Pensament crític, creativitat, col·laboració i comunicació, palanques de l’educació del futur

El programa The Challenge, d’EduCaixa, fa èmfasi en construir contextos educatius significatius que nodreixin l’alumnat d’habilitats clau.

El programa EduCaixa facilita a equips directius d'escoles, professorat i alumnat recursos per fer que l'aprenentatge sigui més ric, significatiu i integral
Esther Escolán
28/10/2022
2 min

Que els joves d’avui puguin liderar els seus propis projectes amb la mirada posada en el progrés social. Aquest és l’objectiu de la proposta The Challenge, a través del qual EduCaixa, de la Fundació “La Caixa”, vol contribuir a una educació de qualitat a partir de reptes en què alumnes i professors desenvolupen aprenentatges significatius alhora que milloren les seves competències i s’aproximen a contextos professionals reals.

L’Alex Morera va presentar juntament amb els seus companys del col·legi Padre Damián-Sagrados Corazones de Barcelona un dels 22 projectes guanyadors de The Challenge. La seva proposta de disseny d’apli per a dispositius mòbils per tal de fomentar hàbits i conductes sostenibles va impressionar el jurat. Per a Morera, The Challenge va suposar “un viatge de superació, aprenentatge i motivació” que el va dur “a treballar en la millor versió de si mateix”. “Segur que va ajudar-hi el fet d’equivocar-se una vegada i una altra en la materialització de la seva idea”, apunten els seus pares.

Aprendre sense adonar-se

Al seu torn, els pares d’un altre dels guanyadors, Luís Neira, del col·legi Fomento El Prado de Madrid, ressalten com el professor que va acompanyar el seu fill en l’aventura “de seguida el va captivar” amb una metodologia que dista molt del que ells van viure quan eren estudiants. “A nosaltres ens ensenyaven conceptes que memoritzàvem i plasmàvem en un examen, mentre que ara duen projectes i pel camí aprenen gairebé sense adonar-se’n”, prossegueix la seva mare. Un canvi de paradigma que tant ells com altres pares d’altres concursants de The Challenge celebren, en tant que permet que els joves d’avui “incorporin habilitats com la millora contínua, aprenguin a polir els seus propis projectes, preparin presentacions i desterrin la por al fracàs que ens ha acompanyat a nosaltres tota la vida”. Laura Martín-Bejarano, guanyadora també de The Challenge 2022, va liderar el projecte (Bio)lògica, amb el qual buscava una solució a l’actual problema dels increments dels preus de la llum o de l’acumulació de residus. Per a ella, el concurs va significar “un punt d’inflexió” en la seva vida, un factor que l’ha impulsat a liderar els seus projectes “amb una mirada focalitzada en el progrés social”.

EduCaixa és la gran aposta de la Fundació La Caixa

Les quatre C que incidiran en el futur dels joves

L’Àlex i la Laura, juntament amb els seus companys worldshakers, són, tal com apunten des d’EduCaixa, “el rostre d’una nova generació de ments inquietes, somiadores i innovadores”. Una generació, tanmateix, cridada a incorporar competències clau que els han de permetre caminar per la vida en un futur no gaire llunyà. Per això, un cop seleccionats els guanyadors de l’edició d’enguany de The Challenge, EduCaixa ha triat quines seran les quatre competències que, a parer seu, actuaran com a palanca clau per al canvi en les aules i que són el pensament crític, la creativitat, la col·laboració i la comunicació. Són les quatre C que, tal com conclouen des d’EduCaixa, “promouen habilitats que tots els alumnes necessiten per a desenvolupar tot el seu potencial”.

stats