L’estudi La Red del Cambio, elaborat per la plataforma de compravenda de productes de segona mà Wallapop, confirma que “per un 65% d’espanyols la sostenibilitat és la principal motivació per consumir de segona mà”. L’estudi també afirma que “un de cada cinc espanyols preveu gastar més en productes de segona mà que en articles nous durant els pròxims cinc anys”.
Trucs per aconseguir passar un Nadal sostenible
Evitar les compres compulsives, comprar articles de segon mà, reciclar i escollir productes amb envasos mínims ens pot ajudar a disminuir deixalles durant aquestes festes
Ja fa unes tres setmanes que la Myriam Serrano ha començat a buscar els regals de Reis per als seus dos fills de 7 i 3 anys. Els petits han escrit tres coses a la carta, una que els portaran a casa seva, una altra que arribarà a casa l’àvia i la darrera per casa els altres avis. “Nosaltres ens encarreguem de comprar els regals dels avis. Intentem que siguin coses que els facin il·lusió i que necessitin. Que no sigui comprar per comprar”, explica. La primera via per trobar tot allò que volen són els portals online de productes de segona mà amb l’objectiu de donar segones oportunitats als objectes: “Ho fem més per consciència ambiental que no pas perquè sigui més barat. Creiem important reutilitzar allò que està en bon estat. I si alguna cosa no la trobem en aquests portals, la busquem a les botigues de barri amb productes km 0”, afegeix.
De fet, la pandèmia ha disparat l’ús de plataformes com Wallapop o Vinted i ha començat a dignificar els mercats de segona mà, “on ja accedeixen i en fan ús persones de totes les classes socials”, explica Rosa García, directora de Rezero. Entrevistades per aquest diari, fonts de Wallapop asseguren que “els ingressos obtinguts a través de Wallapop Envíos van créixer un 240% durant el Black Friday de 2020, i que l’app va registrar un total de 17 milions de visitants el mes de novembre del mateix any”. Aquest 2021, diuen, “és possible que més persones recorrin a la segona mà com a alternativa a les compres de Nadal: no només per a una major disponibilitat, sinó també per poder comprar a preus més assequibles i realitzar un consum més sostenible”.
Segons Rosa García, ens trobem actualment amb dos models de comportament pel que fa al consum. Persones que “davant la crisi de matèries primeres no desaprofiten la rebaixa de preus del Black Friday o el Cyber Monday; i d’altres que precisament arran de l’escassetat de matèries primeres creuen que cal plantejar-nos canviar els productes d'un sol ús per models més respectuosos de reaprofitament i reparació”, apunta. Saber quin dels dos grups té més pes és agosarat, assegura, tot i que manté que a les portes de les festes de Nadal s’ha notat un increment de “les accions de pobles i ciutats per fomentar el comerç de proximitat”.
Més consciència ambiental
Una altra de les accions d’èxit que promou el residu zero i que s’ha portat a terme durant el mes de novembre a diferents punts de Barcelona és la xarxa d’intercanvi Renova les teves joguines. Promoguda per l’Ajuntament de la ciutat, la iniciativa promou l’intercanvi de contes, jocs i joguines en bon estat. Del 8 al 22 de novembre, els usuaris han pogut anar a un dels 13 punts inclosos a la xarxa d’intercanvi per canviar els seus productes per cupons Renoves. Aquests punts els han servit per adquirir joguines d’altres criatures que ja no les fan servir.
Font: Esther Peñarrubia. Doctora Enginyera Agrònoma i conferenciant Residu Zero
- Reivindicar la compra d’aliments a granel, portar les nostres bosses de roba i les carmanyoles de vidre o d’acer inoxidable als establiments.
- Recopilar una llista dels aliments típics nadalencs envasats en origen i escollir els embolcalls mínims i sostenibles, com ara els polvorons embolcallats en paper (a granel) o les ametlles garapinyades en pots de vidre.
- Reduir residus durant els àpats de Nadal. Utilitzar tovallons i estovalles de roba, més elegants que els d’un sol ús i, a més a més, reutilitzables.
- Reorganitzar el calendari de dies establerts per intercanviar regals: cal comprar detalls per a totes les dates establertes: amic invisible, Tió, Pare Noel i Reis?
- Repensar el tipus de regals que volem fer i incloure-hi experiències.
- Rebutjar les bosses i el paper de regal que ens ofereixen els establiments on comprem els detalls nadalencs. Portar les nostres bosses reutilitzables i, un cop a casa, amb un tros de roba podrem embolicar qualsevol regal.
- Rebutjar els articles fets a partir de materials poc sostenibles, optem pels que són monomaterials, reciclables, biodegradables o compostables i sobretot fàcils de reparar.
- Regalar amb consciència: joguines i jocs de taula sense piles, de cartó o altres materials sostenibles i de km 0.
- Recuperar els mercats o botigues de 2a mà i d’intercanvi. Estalviarem diners i reutilitzarem objectes que encara es poden fer servir.
- Reorganitzar la decoració nadalenca. Escollim la reutilitzable o feta per nosaltres mateixes.