a partir de diferents fases: escoltem l’idioma, l'entenem mentre el contextualitzem i, simultàniament, el parlem. Un cop consolidada la fase oral, introduïm la lectoescriptura”, afegeix. El mètode de Kids&Us comença amb el primer any de vida i s'allarga fins als divuit. Està basat en el procés natural d’adquisició de la llengua materna. "Els primers anys són importants per a l'adquisició d'un idioma, les facultats per fer-ho estan en un moment àlgid", afegeix.

I, efectivament, és així. "Durant les últimes sis setmanes que els infants estan al ventre de la mare aprenen el ritme de les paraules i, quan neixen, distingeixen les persones que parlen la seva llengua materna. És també durant els primers anys quan agafem l'accent d'un idioma", exposa Bueno. I afegeix que, quan els infants aprenen a parlar, l'important no és la paraula que diuen, sinó el reconeixement que en fa l'entorn. "De fet, quan una criatura diu la seva primera paraula en anglès, és una celebració. Busquen repetir-ho", confirma García. És per això que a Kids&Us pren importància que, especialment els més petits, juguin a classe amb les seves persones referents més pròximes: la família. "Treballem l'experiència sensorial i ells aprenen en un entorn significatiu". Això és important, ja que, tal com assenyala Bueno, estem acostumats a parcel·lar els sentits i el fet d'incorporar sensacions tàctils, olfactives, etc., i el moviment del cos vinculat a la parla ajuda a consolidar l’aprenentatge.

Gaudir de l'aprenentatge

Carla Turró, subdirectora de l'ARA i moderadora d'aquesta sessió, ha recordat que, de vegades, anar a classe per parlar un idioma que desconeixem ens pot fer tirar enrere i fer que no gaudim de l'aprenentatge. "Als pares els preocupa que els seus fills aprenguin anglès i vinguin contents. En el cas dels alumnes adolescents, tot i que no és el nostre objectiu principal, també valoren que els acompanyem en la preparació d’exàmens oficials. Les pulsions van en direccions diferents en funció de l’edat", recorda García. Al seu torn, Bueno també expressa que l'esforç és una part important de l'adquisició de coneixements. "Si no, el cervell no s'activa al 100%". També explica que, si aquest esforç consisteix en "clavar colzes", pot acabar sent frustrant. "S’ha de veure com una cosa que et portarà a gaudir o que ens permetrà aconseguir alguna altra cosa que volem. Si, al contrari, veiem que és inútil, és quan ens escaquegem".

En tot cas, García recorda que a Kids&Us la constància és un component primordial. L'escola ofereix una experiència d’aprenentatge molt positiva perquè infants i joves tinguin sensació de progrés i obtinguin un reconeixement, factors fonamentals, en totes les etapes. D'aquesta manera, s'asseguren que aprenen molt i que acudeixen a classe contents.

"Aprendre un idioma és molt més. Volem formar part del seu desenvolupament acadèmic i personal, per això tractem temes rellevants i propers a ells, d'acord amb les seves edats, perquè desenvolupin el sentit crític i s'empoderin", afirma García. Això també fa que aprenguin més fàcilment. "Algú que parla diversos idiomes té algunes xarxes neuronals diferents, ja que cada idioma genera una estructura neuronal diferent d’acord amb les característiques del llenguatge. Així, les persones bilingües tenen una perspectiva del món més àmplia", constata Bueno. I afegeix: "El millor de parlar un idioma és la riquesa mental que et dona".

stats